W końcu 2021 roku w Finlandii ruszą testy pociągu, który będzie prowadzony przez autonomiczną lokomotywę na baterie.
Pociąg towarowy będzie wykonywał przewozy, używając systemu prowadzenia pociągów ETCS, na poziomie automatyzacji GoA4, czyli bardzo wysokim. Firmy, których towary będą prowadzone autonomiczną lokomotywą to przedsiębiorstwo hutnicze Outokumpu z Tornio oraz
posiadające swoje zakłady także w Polsce przedsiębiorstwo przemysłu leśnego Stora Enso w Imatrze.
Do projektu użyta zostanie lekka lokomotywa manewrowa wyposażona w baterie i dwa silniki elektryczne o mocy 100kW, zdolna pociągnąć skład o wadze 300 ton. W fazie testów Będzie prowadzić wagony z prędkością do 20 km/h na odległość do 20 kilometrów. Dla porównania – popularna w Polsce lokomotywa spalinowa SM42 (bez modernizacji) ma moc 588kW.
Operacje testowe rozpoczną się pod koniec 2021 r., a autonomicznie prowadzone pociągi mają być gotowe do zwykłego kursowania do 2023 r. Jak podkreślają klienci – autonomiczne prowadzenie pociągu ma stać się długofalowo bardziej opłacalne ekonomicznie od składów prowadzonych ręką człowieka i tym samym stać się alternatywą dla przewozów drogowych.
Prowadzenie pociągów towarowych bez obsługi człowieka budzą obawy dotyczące bezpieczeństwa. Firma VTT, która odpowiada za urządzenia elektroniczne i oprogramowanie do projektu zastosuje w lokomotywie czujniki oparte o kamerę termowizyjną i radar. Za powodzenie całego programu odpowiada fiński koncern Proxion.
– Rozwój automatyzacji systemów kolejowych jest obecnie przedmiotem zainteresowania kilku krajów europejskich. Cały transport będzie wymagał rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, które są również podstawą projektu autonomicznego pociągu – powiedział Janne Hauta, doradca ministerialny fińskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji, specjalizujący się w automatyzacji kolei.