Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wodzisław Śląski: Większość torów nieczynna. PLK SA: Będzie przebudowa stacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
02-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wodzisław Śląski: Większość torów nieczynna. PLK SA: Będzie przebudowa stacji
fot. Mirosław Siemieniec, PKP PLK
PLK SA od lat zaniedbują stację w Wodzisławiu Śląskim, która przez brak koniecznych inwestycji została „sprowadzona do roli mijanki” – twierdzą zaniepokojeni mieszkańcy miasta. Zarządca infrastruktury odpowiada, że przebudowa jest planowana, jednak w oczekiwaniu na rozpoczęcie programu inwestycyjnego wspólnego z CPK spółka nie chce doraźnie udrażniać nieczynnych torów.

Obecny stan techniczny stacji Wodzisław Śląski budzi niepokój Czytelników, którzy skontaktowali się z nami w tej sprawie. Pierwszy problem, na jaki zwracają uwagę, to zbyt mała długość peronów, przy których nie mieszczą się składy niektórych pociągów dalekobieżnych, zwłaszcza IC Chopin z Warszawy do Wiednia i Monachium. – Zwracamy uwagę, że zagrożone jest jego dalsze zatrzymywanie się w stacji Wodzisław Śląski – twierdzą Autorzy listu.

Słaba infrastruktura pasażerska, brak towarowej

Na tym jednak lista zastrzeżeń się nie kończy. – Do kluczowych problemów należą: brak wiat sektorowych oraz system teleinformatycznego informacji pasażerskiej, brak działań w zakresie modernizacji oświetlenia części stacji pochodzącego z lat 70. XX wieku, usunięcie z planów inwestycyjnych perspektywy 2021-2027 rewitalizacji torów towarowych nr 8 i 10, brak wyznaczenia i uruchomienia toru odstawczego dla EZT – wyliczają nasi Czytelnicy.

Jak dodają, zarządca infrastruktury nie podjął też działań w celu uruchomienia toru ładunkowego i przywrócenia dojazdu do placów ładunkowych oraz ramp. Odbija się to negatywnie na dostępności kolei towarowej dla miejscowych firm. Jak wynika z pisma, większość układu torowego stacji (11 torów) jest nieczynna, a ich odbudowy nie podjęto od roku 2016 – pozostałe, czynne tory były w tym czasie jedynie remontowane na bieżąco. – W środowisku kolejowym pojawiają się w związku z tym niepokojące informacje o możliwej „blokadzie inwestycyjnej” wobec wodzisławskiej stacji – sygnalizują, wzywając do wykonania wyliczonych wcześniej prac oraz do przeprowadzenia audytu w sprawie wieloletnich zaniedbań.

PLK SA: Czekamy na całościową przebudowę

Pytania na ten temat wysłaliśmy do zarządcy infrastruktury. Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK SA informuje, że w planach jest całościowa przebudowa stacji. Będzie ona jednak częścią szerszego programu inwestycyjnego, realizowanego we współpracy z CPK. – Spółka CPK w ramach opracowania dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej 170 Katowice – Ostrawa przewiduje budowę łącznika wraz z przebudową stacji Wodzisław Śląski, tym samym PLK SA obecnie nie planują robót na stacji – tłumaczy.

Warto przypomnieć, że etap zaawansowania inwestycji CPK jest dość wczesny – nie rozpoczęły się jeszcze nawet prace projektowe. Na skoordynowaną z inwestycją przebudowę stacji Wodzisław przyjdzie więc poczekać jeszcze co najmniej kilka lat.

Zarządca ocenia stan techniczny wodzisławskiej stacji zupełnie inaczej niż nasi Czytelnicy. – Obecnie w Wodzisławiu są dwa perony: jednokrawędziowy o długości 160 m oraz dwukrawędziowy o długości 200 m. Wyposażenie peronów zapewnia odpowiedni poziom obsługi pasażerskiej – twierdzi Głowacka. – W ostatnich latach (2017, 2022 i 2023 r.) zrealizowano szereg prac remontowych i utrzymaniowych, w tym przebudowę torów i wymianę rozjazdów, co znacząco poprawiło stan techniczny infrastruktury i przepustowość stacji. Obecnie eksploatowanych jest 7 torów stacyjnych, w tym 3 z dostępem do krawędzi peronowej – uzupełnia.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk

Infrastruktura

Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 września 2025

W sierpniu PKP PLK wyprzedziły plan przetargowy na 2025 rok

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

inf. pras. PKP PLK, oprac. Redakcja 27 sierpnia 2025

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk

Infrastruktura

Przetarg na rozbudowę linii 260. Drugi tor pomoże Portowi Gdańsk

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 września 2025

W sierpniu PKP PLK wyprzedziły plan przetargowy na 2025 rok

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

inf. pras. PKP PLK, oprac. Redakcja 27 sierpnia 2025

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij