NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

W 3 godziny i 20 minut koleją z Warszawy do Szczecina. Jak to osiągnąć?

| Michał Szymajda 16.02.2018 64

W 3 godziny i 20 minut koleją z Warszawy do Szczecina. Jak to osiągnąć?
Pociąg TLK przejeżdża przez SzczecinFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada szereg inwestycji kolejowych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednym z efektów ma być znaczne przyspieszenie pociągów w kraju, m.in. między Warszawą a Szczecinem.
Właśnie o połączenia ze stolicy do Szczecina pyta ministerstwo Arkadiusz Marchewka, poseł reprezentujący to drugie miasto. Zaznacza, że najszybszy pociąg kursujący w obecnym rozkładzie jazdy pokonuje dystans między miastami w 6 godzin i 14 min, natomiast przed rozpoczętymi pracami modernizacyjnymi na magistrali E20 podróż trwała nieco ponad 5 godzin. Doktor ekonomii, którym jest Marchewka, dokładnie policzył, że aby przejechać dystans między miastami w 200 minut, pociąg musi pędzić ze średnią prędkością 150 km/h.

Jak rozpędzić pociąg do Szczecina?

– W polskich realiach średnia prędkość pociągu pasażerskiego wynosiła w 2014 roku 69 km na godzinę i według Strategii Rozwoju Polski Zachodniej do roku 2020 przyjętej przez Radę Ministrów 30 kwietnia 2014 roku – w roku 2020 ma wynosić 85 km na godzinę. W tym kontekście średnia prędkość 150 km na godzinę wydaje się osiągnięciem bardzo ambitnym i wymagającym olbrzymich nakładów finansowych – pisze poseł i jednocześnie przypomina, że już dzisiaj w takim czasie można dotrzeć ze Szczecina do Warszawy samolotem, a ceny połączeń lotniczych bywają w wielu wypadkach niższe niż połączeń kolejowych. 

Po tej konstatacji Arkadiusz Marchewka pyta o analizy, które pozwoliły rządowi na tak śmiałe planowanie oparte na deklaracjach prezesa PKP SA, pyta też o koszt inwestycji, a nawet o planowany koszt zakupu biletu.

Czas przejazdu z "wstępnych założeń"

– Przywołane (…) wypowiedzi Prezesa PKP SA oparte były na przyjętych wstępnych założeniach do projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, które nie przesądzają o wyborze i zakresie podejmowanych inwestycji. W chwili obecnej prowadzone są niezbędne analizy komponentu kolejowego CPK uwzględniające elementy przedstawione w przyjętej Koncepcji. Po ich zakończeniu nastąpi uszczegółowienie zakresu oraz planowanych kosztów realizacji potencjalnej rozbudowy sieci kolejowej – odpowiada Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB, po czym pada szereg zdań dotyczących sensowności połączenia inwestycji w CPK z inwestycjami w kolej do tego portu lotniczego. Przedstawiciel MI nie wyjaśnia na jakich podstawach opierali się twórcy „wstępnych założeń do projektu CPK”.

– Jednocześnie, odnosząc się do cen biletów kolejowych pomiędzy Warszawą a Szczecinem, informuję, że w trakcie opracowania modelu cenowego będzie uwzględniona relacja popytowo–podażowa zarówno połączeń kolejowych, jak i lotniczych, a także czynniki zewnętrzne, m.in. konkurencyjność na rynku. Zostaną dołożone wszelkie starania aby wybrane rozwiązanie cenowe optymalizowało parametry istotne z perspektywy przewoźnika, takie jak rentowność połączeń oraz wychodziło naprzeciw oczekiwaniom społecznym – kończy odpowiedź na interpelację posła Andrzej Bittel.

Ryzykowna inwestycja między Poznaniem a Szczecinem

W kontekście powyższej interpelacji warto wspomnieć o projekcie dotyczącym modernizacji magistrali E59 pomiędzy Poznaniem a Szczecinem. Duży tekst dotyczący zagrożeń w związku z inwestycją można przeczytać tutaj, choć dodać trzeba, że ruszyły przetargi na wyłonienie wykonawców prac między Poznaniem a Wronkami. Wiadomo, że prędkości maksymalne na linii po naprawie podniosą się tylko nieznacznie, maksymalnie do 160 km/h.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5