Partnerzy serwisu:
Kolej

Prezes PKP Cargo: Lokomotywy autonomiczne i wodorowe to przyszłość w branży kolejowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-11-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centrum Prasowe PAP

Podziel się ze znajomymi:

KOLEJ
Prezes PKP Cargo: Lokomotywy autonomiczne i wodorowe to przyszłość w branży kolejowej
Wiz. Pesa
Lokomotywy autonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu kilkudziesięciu miesięcy taki produkt będziemy mieli u nas – powiedział prezes PKP Cargo, Czesław Warsewicz, podczas Kongresu 590 w Jasionce koło Rzeszowa.

Prezes Warsewicz, który uczestniczył w panelu „Innowacje – klucz do rozwoju transportu i przemysłu kolejowego” zwrócił uwagę, że w branży kolejowej innowacje to nie tylko nowe technologie, ale też zmiany organizacyjne i procesowe.

Strategiczne projekty

Wskazał przy tym na dwa strategiczne dla jego spółki i systemu kolejowego w Polsce projekty, których realizacja już się rozpoczęła. Pierwszy to umowa dotycząca budowy lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznej z modułem autonomicznym. „W tym kierunku zmierza świat i lokomotywy autonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy taki produkt będziemy mieli u nas” – podkreślił Warsewicz.

Drugi projekt to budowa lokomotywy o napędzie wodorowym. „Podpisaliśmy list intencyjny z FPS Cegielski dotyczący konstrukcji i budowy takiej lokomotywy. Wcześniej z kolei podpisaliśmy porozumienie z JSW na produkcję paliwa wodorowego. Uważamy, że wodór jest paliwem przyszłości” – powiedział Warsewicz.

„Z naszej perspektywy jest to innowacyjne rozwiązanie, które pozwala nam rozwiązać kwestię ryzyka dotyczącego energii i dywersyfikować źródła zasilania i prowadzenia naszych pociągów. Jest to projekt innowacyjny w skali kraju i Europy, który pozwoli nam zoptymalizować proces przewozowy i być konkurencyjnym na rynku przewozów” – przekonywał prezes PKP Cargo.

Dodał, że wdrożenie tych projektów to nie jest pieśń przyszłości. „Rozwiązania dotyczące komercyjnego zastosowania wodoru już w Polsce istnieją. Są już lokomotywy o napędzie wodorowym, które jeżdżą po Europie Zachodniej. Dlatego, analizując z perspektywy doświadczenia rynku i zasadności, patrzymy na ten projekt z dużym optymizmem i nadzieją. Jeżeli taki produkt na polskim rynku się znajdzie, to jesteśmy gotowi i otwarci do jego wykorzystania do komercyjnych przewozów” – zadeklarował Warsewicz.

Dwie ścieżki innowacji

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił z kolei uwagę, że innowacje na kolei przebiegają dwoma ścieżkami. Z jednej jest to odbudowa zaniedbanej infrastruktury, a z drugiej wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. „Jesteśmy na tych dwóch ścieżkach jednocześnie. Bo oczywistym jest, że musimy łatać, czyli modernizować zaniedbaną przez długie lata infrastrukturę. I to dotyczy infrastruktury twardej, czy taboru, ale też zasobów ludzkich i sfery digitalizacji różnych przedsięwzięć. Z drugiej strony wszystkie te działania modernizacyjne muszą się łączyć z innowacyjnością” – zaznaczył Bittel.

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A., wymieniając wdrażane innowacje wskazał m.in. na IDS-y, czyli innowacyjne dworce systemowe. „To inteligentne dworce, gdzie będą zainstalowane panele fotowoltaiczne, będą wyposażone w systemy odzysku wody deszczowej oraz automatyczne sterowanie oświetleniem, a także szereg innych udogodnień. Można powiedzieć, taki smart dworzec” – mówił Olszewski. Dodał, że w pierwszym etapie programu inwestycji dworcowych powstanie ok. 40 takich obiektów.

Olszewski poinformował też o planach zorganizowania wypożyczalni samochodów elektrycznych przy najważniejszych dworcach kolejowych w Polsce. „Chcemy, żeby w ramach biletu, pasażer, dojeżdżając do stacji docelowej, mógł skorzystać również z samochodu elektrycznego” – wyjaśnił wiceprezes PKP S.A.

Jeszcze niższe zużycie energii

Z kolei Hubert Stępniewicz, prezes FPS Cegielski mówił o innowacjach związanych ze zużyciem energii i masą pojazdów szynowych. „Chcemy proponować pojazdy, które charakteryzują się jeszcze niższym zużyciem energii niż dotychczas. Jestem absolutnie zafascynowany wodorem jako paliwem przyszłości. To obszar, w którym jesteśmy w stanie się wykazać jako producenci bardzo dużą innowacyjnością, jeśli chodzi o skonfigurowanie pojazdu i dalej jego cech użytkowych” – podkreślił Stępniewicz.

Dodał, że FPS będzie też pracował nad rozwiązaniami poprawiającymi komfortu i warunków podróżowania. „Chcemy, żeby pasażerowie podróżowali w ciszy, spokoju, klimatyzowanych przestrzeniach. Będziemy dostarczać operatorom całego zakresu usług multimedialnych, tak żeby to doświadczenie pasażerów związane z podróżą było jak najbardziej pozytywne” – mówił prezes FPS Cegielski.

Kongres 590 to jedno z największych wydarzeń gospodarczych w Polsce. W tegorocznej, III edycji wzięło udział ok. 4 tys. osób, w tym przede wszystkim przedsiębiorcy z sektora MŚP, ekonomiści, analitycy, politycy, samorządowcy, start-upowcy, przedstawiciele instytucji publicznych, świata nauki i mediów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Tabor i technika

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Michał Szymajda 20 lipca 2023

Parowozownia Wolsztyn: Jesteśmy na dobrej drodze do wznowienia ruchu

Tabor i technika

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Maj na polskiej kolei. Rośnie liczba pasażerów, gorzej w towarach

Infrastruktura

W Finlandii rozpocznie kursowanie autonomiczny pociąg towarowy

Tabor i technika

Alstom przetestuje w Holandii autonomiczną lokomotywę manewrową

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Tabor i technika

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Michał Szymajda 20 lipca 2023

Parowozownia Wolsztyn: Jesteśmy na dobrej drodze do wznowienia ruchu

Tabor i technika

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Maj na polskiej kolei. Rośnie liczba pasażerów, gorzej w towarach

Infrastruktura

W Finlandii rozpocznie kursowanie autonomiczny pociąg towarowy

Tabor i technika

Alstom przetestuje w Holandii autonomiczną lokomotywę manewrową

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5