fot. Gabriel Tendera (User:Catz), lic. CC BY-SA 2.5Stacja kolejowa Jełowa
Cztery lata temu PKP PLK przeprowadziły wart ok. 6 mln zł remont torów z Jełowej do Murowa na Opolszczyźnie. Pociągi towarowe, które miały obsługiwać bocznicę firmy Stora Enso, do dziś nie wyjechały jednak w trasę. Zarządca infrastruktury zapewnia, że mimo braku przewozów otrzymuje środki rekompensujące wkład w niedawną inwestycję.
Jedną z ciekawszych inwestycji kolejowych ostatnich lat było odtworzenie przejezdności linii kolejowej nr 301 Opole – Namysłów na odcinku Jełowa – Murów. Warte 6 mln zł prace zakończyły się w 2017 r. – Zostało odnowionych ok. 10 km torów od stacji Jełowa do bocznicy firmy Stora Enso w Murowie – mówi Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, dodając, że teraz możliwy jest przejazd pociągów towarowych.
Cztery lata po zakończeniu remontu pociągów wciąż nie ma
Sęk jednak w tym, że pociągi te nie są uruchamiane. – Oprócz torów naprawiono 19 przepustów, odnowiono nawierzchnię na ośmiu przejazdach kolejowo-drogowych, wykonano prace odwodnieniowe i usunięto samosiejki drzew i krzewów – relacjonuje nasz rozmówca. – Obecnie na odcinku Jełowa – Murów nie ma jednak ruchu pociągów – potwierdza.
Jak to możliwe, że po zakończeniu inwestycji ruch nie został wznowiony? – Odnowienie tego odcinka było prowadzone pod kątem umożliwienia połączenia kolejowego do bocznicy firmy Stora Enso, gdzie nie wykonano jeszcze odpowiednich robót pozwalających na kierowanie tam składów – twierdzi przedstawiciel PKP PLK. Mówi też, że Polskie Linie Kolejowe zawarły z firmą umowę na wykorzystywanie wyremontowanej trasy.
PLK dostają środki za przeprowadzony remont
– W sytuacji rezygnacji z przewozów [w kontrakcie] przewidziano odpowiednie pokrycie kosztów prac [remontowych] – informują służby prasowe zarządcy infrastruktury. Zapewniają jednocześnie, że Stora Enso wpłaca środki zgodnie z zapisami umowy. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy odtworzony odcinek mógłby być regularnie wykorzystywany.
– Ruch na odcinku Jełowa – Murów został zawieszony w 1992 r. – mówi Bohdan Ząbek. Do tego czasu czynny był cały korytarz biegnący z Opola do Namysłowa. Z trasy korzystały także pociągi pasażerskie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.