NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wyniki roczne Newagu. Znacznie mniejsze przychody i zyski

| Jakub Madrjas 15.04.2022 2,8k

Wyniki roczne Newagu. Znacznie mniejsze przychody i zyski
fot. Dawid Licheniak, SM42.pl
Zarząd Newagu podał wstępne wyniki finansowe za 2021 roku. Są one znacznie słabsze niż rok wcześniej, choć trzeba pamiętać że 2020 rok był jednym z rekordowych w historii spółki; producent dalej wykazuje znaczny zysk, na poziomie 33,6 mln zł dla spółki i 85,7 mln zł dla grupy.
Jak czytamy w raporcie, przychody spółki ze sprzedaży wyniosły 904,9 mln złotych i były niższe o blisko 421 mln zł (-31,8%) w porównaniu do roku 2020. Dla całej grupy spadek wyniósł 30,5% (917,6 mln zł); spółka Newag generuje prawie całe przychody grupy od początku istnienia. Marża brutto spółki na sprzedaży w ujęciu wartościowym wyniosła 130,6 mln zł i była niższa o 173,9 mln zł (-57,1%) w porównaniu do roku 2020. W ujęciu procentowym marża ta zmniejszyła się o 8,5 punktów procentowych: z 23% w 2020 do 14,4% w roku 2021 (21% dla całej Grupy).

Zysk dużo niższy niż rok temu

W 2021 roku spółka Newag wypracowała zysk netto w wysokości 33,6 mln zł, czyli o 135,6 mln mniej niż w roku 2020. Jednocześnie EBITDA wyniosła 95,1 mln zł w porównaniu z 233,6 mln zł za rok 2020. W Z kolei cała grupa wypracowała zysk netto w wysokości 85,7 mln zł, czyli o 133,2 mln mniej niż w roku 2020. Jednocześnie EBITDA wyniosła 157 mln zł w porównaniu z 291,8 mln zł za rok 2020. Warto przypomnieć, że wartość przychodów ze sprzedaży po 3 kwartałach 2021 r. wyniosła 692 mln zł.

Dokładne wyniki finansowe Newagu za 2020 rok podawaliśmy w tym miejscu. Trzeba pamiętać, że był on rekordowy, a w 2019 roku grupa osiągnęła 91,554 mln zł zysku – bardzo podobnie było też rok wcześniej. Można zatem uznać, że Newag wrócił do stabilnego poziomu przychodów i zysku. W podsumowaniu 2020 roku zarząd podkreślał, że struktura sprzedaży pojazdów była korzystna, bo przewagę miały przychody w segmencie lokomotyw do tego produkowane seryjnie, co pozwoliło zoptymalizować koszty produkcji i uwolnić efekt skali.

Przyczyny? Przesunięta sprzedaż Dragonów na 2022 rok

Jak podaje zarząd czynnikami, które w roku 2021 wpłynęły istotnie na działalność spółki i grupy, były:
– struktura realizowanego w 2021 roku portfela zamówień z przewagą sprzedaży pojazdów pasażerskich elektrycznych zespołów trakcyjnych), które charakteryzują się niższą marżowością w porównaniu do lokomotyw, które dominowały w portfelu zamówień na rok 2020,
– przesunięcie sprzedaży 12 lokomotyw elektrycznych Dragon MST dla PKP Cargo na rok 2022, o czym spółka informowała wcześniej. Wynika to z opóźnionego procesu homologacji, co Newag tłumaczył pandemią.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Nowy Sącz (231)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Nowy Sącz (231)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5