Rozpoczyna się realizacja największego w historii Hiszpanii projektu wymiany taboru. Stadler właśnie otrzymał zamówienie na produkcję pierwszych 59 składów. To pierwsza część zamówienia hiszpańskiego przewoźnika na łącznie 211 nowych pojazdów. Druga część będzie powierzona Alstomowi.
Prezesi Renfe i hiszpańskiego oddziału Stadlera, Isaías Táboas i Iñigo Parra, podpisali w połowie lipca umowę na produkcję nowego taboru. Producent otrzymał kontrakt na 59 jednostek wysokiej pojemności o wartości około miliarda euro. Umowa obejmuje dostawę części zamiennych i utrzymanie w okresie 15 lat. To część wielkiego zamówienia na łącznie 211 jednostek, które wspólnie do Hiszpanii
dostarczą zarówno Stadler jak i Alstom.Nowe pojazdy będą częściowo piętrowe, o modułowej konstrukcji. Podpisana umowa zakłada produkcję 24 pociągów o długości 100 metrów i 35 pociągów o długości 200 metrów. Nowe składy będą mogły pomieścić co najmniej 900 pasażerów w przypadku 100-metrowej wersji, co oznacza wzrost zdolności przewozowej w porównaniu z obecną flotą pociągów Civia (wyprodukowane przez CAF-a i Siemensa) o 20 proc.
Wszystkie składy będą również w pełni dostępne, aby ułatwić podróżowanie osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Pasażerom ma być udostępnione także Wi-Fi oraz miejsca na rowery i wózki dziecięce. Prędkość maksymalna jednostek ma wynosić 140 km/h.
Celem całej operacji Renfe jest odmłodzenie floty w celu zmaksymalizowania zdolności transportowej w dużych aglomeracjach. Średni wiek taboru kolejowego, zwłaszcza Cercanías i Regional, wynosi ponad 30 lat, a odpowiadają one za realizację łącznie 80 proc. wszystkich usług uruchamianych przez Renfe.
W ramach drugiej części zamówienia, na łącznie 211 nowych jednostek elektrycznych, Alstom wyprodukuje 152 pociągi o długości 100 metrów za 1,45 mld euro. Na tę część zamówienia umowa nie została jeszcze podpisana. Alstom dostarczy składy z nowej platformy X’Trapolis. Produkcja składów ma zostać powierzona głównie fabrykom Alstom w Albuixech w Walencji, zaś w przypadku Stadlera – w Santa Perpetua w Barcelonie. Po dostarczeniu taboru obie firmy będą przez 15 lat na świadczyć usługi serwisowe.