Od 26 października zacznie obowiązywać nowa korekta rozkładu jazdy pociągów. Zmiany można już sprawdzić w Portalu Pasażera. Obejmują one m.in. oddanie do użytku nowego peronu nr 3 w Sosnowcu, peronu nr 2 na stacji Bydgoszcz Fordon, czy też wykorzystanie w ruchu przystanków na linii nr 142 w Katowicach. Co jeszcze się zmieni?
Nowy rozkład jazdy pociągów, obowiązujący od 26 października do 13 grudnia br., odzwierciedla zmiany zachodzące na kolei. Dzięki modernizacji torów, stacji i przystanków możliwe są krótsze czasy przejazdów i lepszy dostęp do pociągów w mniejszych miejscowościach. Rozkład jazdy został przygotowany tak, by na bieżąco uwzględniać efekty prac modernizacyjnych. Oddawane do użytku nowe elementy infrastruktury przekładają się na lepszą ofertę dla pasażerów. To gwarancja, że kolej rozwija się równolegle z potrzebami podróżnych.
Krótsze czasy przejazdu i nowe możliwości podróży
Śląsk i Podhale: Dzięki modernizacji linii na Podhalu, zakończonej w grudniu 2023 r., możliwe jest uruchomienie
nowych połączeń Pendolino z Warszawy do Zakopanego. Pierwszy przejazd promocyjny zaplanowano na 18 października. Zwiększa się także liczba pociągów na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry. Dzięki objazdom związanym z modernizacją węzła katowickiego, do Tarnowskich Gór wracają połączenia PKP Intercity – pierwszy raz od 2022 roku.
Nowe przystanki na Śląsku: Decyzją przewoźnika przez miesiąc podróżni będą mogli korzystać z nowych przystanków Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchna i Katowice Podlesie Dąbrowa na linii 142 Katowice Ligota – Tychy, które były wybudowane w listopadzie 2023 r. z Programu Przystankowego. Na stacji Sosnowiec Główny w październiku planowane jest udostępnienie nowo wybudowanego peronu nr 3, poprawiającego obsługę pasażerów.
Bydgoszcz: Od piątku 3 października, przywrócono ruch pociągów na linii nr 209 na odcinku Bydgoszcz Wschód – Unisław Pomorski. Podróżni zyskują dostęp do przebudowanego peronu nr 2 na przystanku Bydgoszcz Fordon.
Gdzie trwają prace i mogą wystąpić utrudnienia
Łódzkie: od 25 października rozpoczną się prace torowe
między Koluszkami a Częstochową - część pociągów pojedzie trasą przez CMK, a także przez Łódź i Poznań w kierunku Wrocławia. Niektóre połączenia zostaną skrócone lub odwołane. Kontynuowana jest modernizacja stacji Tomaszów Mazowiecki oraz Skierniewice – Bełchów. Za pociągi ŁKA na odcinku Skierniewice – Łowicz – Kutno kursują autobusy.
Lubuskie i Dolny Śląsk: na linii kolejowej nr 273 tzw. Nadodrzance trwają już prace remontowe na odcinkach Jerzmanice Lubuskie – Kowalów, Zielona Góra Główna – Czerwieńsk Południe oraz Bytom Odrzański – Nowa Sól. Roboty będą kontynuowane także w I cyklu nowego rozkładu jazdy i docelowo skrócą czas przejazdu między
Wrocławiem a Szczecinem nawet o 40 minut.
Mazowsze i Warszawa: w Radomiu od 13 do 22 października zaplanowano całodobową przerwę w ruchu pociągów między Radomiem Krychnowice a Radomiem Głównym. Za składy KM i ŁKA kursują autobusy, a pociąg IC „Koziołek” kończy bieg w stacji Jastrząb. To element budowy
przystanku Radom Południowy. Na stacji Warszawa Centralna od 8 do 16 listopada
powstanie trapez rozjazdowy, który usprawni prowadzenie ruchu w kontekście modernizacji Warszawy Wschodniej - pociągi nie będą zatrzymywać się na stacji Centralna. Od 4 listopada do 3 grudnia prowadzone będą prace przy modernizacji przystanku Warszawa Ursus Północny. Zamknięty zostanie tor nr 1 i peron nr 1, co spowoduje zmiany w kursowaniu części pociągów Kolei Mazowieckich.