Po ponad 20 latach PKP PLK przywracają połączenia między Gołańczą a Panigrodzem. Dzięki temu trasa będzie mogła stać się w przyszłości alternatywnym ciągiem Poznań – Bydgoszcz. Podpisano umowę na realizację inwestycji między Wągrowcem a granicą Wielkopolski za blisko 200 mln zł netto. Podróżni pojadą zrewitalizowaną trasą, wsiadając do pociągów z nowych peronów, już pod koniec przyszłego roku.
Na ok. 27-kilometrowym odcinku od Wągrowca do granicy regionu ułożony zostanie nowy tor: wzmocnione będzie podłoże, wymienione podkłady i zamontowane nowe szyny. Dzięki temu pociągi znów pojadą niewykorzystywanym od 2004 r. odcinkiem Gołańcz – Panigródz. Wraz z planowaną do końca br. w ramach prac utrzymaniowych
wymianą nawierzchni kolejowej na odcinku do Kcyni i Nakła nad Notecią umożliwi to alternatywne, dogodne połączenie z Poznania do Bydgoszczy przez Sławę Wlkp., Wągrowiec, Kcynię i Nakło nad Notecią - więcej o planach na uruchomienie
takich pociągów tutaj.
– Rozwój państwa to także konsekwentne niwelowanie wykluczenia komunikacyjnego. Dlatego likwidujemy „białe plamy”, które wciąż są widoczne, także na mapie Wielkopolski. Musimy przy tym perspektywicznie myśleć o sieci połączeń. Rewitalizacja ciągu Gołańcz – Panigródz nie tylko przywraca kolej w północno-wschodniej Wielkopolsce, ale otwiera także drogę do przejazdów pociągów między Poznaniem a Bydgoszczą, już nie tylko przez Gniezno i Inowrocław, ale i przez Wągrowiec. Widzimy tu duży potencjał – powiedział minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk.
– Modernizacja linii z Wągrowca do granicy województwa jest kolejnym etapem ożywienia ruchu pasażerskiego na tej trasie, który tak intensywnie rozwija cię na odcinku Poznań – Wągrowiec. Jestem przekonany, że inwestycja ta spowoduje włączenie również społeczności gminy Gołańcz w krwioobieg intensywnych połączeń na trasie z i do Poznania, ale jednocześnie otworzy „okno” do skomunikowania z sąsiednim województwem – zadeklarował wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.
Kolej wróci na starą trasę, ale w nowoczesnym standardzie. Nowa infrastruktura pozwoli na przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h (i 80 km/h dla składów towarowych). Najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią zamontowane na trasie nowoczesne urządzenia sterowania wraz z przebudową 13 przejazdów kolejowo-drogowych. Podróżni odczują nową jakość na 6 zmodernizowanych stacjach i przystankach: Roszkowo, Kobylec, Grylewo, Laskownica, Gołańcz i Panigródz, a także na zupełnie nowym przystanku w Wągrowcu (w okolicy ul. Rogozińskiej). Wszystkie perony pozwolą na dogodne korzystanie z pociągów. Będą wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Dzięki pochylniom z kolei bez trudu skorzystają wszyscy podróżni, także osoby mające trudności z poruszaniem się.
– Chcemy, aby dostęp do kolei był sprawiedliwy: pasażer ma mieć możliwość skorzystania z niej. To podstawa. Ale równie ważna jest oczekiwana liczba połączeń realizowanych przez przewoźników. Dokładamy starań, by umożliwić im staranne przygotowanie rozkładu jazdy, dlatego w ramach prac stawiamy na nowe „mijanki” w Roszkowie Wągrowieckim i Grylewie, które pozwolą na przejazdy większej liczby składów – zapowiedział dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA Piotr Bruss.
Zgodnie z podpisaną umową na realizację prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa” przeznaczono blisko 200 mln zł netto (ok. 220 mln zł brutto). Prace mają zostać dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027.
Prace wykona PORR SA. Przewiduje się, że wykonawca przejmie plac budowy i będzie mógł rozpocząć roboty już na przełomie czerwca i lipca, a ze wszystkich efektów inwestycji podróżni skorzystają do końca 2026 r.