Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Albania będzie ratować fragment swojej sieci kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Albania będzie ratować fragment swojej sieci kolejowej
Fot. Michał SzymajdaStacja kolejowa w Durres, w październiku 2019
Kraj, którego sieć kolejowa stanęła na krawędzi całkowitego upadku, podejmie się z, z pomocą finansowych instytucji unijnych, planu ratowania części systemu.

Hekurudha Shqiptare (Koleje Albańskie), wystosowały właśnie zaproszenie do składania ofert na przygotowanie projektu rewitalizacji linii kolejowej 34 kilometrowej linii ze stacji w Durres do Tirany, gdzie powstanie nowe centrum przesiadkowe wraz ze stacją kolejową. Powstanie też kolejowa odnoga do portu lotniczego, który obecnie obsługuje ok. 3 milionów pasażerów rocznie (to mniej więcej tyle posiada ich Modlin). Na oferty HSH czeka do 15 stycznia 2020 roku. Koszt inwestycji szacowany jest na 92 miliony euro, z czego Fundusz Inwestycyjny Zachodnich Bałkanów wyłoży, 38 mln, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju 36,9 mln, a rząd Albanii wyasygnuje 16 mln. euro.

 

Fragment linii Durres – Tirana, a właściwie Durres – Kashar (od kilku lat pociągi nie dojeżdżają już do Tirany, a w miejscu dworca powstała wielopasmowa droga) jest obecnie w najlepszym stanie technicznym, który jednak przyprawia o zawrót głowy każdego kolejarza z zachodu Europy. Maksymalna prędkość osiągana na fragmentach odcinka to 60 km/h, brakuje całkowicie semaforów, a zwrotnice przestawiane są ręcznie. W ten sposób obsługiwane są też nieliczne rogatki. Na linii Kashar – Durres uruchamia się obecnie 3 pociągi pasażerskie dziennie. Na dwóch pozostałych, znajdujących się w jeszcze gorszym stanie technicznym: z Durres do Elbasan i z Durres do Szkodry, kursują dziennie po dwie pary pociągów. Ruch towarowy odbywa się sporadycznie na tej ostatniej linii. Planowane jest otwarcie wyremontowanego po latach odcinka linii między Vlorą a Fier, jednak na chwilę obecną brakuje taboru i ludzi, by uruchomić tam pociągi pasażerskie. Te, składające się z dwóch zdewastowanych wagonów i ponad 40-letnich czechosłowackich lokomotyw, również znajdują się w tragicznym stanie technicznym.

Szacuje się, że po remoncie linii Durres – Tirana linia pozostanie jednotorowa, z mijankami na trasie. Pociągi mają kursować z prędkością 100 km/h. Pytaniem otwartym wciąż pozostaje to, czy rząd Albanii zdecyduje się na modernizację magistrali z Elbasan przez Durres na północ kraju do Szkodry i do granicy z Czarnogórą. Prace przedprojektowe dla tej rewitalizacji zostały już wykonane. Warto zaznaczyć, że w 1987 roku Albania posiadała prawie 700 kilometrów linii kolejowych. Dziś ruch odbywa się na zaledwie ok. 280 kilometrach, a niezwykle ograniczony ruch pasażerski wyłącznie na 200 kilometrach linii.

Ciekawą relację z podróży koleją po Albanii można przeczytać tutaj.


Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Infrastruktura

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Kasper Fiszer 25 października 2022

Albania z pożyczką na odbudowę linii kolejowej do granicy z Czarnogórą

Infrastruktura

Noc parówek w Warszawie, czyli święto tramwajów 13N

Tabor i technika

Włosi odbudują linię kolejową w Albanii

Infrastruktura

Włosi odbudują linię kolejową w Albanii

Michał Szymajda 26 grudnia 2021

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Zobacz również:

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Infrastruktura

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Kasper Fiszer 25 października 2022

Albania z pożyczką na odbudowę linii kolejowej do granicy z Czarnogórą

Infrastruktura

Noc parówek w Warszawie, czyli święto tramwajów 13N

Tabor i technika

Włosi odbudują linię kolejową w Albanii

Infrastruktura

Włosi odbudują linię kolejową w Albanii

Michał Szymajda 26 grudnia 2021

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5