NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

PLK o linii E20: Minuty już zyskaliśmy

| Jakub Madrjas 14.03.2017 71

PLK o linii E20: Minuty już zyskaliśmy
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
PKP PLK ustosunkowała się do dzisiejszej burzy medialnej wokół modernizacji linii E20 pomiędzy Warszawą a Poznaniem. Zarządca infrastruktury zapewnia, że choć modernizacja linii nie przełoży się na wzrost prędkości przejazdu pociągów, to przyniesie szereg innych korzyści.
– Wielki absurd na torach: kolej musi wydać miliardy na remont, którego nie potrzebuje, aby nie oddać pieniędzy do Brukseli. Prace pochłoną ok. 2,2 mld zł. Tym kosztem kolejarze osiągną skrócenie czasu przejazdu dla ekspresów jadących z Warszawy do Poznania o zaledwie... pięć minut – napisał dziś "Dziennik Gazeta Prawna", powołując się na opinię Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej.

O podnoszonych przez ProKolej wątpliwościach "Rynek Kolejowy" pisał już w grudniu ubiegłego roku (tutaj oraz tutaj). Kontrowersje budzi nie tylko planowany efekt czasowy – zysk ma wynieść ok. 5 minut w kierunku Poznania i 10-11 minut w kierunku Warszawy, ale też to, że do jego osiągnięcia potrzebne będą dwa lata utrudnień w ruchu, łącznie dwutorowymi z zamknięciami linii i objazdami dla pociągów.

Brak modernizacji wymusiłby obniżenie prędkości

PLK kilkukrotnie prezentowała korzyści z modernizacji (tutaj oraz tutaj), jednak poprosiliśmy zarządcę infrastruktury o stanowisko w sprawie dzisiejszych artykułów. – Minuty już zyskaliśmy. Teraz inwestujemy w komfort i bezpieczeństwo na dekady. Modernizacja trasy E20 Warszawa – Poznań jest dokończeniem projektu rozpoczętego w latach dziewięćdziesiątych, który nie obejmował pełnego zakresu prac – informuje rzecznik Mirosław Siemieniec.

Jak tłumaczy, obecny stan techniczny linii E20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz nie pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 160 km/h na ponad 60 km linii. – Dalsza eksploatacja, bez przeprowadzenia prac modernizacyjnych, nie pozwoli na utrzymanie aktualnie obowiązującej prędkości. Stan techniczny urządzeń sterowania ruchem na części posterunków powinien gwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa – tłumaczy.

– Brak modernizacji linii w przyjętym i akceptowanym przez UE zakresie oznaczałby degradację trasy brak oczekiwanej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych ds. realizacji inwestycji.

Lepsze zasilanie i większa przepustowość

PLK przypomina, że sieć trakcyjna na tym odcinku E20 pochodzi jeszcze z lat siedemdziesiątych, podobnie jak znaczna część urządzeń sterowania ruchem kolejowym. – Wymienić należy także odcinki linii kolejowej. Stacje nie zapewniają oczekiwanego standardu obsługi – wyliczają w PLK.

– Modernizacja sieci trakcyjnej wraz z układem zasilania na moc rzędu 6MW pozwoli na szybki, równoczesny przejazd nowoczesnych pociągów m.in. klasy Pendolino, i składów regionalnych, co obecnie nie jest możliwe. Tracą na tym pasażerowie – mówi Arnold Bresch. Dodaje, że po modernizacji linią dzięki większej przepustowości pojedzie dwukrotnie więcej pociągów. – Międzynarodowa trasa, także w ruchu towarowym, w pełni uzyska oczekiwany europejski standard – podsumowują przedstawiciele PLK.

Szczegółowo o efektach

Efekty prac, które zakończą kompleksową modernizację linii PLK przedstawiła w następujących punktach:

Komfort podróży

• perony na stacjach Podstolice, Konin, Koło, Kutno, Łowicz i przystankach będą przebudowane i dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych,
• perony będą kompleksowo wyposażone w wiaty, siedzenia, nowe oświetlenie,
• zostaną zmodernizowane obecne i wybudowane nowe przejścia podziemne dla pieszych,
• pełna, czytelniejsza informacja pasażerska.

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa

• nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zagwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i przy większej liczbie pociągów,
• zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe zapewnią bezpieczniejszy i sprawniejszy system komunikacji kolejowej i drogowej,
• przebudowane i wybudowane bezkolizyjne skrzyżowania całkowicie wyeliminują ograniczenia w ruchu i znacząco zwiększą bezpieczeństwo,
• przebudowane perony, lepiej oświetlone i oznakowane, to bezpieczeństwo pasażerów przy wsiadaniu i wysiadaniu.

Zwiększenie przepustowości

• dzięki nowoczesnym centrom sterowania, rozjazdom oraz przebudowanym układom torowym przez stację będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów,
• czas odjazdu pociągów będzie lepiej dostosowany do potrzeb pasażerów,
• kursowanie pociągów będzie możliwe wg. przyjętego taktu (określonych odstępów np. co 30 min).

Najkorzystniejsze oferty wybrane

Modernizacja linii E20 między Sochaczewem od strony Warszawy i Swarzędzem pod Poznaniem została podzielona na trzy odcinki odpowiadające Lokalnym Centrom Sterowania (LCS). Konsorcjum składające się z Budimeksu, ZUE i Strabagu złożyło najkorzystniejszą ofertę na modernizację odcinka Żychlin – Barłogi (LCS Kutno), wartą 688,8 mln zł brutto. Oferta Torpolu warta 1.030 mln zł brutto była najkorzystniejsza na odcinku LCS Konin (Barłogi – Swarzędz). Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na odcinek LCS Łowicz złożyła Trakcja PRKiI w konsorcjum z Comsą (527 mln zł brutto). PLK jeszcze nie podpisała umów z wykonawcami prac.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS