NUMER 11/2019
NUMER 11/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trako 2019
szukaj
Śledź nas:

Albania będzie ratować fragment swojej sieci kolejowej

| Michał Szymajda 09.11.2019 223

Albania będzie ratować fragment swojej sieci kolejowej
Stacja kolejowa w Durres, w październiku 2019Fot. Michał Szymajda
Kraj, którego sieć kolejowa stanęła na krawędzi całkowitego upadku, podejmie się z, z pomocą finansowych instytucji unijnych, planu ratowania części systemu.
Hekurudha Shqiptare (Koleje Albańskie), wystosowały właśnie zaproszenie do składania ofert na przygotowanie projektu rewitalizacji linii kolejowej 34 kilometrowej linii ze stacji w Durres do Tirany, gdzie powstanie nowe centrum przesiadkowe wraz ze stacją kolejową. Powstanie też kolejowa odnoga do portu lotniczego, który obecnie obsługuje ok. 3 milionów pasażerów rocznie (to mniej więcej tyle posiada ich Modlin). Na oferty HSH czeka do 15 stycznia 2020 roku. Koszt inwestycji szacowany jest na 92 miliony euro, z czego Fundusz Inwestycyjny Zachodnich Bałkanów wyłoży, 38 mln, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju 36,9 mln, a rząd Albanii wyasygnuje 16 mln. euro.

Fragment linii Durres – Tirana, a właściwie Durres – Kashar (od kilku lat pociągi nie dojeżdżają już do Tirany, a w miejscu dworca powstała wielopasmowa droga) jest obecnie w najlepszym stanie technicznym, który jednak przyprawia o zawrót głowy każdego kolejarza z zachodu Europy. Maksymalna prędkość osiągana na fragmentach odcinka to 60 km/h, brakuje całkowicie semaforów, a zwrotnice przestawiane są ręcznie. W ten sposób obsługiwane są też nieliczne rogatki. Na linii Kashar – Durres uruchamia się obecnie 3 pociągi pasażerskie dziennie. Na dwóch pozostałych, znajdujących się w jeszcze gorszym stanie technicznym: z Durres do Elbasan i z Durres do Szkodry, kursują dziennie po dwie pary pociągów. Ruch towarowy odbywa się sporadycznie na tej ostatniej linii. Planowane jest otwarcie wyremontowanego po latach odcinka linii między Vlorą a Fier, jednak na chwilę obecną brakuje taboru i ludzi, by uruchomić tam pociągi pasażerskie. Te, składające się z dwóch zdewastowanych wagonów i ponad 40-letnich czechosłowackich lokomotyw, również znajdują się w tragicznym stanie technicznym.

Szacuje się, że po remoncie linii Durres – Tirana linia pozostanie jednotorowa, z mijankami na trasie. Pociągi mają kursować z prędkością 100 km/h. Pytaniem otwartym wciąż pozostaje to, czy rząd Albanii zdecyduje się na modernizację magistrali z Elbasan przez Durres na północ kraju do Szkodry i do granicy z Czarnogórą. Prace przedprojektowe dla tej rewitalizacji zostały już wykonane. Warto zaznaczyć, że w 1987 roku Albania posiadała prawie 700 kilometrów linii kolejowych. Dziś ruch odbywa się na zaledwie ok. 280 kilometrach, a niezwykle ograniczony ruch pasażerski wyłącznie na 200 kilometrach linii.

Ciekawą relację z podróży koleją po Albanii można przeczytać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Albania (1)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Albania (1)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2019
NUMER 11/2019
Trako 2019 za nami! Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zajrzeli na nasze stoisko. Dla tych, którzy nie mieli okazji przyjechać do Gdańska przygotowaliśmy w tym numerze obszerną relację z targów. To oczywiście nie wszystko; piszemy również o integracja oferty ŁKA z autobusami regionalnymi, rozwoju Rail Capital Partners czy wyzwaniach dla przewozów towarowych. W numerze dużo o przyszłości: taborze do obsługi CPK, pociągach na wodór i przebiegu linii Ygrek przez aglomerację kalisko-ostrowską. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5