NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

W Finlandii rozpocznie kursowanie autonomiczny pociąg towarowy

| Michał Szymajda 12.08.2021 2,2k

W Finlandii rozpocznie kursowanie autonomiczny pociąg towarowy
Zdjęcie ilustracyjneFot. Ollli-tajua, wikimedia commons
W końcu 2021 roku w Finlandii ruszą testy pociągu, który będzie prowadzony przez autonomiczną lokomotywę na baterie.
Pociąg towarowy będzie wykonywał przewozy, używając systemu prowadzenia pociągów ETCS, na poziomie automatyzacji GoA4, czyli bardzo wysokim. Firmy, których towary będą prowadzone autonomiczną lokomotywą to przedsiębiorstwo hutnicze Outokumpu z Tornio oraz posiadające swoje zakłady także w Polsce przedsiębiorstwo przemysłu leśnego Stora Enso w Imatrze.

Do projektu użyta zostanie lekka lokomotywa manewrowa wyposażona w baterie i dwa silniki elektryczne o mocy 100kW, zdolna pociągnąć skład o wadze 300 ton. W fazie testów Będzie prowadzić wagony z prędkością do 20 km/h na odległość do 20 kilometrów. Dla porównania – popularna w Polsce lokomotywa spalinowa SM42 (bez modernizacji) ma moc 588kW.

Operacje testowe rozpoczną się pod koniec 2021 r., a autonomicznie prowadzone pociągi mają być gotowe do zwykłego kursowania do 2023 r. Jak podkreślają klienci – autonomiczne prowadzenie pociągu ma stać się długofalowo bardziej opłacalne ekonomicznie od składów prowadzonych ręką człowieka i tym samym stać się alternatywą dla przewozów drogowych.

Prowadzenie pociągów towarowych bez obsługi człowieka budzą obawy dotyczące bezpieczeństwa. Firma VTT, która odpowiada za urządzenia elektroniczne i oprogramowanie do projektu zastosuje w lokomotywie czujniki oparte o kamerę termowizyjną i radar. Za powodzenie całego programu odpowiada fiński koncern Proxion.

– Rozwój automatyzacji systemów kolejowych jest obecnie przedmiotem zainteresowania kilku krajów europejskich. Cały transport będzie wymagał rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, które są również podstawą projektu autonomicznego pociągu – powiedział Janne Hauta, doradca ministerialny fińskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji, specjalizujący się w automatyzacji kolei.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Finlandia (64)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Finlandia (64)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5