Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Stadler: KISS z polski jadą w świat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
20-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Stadler zauważył, że w Europie Środkowej pasażerowie wracają na kolej, dlatego stara się zainteresować przewoźników piętrowym, pojemnym zespołem trakcyjnym Kiss. Pojazd przebojem wchodzi na kolejne rynki. Produkowany jest także w Polsce. Możemy oglądać go na Trako.

Kiss to pojazd, który dostępny jest w dowolnej konfiguracji wagonowej. Jednostki mogą liczyć od dwóch do ośmiu wagonów i zabierać nawet do 1000 pasaże-rów. Każdy z wagonów osadzony jest na parze wózków. Podobnie jak we Flirtach, podstawowym materiałem dla budowy pudeł jest aluminium, co korzystnie wpływa na niską wagę pojazdu pomimo jego wielkości. Pierwsze zamówienia na Kissy spłynęły w 2008 roku od Kolei Szwajcarskich. Piętrowe EZT sprawdziły się w SBB bardzo dobrze i obecnie, po rozszerzeniu zamówień, jeździ tam ponad setka cztero- i sześcioczłonowych Kissów różnych generacji. To nie koniec, bowiem w kwietniu 2021 roku Koleje Szwajcarskie zwiększyły zamówienie skierowane do Stadlera. SBB kupi 60 kolejnych piętrowych Kissów za 1,3 miliarda franków szwajcarskich.

Międzynarodowy sukces

Wkrótce pojawiły się także zamówienia od niemieckiego operatora ODEG, kursującego w okolicach Berlina i w północno-wschodnich Niemczech, z Luksemburga i od austriackiego Westbahn, który obecnie sprzedał te pojazdy do Deutsche Bahn. W Niemczech bardzo dobrze wyposażone Kissy obsługują siatkę połączeń IC. Ciekawe zamówienia spłynęły z Rosji (dla lotniskowej, moskiewskiej trasy Aeroexpress), Azerbejdżanu i Gruzji. Tym samym Stadler udowodnił, że ma kompetencje, aby sprzedawać Kissy na szersze, wschodnie tory i po-trafi budować wagony dla peronów wyższych niż zachodnioeuropejskie.

Sporym sukcesem Stadlera jest dostawa pierwszych Kissów na Węgry. 12 kwietnia 2017 roku Stadler podpisał z MAV-Start, państwowym przewoźnikiem, umowę ramową na dostawę 10 sześciowagonowych zespołów trakcyjnych Kiss za 195 milionów euro. Mówiło się o możliwości rozszerzenia produkcji o 30 kolejnych EZT i, ku zadowoleniu producenta i operatora, właśnie się to dzieje. W węgierskich Kissach jest 6 wagonów, w których miejsce siedzące znajdzie się 600 osób. Wagony mogą zabrać na pokład 4 pasażerów na wózkach inwalidzkich oraz 12 rowerów, ale MAV zaznaczył, że pociąg ma mieć możliwość takiej zmiany przestrzeni pasażerskiej, aby w sezonie letnim możliwe było przewiezienie 24 rowerów. Jak podkreśla Stadler, pociągi cechują się doskonałym wyciszeniem wnętrza, są też bardzo prze-stronne. Na ich pokładzie jest bezpłatny Internet i nowoczesna informacja pasażerska. Kissy kursują na linii Budapeszt – Vác – Szob i Budapeszt –Cegléd–Szolnok z prędkością do 160 km/h, a w sezonie letnim i w weekendy MAV wykorzystuje je do obsługi tras w rejonie Debreczyna, Nyíregyháza i Balatonu.

Kiss na Trako

Na Trako mamy okazję zobaczyć trójczłonowego Kissa zbudowanego w Siedlcach. To element dużego zamówienia, które spłynęło z Kolei Słoweńskich. Slovenske železnice zamówiły w Stadlerze łącznie 52 pojazdy. 10 z nich to właśnie piętrowe Kissy, 21 – jednopokładowe elektryczne Flirty, 21 kolejnych to Flirty z silnikiem spalinowym. Do końca 2021 roku wszystkie zespoły trakcyjne mają być w Słowenii. W tym niewielkim państwie oznaczać to będzie zupełnie nową jakość w przewozach.

Kiss dla Kolei Słoweńskich składa się z trzech wagonów z 292 miejscami siedzącymi, z których 16 jest w pierwszej klasie. EZT o długości 79,48 m posiada również 277 miejsc stojących i miejsce na 10 rowerów. Kissy będą mogły kursować w trakcji wielokrotnej. Przygotowane zostały do kursowania z prędkością 160 km/h. Kissy pojawią się na liniach Dobova – Ljubljana, Ljublja-na – Jesenice, Zidani Most – Šentilj, Pragersko – Hodoš, Ljubljana – Sežana, Divača – Koper, Pivka – Ilirska Bistrica. Na części z tych tras zastąpią właśnie wycofane z ruchu pojazdy serii EN57 i EN71, wyprodukowane przed 50 laty w Pafawagu. Na słoweńskich torach pozostanie więc wątek polski. Czy jest szansa, że Kissy pojawią się także na krajowych torach?

– Widzimy coraz większe zainteresowanie takimi po-jazdami u przewoźników regionalnych, takich jak Koleje Śląskie czy Koleje Mazowieckie, widzimy je także w PKP Intercity. Wierzymy, że w Polsce będzie coraz więcej miejsca na takie pojazdy. Modernizacja infrastruktury, nowe pojazdy, coraz lepiej dopasowany rozkład jazdy i inne czynniki sprawiają, że pasażerowie wracają do kolei. Nawet podróżując z Warszawy do Siedlec, gdzie mamy fabrykę, widzimy, że pasażerów jest coraz więcej, i czas myśleć o większym taborze, który zapewni przy okazji wysoki komfort podróży. Kissy, jeśli weźmiemy pod uwagę ich pojemność, są tanie w eksploatacji, a do tego bardzo niezawodne – powiedział Christian Spichiger, wiceprezes wykonawczy Stadlera odpowiedzialny za rynki w Europie Środkowej.

Sukces na Słowacji

Na razie Stadler jest bardzo blisko sukcesu na Słowacji. Z wielkim prawdopodobieństwem Koleje Słowackie (ZSSK) podpiszą w najbliższych tygodniach umowę na dostawę czterech Kissów, w których ma usiąść 560 pasażerów. Będą kosztować 77 milionów euro, mają kursować w ruchu międzyregionalnym z Bratysławy. Ich dostawa ma nastąpić w 28 miesięcy od momentu pod-pisania umowy. Słowacja to coraz atrakcyjniejszy rynek dla Stadlera. Niedawno szwajcarski oddział producenta dostarczył w rejon Tatr pierwszy z pięciu zespołów trakcyjnych przystosowany do kursowania po kolei zębatej. Regularnie też startuje w przetargach dotyczących zakupu jednopokładowych EZT. W tym segmencie prym wiedzie jednak czeska Škoda współpracująca ze słowackimi kooperantami.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi dla linii wokół Wezuwiusza

Tabor i technika

Stadler Polska zdobywa pierwsze zamówienie na Flirty dla Litwy

Tabor i technika

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi dla linii wokół Wezuwiusza

Tabor i technika

Stadler Polska zdobywa pierwsze zamówienie na Flirty dla Litwy

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5