Trwają prace budowlane przy budowie przystanku Opoczno Południe, który będzie zlokalizowany na Centralnej Magistrali Kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe planują zatrzymanie pierwszych pociągów w nowym rozkładzie jazdy.
Planowana od kilku lat budowa przystanku kolejowego na Centralnej Magistrali Kolejowej w Opocznie przeszła w fazę robót budowlanych. PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują układ torowy i sieć trakcyjną tak, by w niedługim czasie rozpocząć budowę samego peronu. – Obecnie koncentrujemy się na pracach torowych. Przebudowujemy tor przebiegający przy zaplanowanym peronie. Przedłużamy kolejny tor, który będzie mógł służyć pociągom kończącym oraz rozpoczynającym bieg w Opocznie, tzn. będzie pozwalał on na dłuższy postój pociągów na stacji – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP Polskich linii Kolejowych.
– Trwają rozbiórki zbędnych torów, które kolidują z zaplanowanym docelowym układem przystanku. Prowadzimy prace związane z przebudową systemu sterowania ruchem. Trwa montaż i przebudowa sieci trakcyjnej. Wykonawca gromadzi materiały budowlane potrzebne do budowy peronu. Do tych prac, które potrwają kilka tygodni przystąpimy po przebudowaniu układu torowego. Planujemy, że pierwsze pociągi będą mogły zatrzymać się przy nowym peronie w nowym rozkładzie jazdy na lata 2014/2015 – mówi Maciej Dutkiewicz. PLK zakładają szacunkowy czas przejazdu pociągów z Opoczna do Warszawy na poziomie około godziny, a do Katowic czy Krakowa około 1 godziny i 30 minut.
Zakres zaplanowanych na 2014 rok robót obejmie między innymi budowę wspomnianego peronu o długości 300 m i wysokości 76 cm, który będzie dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Peron będzie wyposażony w wiaty, ławki, monitoring, urządzenia informacji podróżnych, oświetlenie i tablice na rozkłady jazdy. PKP Polskie Linie Kolejowe chcą, by wykonanie powyższych prac pozwoliło na stworzenie regionalnego węzła przesiadkowego, który zapewni lepszy dostęp do transportu kolejowego nie tylko mieszkańcom Opoczna, ale także pasażerom z pobliskich miejscowości. Koszt prac to około 4 mln zł. Wykonawcą jest firma Banimex.
Po Włoszczowie, Opoczno to drugie miasto, które w ostatnich kilku latach uzyska dostęp do pociągów kursujących po Centralnej Magistrali Kolejowej. Wielokrotnie krytykowany przystanek Włoszczowa Północ obecnie stanowi przykład dobrego wykorzystania potencjału CMK, który jest wykorzystywany poprzez bezpośrednie i szybkie połączenia w kierunku Krakowa, Katowic, Warszawy i dalej. Zyskują one na popularności, dlatego brak krytyki wokół budowy peronu Opoczno Południe nie zaskakuje a sama inwestycje jest nie tyle zrozumiała, co oczywista i konieczna do realizacji. Obecnie z peronu we Włoszczowie w dniu roboczym odjeżdża 12 pociągów TLK (PKP Intercity) oraz 6 pociągów Interregio (Przewozy Regionalne), m.in. do Warszawy, Jeleniej Góry, Krakowa, Katowic, Kołobrzegu czy Zakopanego.