NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

W 3 godziny i 20 minut koleją z Warszawy do Szczecina. Jak to osiągnąć?

| Michał Szymajda 16.02.2018 13,3k

W 3 godziny i 20 minut koleją z Warszawy do Szczecina. Jak to osiągnąć?
Pociąg TLK przejeżdża przez SzczecinFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada szereg inwestycji kolejowych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednym z efektów ma być znaczne przyspieszenie pociągów w kraju, m.in. między Warszawą a Szczecinem.
Właśnie o połączenia ze stolicy do Szczecina pyta ministerstwo Arkadiusz Marchewka, poseł reprezentujący to drugie miasto. Zaznacza, że najszybszy pociąg kursujący w obecnym rozkładzie jazdy pokonuje dystans między miastami w 6 godzin i 14 min, natomiast przed rozpoczętymi pracami modernizacyjnymi na magistrali E20 podróż trwała nieco ponad 5 godzin. Doktor ekonomii, którym jest Marchewka, dokładnie policzył, że aby przejechać dystans między miastami w 200 minut, pociąg musi pędzić ze średnią prędkością 150 km/h.

Jak rozpędzić pociąg do Szczecina?

– W polskich realiach średnia prędkość pociągu pasażerskiego wynosiła w 2014 roku 69 km na godzinę i według Strategii Rozwoju Polski Zachodniej do roku 2020 przyjętej przez Radę Ministrów 30 kwietnia 2014 roku – w roku 2020 ma wynosić 85 km na godzinę. W tym kontekście średnia prędkość 150 km na godzinę wydaje się osiągnięciem bardzo ambitnym i wymagającym olbrzymich nakładów finansowych – pisze poseł i jednocześnie przypomina, że już dzisiaj w takim czasie można dotrzeć ze Szczecina do Warszawy samolotem, a ceny połączeń lotniczych bywają w wielu wypadkach niższe niż połączeń kolejowych. 

Po tej konstatacji Arkadiusz Marchewka pyta o analizy, które pozwoliły rządowi na tak śmiałe planowanie oparte na deklaracjach prezesa PKP SA, pyta też o koszt inwestycji, a nawet o planowany koszt zakupu biletu.

Czas przejazdu z "wstępnych założeń"

– Przywołane (…) wypowiedzi Prezesa PKP SA oparte były na przyjętych wstępnych założeniach do projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, które nie przesądzają o wyborze i zakresie podejmowanych inwestycji. W chwili obecnej prowadzone są niezbędne analizy komponentu kolejowego CPK uwzględniające elementy przedstawione w przyjętej Koncepcji. Po ich zakończeniu nastąpi uszczegółowienie zakresu oraz planowanych kosztów realizacji potencjalnej rozbudowy sieci kolejowej – odpowiada Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB, po czym pada szereg zdań dotyczących sensowności połączenia inwestycji w CPK z inwestycjami w kolej do tego portu lotniczego. Przedstawiciel MI nie wyjaśnia na jakich podstawach opierali się twórcy „wstępnych założeń do projektu CPK”.

– Jednocześnie, odnosząc się do cen biletów kolejowych pomiędzy Warszawą a Szczecinem, informuję, że w trakcie opracowania modelu cenowego będzie uwzględniona relacja popytowo–podażowa zarówno połączeń kolejowych, jak i lotniczych, a także czynniki zewnętrzne, m.in. konkurencyjność na rynku. Zostaną dołożone wszelkie starania aby wybrane rozwiązanie cenowe optymalizowało parametry istotne z perspektywy przewoźnika, takie jak rentowność połączeń oraz wychodziło naprzeciw oczekiwaniom społecznym – kończy odpowiedź na interpelację posła Andrzej Bittel.

Ryzykowna inwestycja między Poznaniem a Szczecinem

W kontekście powyższej interpelacji warto wspomnieć o projekcie dotyczącym modernizacji magistrali E59 pomiędzy Poznaniem a Szczecinem. Duży tekst dotyczący zagrożeń w związku z inwestycją można przeczytać tutaj, choć dodać trzeba, że ruszyły przetargi na wyłonienie wykonawców prac między Poznaniem a Wronkami. Wiadomo, że prędkości maksymalne na linii po naprawie podniosą się tylko nieznacznie, maksymalnie do 160 km/h.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5