Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Włosi odbudują linię kolejową w Albanii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
26-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Włosi odbudują linię kolejową w Albanii
Fot. M. Szymajda
Włosi odbudują linie kolejową z Tirany do Durres w Albanii. To iskierka nadziei dla upadłej kolei w tym kraju.

Albania to kraj w którym kolej pełni marginalną rolę. Obecnie Hekurudha Shqiptare uruchamia dwie pary pociągów pasażerskich (sic!) na dobę. Jedna para kursuje między Kashar a Durres, druga między Durres a Elbasan. Stolica kraju odcięta jest obecnie od kolei, gdyż teren głównego dworca i tory przeznaczono pod budowę drogi i centrum handlowego. Pociągi docierają więc do wspomnianego Kashar – na przedmieściach Tirany. Tabor jest w opłakanym stanie – składa się z dwóch lub trzech czynnych lokomotyw spalinowych produkcji czechosłowackiej oraz czterech zdemolowanych wagonów, które przed kilkunastu laty odkupiono od Kolei Niemieckich.

Okresowo, jak w końcu 2019 roku, ruch był wstrzymany całkowicie przez kilka tygodni. Właśnie w tym roku zakończono eksploatację linii Szkodra – Durres, a jedną z ostatnich osób, spoza Albanii, która miała okazję po niej pojechać, był piszący te słowa (film z przejazdu można zobaczyć tutaj). Ruch towarowy również jest marginalny i prowadzi się go między Durres a Fier, oraz między czarnogórską Podgoricą a Szkodrą.

Na początku grudnia premier Albanii ogłosił, że wybrana w drodze przetargu włoska spółka INC zajmie się rekonstrukcją 35-kilometrowej linii z Tirany do Durres (powstanie więc także dojazd do stolicy), przy okazji zbuduje też prawie 6 kilometrowy łącznik do lotniska Tirana. Rozpoczął się już demontaż starej infrastruktury torowej. Łącznie prace będą warte 70 milionów euro i mają zakończyć się latem 2023 roku. Połowę z tych pieniędzy wyłoży Unia Europejska, choć Albania członkiem UE nie jest. Powstanie nowoczesny system sterowania ruchem pociągów (prawdopodobnie z urządzeniami Siemensa) bazujący na ERTMS/ETCS poziomu 1.

Na razie nie wiadomo co z taborem dla linii. Prawdopodobnie dojdzie do akwizycji pojazdów używanych w Zachodniej Europie, lub nawet zakupu nowych.

W grudniu premier Edi Rama zapowiedział także rozpoczęcie prac nad studium wykonalności linii, która połączyłaby Tiranę ze stolicą Kosowa Prisztiną, z którą Albania utrzymuje bardzo bliskie relacje. Więcej na temat planów ratowania albańskiej kolei można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na modernizację linii od Wągrowca na Kujawy

Infrastruktura

Linia do Kowar: Trwają rozbiórki starej infrastruktury [ZDJĘCIA, FILM]

Infrastruktura

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Infrastruktura

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 15 marca 2025

Albania z pożyczką na odbudowę linii kolejowej do granicy z Czarnogórą

Infrastruktura

Albania będzie ratować fragment swojej sieci kolejowej

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest umowa na modernizację linii od Wągrowca na Kujawy

Infrastruktura

Linia do Kowar: Trwają rozbiórki starej infrastruktury [ZDJĘCIA, FILM]

Infrastruktura

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Infrastruktura

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 15 marca 2025

Albania z pożyczką na odbudowę linii kolejowej do granicy z Czarnogórą

Infrastruktura

Albania będzie ratować fragment swojej sieci kolejowej

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij