Włosi odbudują linie kolejową z Tirany do Durres w Albanii. To iskierka nadziei dla upadłej kolei w tym kraju.
Albania to kraj w którym kolej pełni marginalną rolę. Obecnie Hekurudha Shqiptare uruchamia dwie pary pociągów pasażerskich (sic!) na dobę. Jedna para kursuje między Kashar a Durres, druga między Durres a Elbasan. Stolica kraju odcięta jest obecnie od kolei, gdyż teren głównego dworca i tory przeznaczono pod budowę drogi i centrum handlowego. Pociągi docierają więc do wspomnianego Kashar – na przedmieściach Tirany. Tabor jest w opłakanym stanie – składa się z dwóch lub trzech czynnych lokomotyw spalinowych produkcji czechosłowackiej oraz czterech zdemolowanych wagonów, które przed kilkunastu laty odkupiono od Kolei Niemieckich.
Okresowo, jak w końcu 2019 roku, ruch był wstrzymany całkowicie przez kilka tygodni. Właśnie w tym roku zakończono eksploatację linii Szkodra – Durres, a jedną z ostatnich osób, spoza Albanii, która miała okazję po niej pojechać, był piszący te słowa (film z przejazdu
można zobaczyć tutaj). Ruch towarowy również jest marginalny i prowadzi się go między Durres a Fier, oraz między czarnogórską Podgoricą a Szkodrą.
Na początku grudnia premier Albanii ogłosił, że wybrana w drodze przetargu włoska spółka INC zajmie się rekonstrukcją 35-kilometrowej linii z Tirany do Durres (powstanie więc także dojazd do stolicy), przy okazji zbuduje też prawie 6 kilometrowy łącznik do lotniska Tirana. Rozpoczął się już demontaż starej infrastruktury torowej. Łącznie prace będą warte 70 milionów euro i mają zakończyć się latem 2023 roku. Połowę z tych pieniędzy wyłoży Unia Europejska, choć Albania członkiem UE nie jest. Powstanie nowoczesny system sterowania ruchem pociągów (prawdopodobnie z urządzeniami Siemensa) bazujący na ERTMS/ETCS poziomu 1.
Na razie nie wiadomo co z taborem dla linii. Prawdopodobnie dojdzie do akwizycji pojazdów używanych w Zachodniej Europie, lub nawet zakupu nowych.
W grudniu premier Edi Rama zapowiedział także rozpoczęcie prac nad studium wykonalności linii, która połączyłaby Tiranę ze stolicą Kosowa Prisztiną, z którą Albania utrzymuje bardzo bliskie relacje. Więcej na temat planów ratowania albańskiej kolei
można przeczytać tutaj.