Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Więcej konkurencji na torach? Leo Expess i Regiojet ze zgodami na połączenia

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
05-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Więcej konkurencji na torach? Leo Expess i Regiojet ze zgodami na połączenia
fot. Miroslav Volek CC BY 2.0
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Urząd Transportu Kolejowego wydał zgody na dostęp do torów na kolejne trasy dla prywatnych przewoźników z Czech.

Mimo posiadania szeregu zgód na dostęp do tras na polskich torach, prywatni przewoźnicy uruchamiają połączenia konkurencyjne dla PKP Intercity w bardzo ograniczonym zakresie. Przyczyny takiego stanu rzeczy tłumaczył szeroko w wywiadzie dla "Rynku Kolejowego" Michał Plaza z Regiojet. Chodzi przede wszystkim o bardzo długi czas uzyskiwania decyzji Urzędu Transportu Kolejowego, ale również na ograniczenia w uruchamianiu, nakładane przez urząd na przewoźników. 

Większy nacisk na wpuszczanie na polskie tory konkurencji zapowiedział niedługo po nominacji wiceminister Piotr Malepszak. I wygląda na to, że widać już pierwsze efekty współpracy ministerstwa z Urzędem Transportu Kolejowego. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", UTK wydał właśnie kolejne zgody na otwarcie połączeń dla czeskich przewoźników. 

Więcej połączeń Leo Express z Krakowa do Pragi  

Urząd Transportu Kolejowego oficjalnie potwierdził "RK" wydanie zgody dla Leo Express na kolejne pociągi trasie na Praha hl.n. – Kraków Główny. Wniosek procedowany był bardzo długo - pierwotnie wpłynął do urzędu 24 listopada 2022 roku, został zaktualizowany w marcu 2023 roku. Przewoźnik zadeklarował chęć realizowania nowej usługi przewozu osób codziennie, w wymiarze aż pięciu par pociągów, w terminie od 15 grudnia 2024 r. do 15 grudnia 2029 r.

Pociągi obsługiwane ezetami Stadler Flirt miałyby odjeżdżać z Krakowa o godz. 12:28 15:28 2:28 4:28 i 6:28. Postoje w Polsce zaplanowano w Mysłowicach, Katowicach (56 minut po odjeździe z Krakowa), Katowicach Ligocie i Tychach. Do Ostrawy jechalibyśmy 2,5 godziny a do Pragi - łącznie sześć godzin, z trzynastoma postojami w Czechach. Powroty zaplanowano z Pragi o 6:00 9:00 15:00 18:00 i 22:00. Co ważne, nie ma ograniczeń dla sprzedaży biletów na trasy krajowe, co może oznaczać rewolucję np. na trasie Kraków - Tychy. 

Dwie zgody dla Regiojet, ale z ograniczeniami

Na razie nieoficjalne dowiadujemy się również o dwóch zgodach na uruchamianie połączeń przez RegioJet. W tym wypadku na przewoźnika znów nałożono jednak ograniczenia wynikające z konkurowania z dotowanymi pociągami PKP Intercity.

Według informacji "Rynku Kolejowego", zgody dotyczą trzech par pociągów w relacji Kraków - Gdynia oraz kolejnej pary pociągów Warszawa - Kraków, niezależnie od przyznanej już wcześniej zgody na dwie pary połączeń Warszawa - Kraków. Inaczej niż w przypadku Leo Express, zgoda dla Regiojet będzie ważna już od dnia doręczenia, do końca 2028 roku. Przewoźnik czekał na nią bowiem jeszcze dłużej - aż od września 2022 roku.

Wkrótce powinniśmy poznać więcej szczegółów na temat wydanej decyzji oraz stanowisko RegioJetu.    
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

RegioJet wjechał na Ukrainę. Na razie w ramach testów

Tabor i technika

RegioJet wjechał na Ukrainę. Na razie w ramach testów

Michał Szymajda 04 marca 2024

Pesa o krok od kolejnego wielkiego kontraktu z RegioJet!

Tabor i technika

Rok pociągów Pesy w RegioJet. Sprawdziliśmy je na trasie [zdjęcia]

Prawo i polityka

RegioJet rozpoczął testowanie chińskiego pociągu Sirius

Tabor i technika

Zobacz również:

RegioJet wjechał na Ukrainę. Na razie w ramach testów

Tabor i technika

RegioJet wjechał na Ukrainę. Na razie w ramach testów

Michał Szymajda 04 marca 2024

Pesa o krok od kolejnego wielkiego kontraktu z RegioJet!

Tabor i technika

Rok pociągów Pesy w RegioJet. Sprawdziliśmy je na trasie [zdjęcia]

Prawo i polityka

RegioJet rozpoczął testowanie chińskiego pociągu Sirius

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5