Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jasło – Nowy Zagórz: Jest umowa o dofinansowanie rewitalizacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

CUPT

Data publikacji:
07-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CUPT

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jasło – Nowy Zagórz: Jest umowa o dofinansowanie rewitalizacji
fot. PKP PLK
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z PKP PLK SA umowę o dofinansowanie projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Inwestycja otrzyma wsparcie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027 w wysokości ponad 1,2 mld złotych.

Zawarta umowa nr FEPW.04.02-IP.02-0001/25 o dofinansowanie z Funduszy Europejskich to kolejny ważny krok w stronę zwiększenia dostępności transportowej Polski południowo-wschodniej, w tym Bieszczadów, a także poprawy parametrów technicznych infrastruktury kolejowej prowadzącej do wschodniej granicy państwa.

Korzyści dla pasażerów i gospodarki

Projekt zakłada kompleksową rewitalizację linii kolejowej 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz oraz budowę nowej łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, która umożliwi bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Sanokiem z pominięciem stacji Jasło. Częścią inwestycji będzie m. in. modernizacja 56 km istniejących torów i budowa 3 km nowych, budowa 3 tuneli kolejowych, budowa 3 wiaduktów drogowych, przebudowa 18 stacji i przystanków kolejowych, budowa 6 nowych przystanków (Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe/Galeria, Zagórz Przemysłowy i Moderówka), przebudowa 80 przejazdów kolejowo-drogowych, instalacja systemu nowoczesnej informacji pasażerskiej oraz modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja przyczyni się do rozwoju turystyki w regionie, poprawi codzienną mobilność mieszkańców mniejszych miejscowości oraz zwiększy atrakcyjność gospodarczą obszarów położonych wzdłuż linii. Po zakończeniu prac podróż ma być szybsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Przewidywany czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna czy Sanoka skróci się o 20-25 minut. Inwestycja ta jest także ważna dla rozwoju gospodarczego regionu – modernizacja umożliwi przewóz cięższych ładunków, co zwiększy efektywność transportu towarowego.

Projekt jest finansowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu FEPW.04 Spójna sieć transportowa, Działania FEPW.04.02 Ponadregionalna infrastruktura kolejowa. Wartość całkowita tej inwestycji przekracza 1,7 mld zł, z czego ponad 1,2 mld zł to wsparcie z Funduszy Europejskich. Prace mają potrwać do końca 2029 roku.

O programie

Nabór projektów do dofinansowania jest prowadzony w trybie niekonkurencyjnym i potrwa do 18 grudnia 2025 roku. Do objęcia wsparciem kwalifikują się projektu ujęte w Krajowym Programie Kolejowym. Zakres wsparcia obejmuje również przebudowę i modernizację dworców kolejowych. Budżet naboru wynosi 3 mld zł na projekty liniowe (beneficjent: PKP PLK SA) oraz 100 mln zł na projekty dotyczące dworców kolejowych (beneficjent: PKP SA)

Do tej pory do dofinansowania wybrano trzy projekty o łącznej wartości 855 mln zł. Wśród nich znalazła się inwestycja PKP PLK „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew” (tzw. trójstyk, stanowiący domknięcie układu komunikacyjnego w południowej części makroregionu). Środki przeznaczono także na modernizację dworców kolejowych w Chełmie i Rzeszowie, realizowaną przez zarządcę infrastruktury dworcowej (PKP SA).

Program FEPW wspiera rozwój pięciu województw Polski Wschodniej oraz części województwa mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy i otaczających ją powiatów) poprzez inwestycje m. in. w mobilność, infrastrukturę transportową, innowacje, ochronę klimatu i zrównoważoną turystykę.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE

Infrastruktura

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Infrastruktura

Jest umowa na łącznice Jedlicze - Szebnie. W końcu szybciej w Bieszczady

Infrastruktura

Zobacz również:

MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE

Infrastruktura

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Infrastruktura

Jest umowa na łącznice Jedlicze - Szebnie. W końcu szybciej w Bieszczady

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5