Partnerzy serwisu:
Pasażer

Škoda pokazała mockup przedziału sypialnego dla VR

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Podczas tegorocznych targów TRAKO Škoda pokazała mockup przedziału wagonu sypialnego dla Kolei Fińskich (VR). Pasażerowie mają się w nim czuć „jak w hotelu”, z trzema miejscami do spania i prywatną łazienką to może się udać.

W roku 2023 Koleje Fińskie (VR) podpisały umowę ze Škoda Transtech na dostawę dziewięciu piętrowych wagonów sypialnych oraz ośmiu wagonów-platform do przewozu aut pasażerów podróżujących w długich relacjach. To zamówienie wzbudziło spore zainteresowanie tuż po tym jak producent pokazał wizualizacje i po raz pierwszy napisał, że pasażerowie najwygodniejszych przedziałów mają się czuć jak w hotelu.

Podczas tegorocznych targów TRAKO mogliśmy się na własnej skórze przekonać jak te przedziały będą wyglądać. Škoda pokazała bowiem pełnowymiarowy mockup (makietę) przedziału sypialnego, a w zasadzie samego modułu sypialnego – łazienka nie jest bowiem jeszcze gotowa.

Przedział jak hotel

Trzeba przyznać, że wnętrza robią niesamowite wrażenie. Finowie wracają bowiem do nieco zapomnianej koncepcji przedziałów rodzinnych, z dużym, dwuosobowym łóżkiem na dolnym poziomie i leżanką na wyższym. W przedziale znajdzie sią także osobno toaleta z prysznicem, co pozwoli na bardzo komfortową podróż na długich dystansach.

Drzwi wejściowe do przedziału zlokalizowano na jego środku – po lewej znalazło się miejsce na trzy miejsca do spajania, po prawej będzie wejście do łazienki, zaś naprzeciwko stosunkowo nieduże okno ze stolikiem. Na drzwiach wejściowych umieszczono lustro, a nad nimi system klimatyzacji.

Projektanci założyli, że spać będziemy zwróceni nogami do okna, więc w pobliżu więc w części bliżej drzwi na dolnej leżance zlokalizowano niedużą półkę wraz ze wszystkimi przyciskami do sterowania światłem i temperaturą oraz gniazdkiem ze złączami USB tybi B i C. Znajdziemy tutaj również dwie lampki nocne dla każdego ze „spaczy”. Drabinka wejściowa na wyższą leżankę znajduje się przy oknie, i to miejsce również zostało wyposażone półkę i oświetlenie. W połowie długości obydwu miejsc do spania znajdziemy niewielkie lustro oraz kieszenie na prasę. Dodatkowo do górnego miejsca możemy zamontować specjalną siatkę zabezpieczającą przed wypadnięciem.

Wnętrze zostało wykończone materiałami w jasnej drewnianej okleinie oraz częściowo w ciemnym zielonym kolorze, który nawiązuje do barw przewoźnika. Bagaż można schować pod dolnym łóżkiem, ale nie ma na niego żadnych dodatkowych półek. Na prawo od drzwi wejściowych udało się jednak wygospodarować miejsce na wieszaki.

Udało się nam przetestować obydwa miejsca do leżenia i sprawiały wrażanie wygodnych – to jednak trudno ocenić w kilka minut. Przedział wydaje się przestronny i powinien pozwolić na komfortową podróż trzem osobom. Warto przy tym pamiętać, że Fińska sieć kolejowa to pojazdy o większej skrajni poruszające się po szerokim torze – to dało projektantom nieco więcej miejsca.

Podobnie jak w pierwszych materiał prezentujących nowe wagony, również na targach przedstawiciele producenta podkreślali, że ich celem było osiągnięcie wygodny porównywalnej tej z pokojem hotelowym. – Zależy nam nie tylko na wygodzie, ale również na zapewnieniu prywatności, co dla podróżujących z małymi dziećmi na długie dystanse może mieć spore znaczenie. Prace nad mockupem pozwoliły nam na przetestowanie zaprojektowanych rozwiązań. Wprowadziliśmy pewne poprawki, ale każdy może sobie porównać to co będzie widoczne na zdjęciach z naszymi wizualizacjami. Nie są to duże zmiany – mówiła przedstawicielka producenta.

Nowe wagony w 2026 r. na torach

Wagony będą wykorzystywane na popularnej także wśród turystów trasie Helsinki – Rovaniemi, ale nie jest wykluczone, że pojawią się one także w innych relacjach. To o tyle istotne, że w ostatnich latach pociągi na tej trasie musiały być wzmacniane starszymi wagonami, z uwagi na sporą frekwencję.

Wszystkie wagony powstaną w Finlandii w zakładach Transtech w Otanmäki, których właścicielem jest Škoda Group. Zgodnie z pierwotnymi założeniami zamówienie to miało zostać zrealizowane do końca 2025 r., ale termin ten uległ przesunięciu. Warto pamiętać także o tym, że przewoźnik zawarł w kontrakcie opcje na kolejne 30 jednostek.

– Nowe wagony można było już zobaczyć na jazdach testowych na fińskiej sieci kolejowej. Projekt jest już bliski zaskoczenia, ale Škoda napotkała niespodziewane wyzwania w zakresie łańcuchów dostaw. Opóźnienie dostaw będzie oznaczało póxniejsze wprowadnie wagonów do ruchu w roku 2026. Koleje Fińskie I Škoda wspólnie pracują nad tym, aby było ono jak najmniejsze – poinformowało nas biuro prasowe przewoźnika.

Koleje Fińskie podkreśliły przy tym, że produkcja, testowanie i dostarczenie nowego taboru kolejowego to długotrwały proces, który wymaga ostrożności i dokładności zarówno w zakresie spełniania wymagań technicznych jak i wygody oraz bezpieczeństwa pasażerów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy polski interfejs EULYNX

Biznes

Pierwszy polski interfejs EULYNX

Kombud Group 10 października 2025

Skoda zdobywa Mainz. Dostarczy co najmniej 22 tramwaje

Tabor i technika

Zespoły trakcyjne dla Bułgarii dostarczy jednak Škoda

Tabor i technika

Zespoły trakcyjne dla Bułgarii dostarczy jednak Škoda

inf. pras. Škoda, oprac. DS 05 września 2024

Škoda pokazała regionalne pociągi dla RegioJet

Tabor i technika

Koniec krótkiej kariery push-pulli Skody w Niemczech jest blisko

Tabor i technika

Kazachstan: Wabtec i Skoda dostarczą kolejne lokomotywy

Tabor i technika

Zobacz również:

Pierwszy polski interfejs EULYNX

Biznes

Pierwszy polski interfejs EULYNX

Kombud Group 10 października 2025

Skoda zdobywa Mainz. Dostarczy co najmniej 22 tramwaje

Tabor i technika

Zespoły trakcyjne dla Bułgarii dostarczy jednak Škoda

Tabor i technika

Zespoły trakcyjne dla Bułgarii dostarczy jednak Škoda

inf. pras. Škoda, oprac. DS 05 września 2024

Škoda pokazała regionalne pociągi dla RegioJet

Tabor i technika

Koniec krótkiej kariery push-pulli Skody w Niemczech jest blisko

Tabor i technika

Kazachstan: Wabtec i Skoda dostarczą kolejne lokomotywy

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij