NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

SKPL rezygnuje z utrzymania linii do Bytowa. Koniec szans na powrót pociągów?

| Jakub Rösler 17.09.2021 7,9k

SKPL rezygnuje z utrzymania linii do Bytowa. Koniec szans na powrót pociągów?
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Spółka SKPL wypowiedziała umowę na utrzymanie linii kolejowej 212 na odcinku od Lipusza do Bytowa. Czy oznacza to koniec planów o powrocie pociągów do stolicy powiatu bytowskiego? Władze miasta i województwa deklarują, że chcą włączyć Bytów w sieć kolejowego transportu zbiorowego. Ponadto ciągle trwają prace nad studium rewitalizacji dla odcinka Bytów-Kościerzyna zlecone przez województwo.
Bytów nie ma szczęścia w kwestii powrotu połączeń kolejowych. Po fiasku projektu zgłoszonego do programu Kolej+, który zakładał rewitalizację odcinka linii kolejowej 212, od Korzybia do Bytowa, teraz pojawiła się kolejna niedobra informacja. Dotychczasowy operator, SKPL, który utrzymywał na tej trasie niewielki ruch towarowy podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy utrzymaniowej. Obecna umowa wygasa więc 31 grudnia tego roku.

– Potwierdzamy, że umowa została wypowiedziana. Głównym problemem jest tu brak instrumentu finansowania linii będących poza strukturami PLK, choć mamy informacje, że trwają rozmowy w Ministerstwie nad systemowym rozwiązaniem takich problemów. Niestety w obecnym układzie wolumen przewozów towarowych na linii 212 jest niewystarczający do ponoszenia przez SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe nakładów na więcej niż tylko bieżące utrzymanie zastanych parametrów technicznych – skomentował decyzję rzecznik SKPL, Albert Mikołajczyk.

Dodajmy, że odcinek Lipusz-Bytów znajduje się pod zarządem miasta Bytów, co jest niespotykanym rozwiązaniem. Do tej pory miasto zlecało spółce SKPL utrzymanie ruchu towarowego na tej trasie, natomiast na ten moment nie wiadomo kto będzie operatorem po wygaśnięciu obecnej umowy.

Stanowisko miasta


Jak zaznacza Weronika Kurkowska z bytowskiego magistratu, miasto czyni starania o wpisanie odcinku Bytów-Kościerzyna na listę podstawową w Krajowym Programie Kolejowym (KPK). Kurkowska dodaje też, że aktualnie dobiegają prace nad studium planistyczno-prognostycznym i wykonalności dla tego odcinka. Prace realizuje firma BBF z Poznania, na zlecenie PKP PLK.

– Wszystkie działania prowadzone przez Gminę Bytów od 2001 roku mają na celu przywrócenie ruchu pasażerskiego i towarowego, aby umożliwić dojazd pociągiem z Bytowa do Gdańska. W tym celu gmina Bytów dostosowała wszystkie rozwiązania techniczne w aktualnie rewitalizowanym dworcu multimodalnym, który w przyszłości umożliwi obsługę pasażerów korzystających z kolei – dodaje urzędniczka.

Kurkowska przyznaje też, że realizacja projektu zgłoszonego do programu Kolej+ była zbyt kosztowna dla władz gminy.

– Pomysł rewitalizacji linii kolejowej 212 w ramach projektu Kolej+ dotyczył odcinka Bytów – Korzybie (ok 43 km). Wymaga on znacznego zaangażowania finansowego samorządów. Gmina Bytów w związku z dużym zaangażowaniem w projekt z Bytowa do Lipusza nie jest w stanie wygenerować stosunkowo wysokich środków na nowe zadanie, którym byłaby rewitalizacja linii kolejowej z Bytowa do Korzybia. Niemniej połączenie kolejowe Bytowa przez Korzybie ze Słupskiem jest bardzo ważne i powinno być realizowane ze środków centralnych – informuje nas urzędniczka.

Województwo też chce powrotu pociągów


Jak do kwestii powrotu kolei do Bytowa odnoszą się władze województwa pomorskiego, które odpowiadają za organizację transportu szynowego?

– Zgodnie z obowiązującym Planem Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego linia komunikacyjna Bytów – Lipusz – Kościerzyna znajduje się w zestawieniu linii jako „Akceptowana wstępnie, ale wymagająca dalszych analiz”. Należy rozumieć, że organizowanie przewozów wymaga opracowania przez zarządcę infrastruktury stosownej dokumentacji projektowej. W chwili obecnej w regulaminie sieci prędkość na tej linii (212) wynosi 0 km/h – dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Piotrowski potwierdza też, że kończą się prace nad studium rewitalizacyjnym dla odcinka Bytów-Kościerzyna, a więc fragmentów linii 211 i 212. Dzieje się to w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa pomorskiego.

– Zamierzamy włączyć Bytów do obsługi transportem kolejowym. Zadanie inwestycyjne jest na liście Regionalnego Planu Transportowego dla Województwa Pomorskiego do 2030 roku będącego w trakcie opracowania. Poszczególne części tego Dokumentu podlegają konsultacjom społecznym. Linii komunikacyjnej Bytów – Lipusz – Kościerzyna zgodnie z przyjętym Planem Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego przyporządkowano III klasę częstotliwości – 4 - 10 par połączeń – odpowiada Piotrowski na pytanie o zamiary województwa wobec linii, a także możliwą ilość połączeń w ciągu doby.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5