NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Szynobusowe problemy w Wielkopolsce

| Jakub Rösler 05.11.2021 6k

Szynobusowe problemy w Wielkopolsce
fot. Lichen99, lic. CC BY-SA 3.0
Remont wielkopolskiego SA105-001 jest na ukończeniu. Pojazd, który w czerwcu został uszkodzony w wypadku pod Lesznem, przechodzi testy dynamiczne, po których będzie gotowy do jazdy. Niestety niedawno inny szynobus należący do województwa, SA134-010, także uczestniczył w wypadku i aktualnie jest wyłączony z eksploatacji. Region aby ratować sytuację kupił używanego Linka, a także dofinansuje realizację opcji na dwa kolejne spalinowe Impulsy dla Kolei Wielkopolskich.
Wielkopolska jest województwem o stosunkowo bogatej sieci kolejowej, co skutkuje dużą ilością kursów regionalnych, które są uruchamiane na zlecenie Organizatora Przewozów, a więc Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Większość linii kolejowych jest zelektryfikowana, lecz nie wszystkie. Dlatego też Wielkopolska posiada dość dużą flotę szynobusów, które obsługują trasę z Wągrowca/Gołańczy przez Poznań do Wolsztyna, a także kursy z Leszna do Zbąszynka czy Leszna do Ostrowa Wielkopolskiego. Szczególnie to pierwsze połączenie, realizowane w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej generuje bardzo duże potoki podróżnych. Jest tak dzięki rewitalizacji linii do Wągrowca, która okazała się bardzo dużym sukcesem.

Częste wypadki i kolizje

Jednocześnie wielkopolskie szynobusy dość często zaliczają spotkania z samochodami na przejazdach kolejowych, co skutkuje włączeniem ich z eksploatacji minimum na kilka tygodni. Tak stało się chociażby z pojazdem SA105-001, który wrócił do służby w maju tego roku, a już po kilku tygodniach brał udział w wypadku pod Lesznem, w wyniku którego zginęła jedna osoba. Szynobus ten jest pierwszym pojazdem, który Koleje Wielkopolskie wyremontowały i zmodernizowały w pełnym zakresie bez pomocy innych podmiotów. Region posiada także drugi taki pojazd, oznaczony numerem 002, który czeka na decyzję w sprawie takiej samej modernizacji.

Teraz SA105-001 przechodzi ostatnie próby dynamiczne, o czym informuje nas Prezes Kolei Wielkopolskich, Marek Nitkowski. Pojazd został odebrany 7 października tego roku i stacjonuje aktualnie w Punkcie Utrzymania Taboru w Lesznie. Naprawa powypadkowa objęła m.in. wymianę przedniej szyby, naprawę poszycia czołowego wraz z malaturą czy też naprawę wsporników i klap rewizyjnych. Z racji swoich małych rozmiarów szynobus obsługuje relacje o mniejszych potokach pasażerów, a więc kursy z Leszna do Zbąszynka i Ostrowa Wielkopolskiego.

Jeden wraca, drugi wypada

Popularne “żelazko” zaraz wróci na tory, ale inny szynobus eksploatowany przez Koleje Wielkopolskie, a więc pojazd SA134-010, wypadł ze służby. SA134 został uszkodzony 11 października tego roku na przejeździe kolejowym w miejscowości Miękowo. Samochód wjechał w bok pojazdu, co skutkowało wgnieceniem poszycia i wybiciem szyb bocznych.

– Obecnie trwa postępowanie przetargowe. Termin wykonania naprawy jest jedną ze składowych kryteriów oceny oferty. Maksymalny termin wykonania usługi został określony na 11 tygodni – informuje nas Kinga Kołodziejczak z Kolei Wielkopolskich.

Zakres naprawy jest szeroki i ma objąć chociażby wymianę szyb bocznych, wymianę kompletu baterii akumulatorowych, naprawę poszycia bocznego czy też uszkodzonych drzwi bocznych. Co ciekawe, ten konkretny szynobus w ciągu ostatnich 3 lat uczestniczył już w czwartym kolejnym wypadku z udziałem samochodu na przejeździe kolejowym.

SA132-12 do kasacji, Link w zastępstwie

SA132-012, który brał udział w wypadku w Bolechowie w kwietniu 2020 roku, idzie do kasacji. Pisaliśmy o tym kilka tygodni temu, a teraz informację potwierdził nam Prezes Kolei Wielkopolskich, Marek Nitkowski.

Aby zastąpić ten pojazd województwo kupiło używanego Linka od Pesy, a ponadto w znacznym stopniu dofinansowało zakup z opcji dwóch kolejnych spalinowych Impulsów. Dzięki Polskiemu Ładowi w regionie pojawią się też nowe pociągi elektryczne.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5