Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Włosi odbudują linię kolejową w Albanii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Włosi odbudują linię kolejową w Albanii
Fot. M. Szymajda
Włosi odbudują linie kolejową z Tirany do Durres w Albanii. To iskierka nadziei dla upadłej kolei w tym kraju.

Albania to kraj w którym kolej pełni marginalną rolę. Obecnie Hekurudha Shqiptare uruchamia dwie pary pociągów pasażerskich (sic!) na dobę. Jedna para kursuje między Kashar a Durres, druga między Durres a Elbasan. Stolica kraju odcięta jest obecnie od kolei, gdyż teren głównego dworca i tory przeznaczono pod budowę drogi i centrum handlowego. Pociągi docierają więc do wspomnianego Kashar – na przedmieściach Tirany. Tabor jest w opłakanym stanie – składa się z dwóch lub trzech czynnych lokomotyw spalinowych produkcji czechosłowackiej oraz czterech zdemolowanych wagonów, które przed kilkunastu laty odkupiono od Kolei Niemieckich.

Okresowo, jak w końcu 2019 roku, ruch był wstrzymany całkowicie przez kilka tygodni. Właśnie w tym roku zakończono eksploatację linii Szkodra – Durres, a jedną z ostatnich osób, spoza Albanii, która miała okazję po niej pojechać, był piszący te słowa (film z przejazdu można zobaczyć tutaj). Ruch towarowy również jest marginalny i prowadzi się go między Durres a Fier, oraz między czarnogórską Podgoricą a Szkodrą.

Na początku grudnia premier Albanii ogłosił, że wybrana w drodze przetargu włoska spółka INC zajmie się rekonstrukcją 35-kilometrowej linii z Tirany do Durres (powstanie więc także dojazd do stolicy), przy okazji zbuduje też prawie 6 kilometrowy łącznik do lotniska Tirana. Rozpoczął się już demontaż starej infrastruktury torowej. Łącznie prace będą warte 70 milionów euro i mają zakończyć się latem 2023 roku. Połowę z tych pieniędzy wyłoży Unia Europejska, choć Albania członkiem UE nie jest. Powstanie nowoczesny system sterowania ruchem pociągów (prawdopodobnie z urządzeniami Siemensa) bazujący na ERTMS/ETCS poziomu 1.

Na razie nie wiadomo co z taborem dla linii. Prawdopodobnie dojdzie do akwizycji pojazdów używanych w Zachodniej Europie, lub nawet zakupu nowych.

W grudniu premier Edi Rama zapowiedział także rozpoczęcie prac nad studium wykonalności linii, która połączyłaby Tiranę ze stolicą Kosowa Prisztiną, z którą Albania utrzymuje bardzo bliskie relacje. Więcej na temat planów ratowania albańskiej kolei można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5