Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

SKPL rezygnuje z utrzymania linii do Bytowa. Koniec szans na powrót pociągów?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-09-2021

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
SKPL rezygnuje z utrzymania linii do Bytowa. Koniec szans na powrót pociągów?
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Spółka SKPL wypowiedziała umowę na utrzymanie linii kolejowej 212 na odcinku od Lipusza do Bytowa. Czy oznacza to koniec planów o powrocie pociągów do stolicy powiatu bytowskiego? Władze miasta i województwa deklarują, że chcą włączyć Bytów w sieć kolejowego transportu zbiorowego. Ponadto ciągle trwają prace nad studium rewitalizacji dla odcinka Bytów-Kościerzyna zlecone przez województwo.

Bytów nie ma szczęścia w kwestii powrotu połączeń kolejowych. Po fiasku projektu zgłoszonego do programu Kolej+, który zakładał rewitalizację odcinka linii kolejowej 212, od Korzybia do Bytowa, teraz pojawiła się kolejna niedobra informacja. Dotychczasowy operator, SKPL, który utrzymywał na tej trasie niewielki ruch towarowy podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy utrzymaniowej. Obecna umowa wygasa więc 31 grudnia tego roku.

– Potwierdzamy, że umowa została wypowiedziana. Głównym problemem jest tu brak instrumentu finansowania linii będących poza strukturami PLK, choć mamy informacje, że trwają rozmowy w Ministerstwie nad systemowym rozwiązaniem takich problemów. Niestety w obecnym układzie wolumen przewozów towarowych na linii 212 jest niewystarczający do ponoszenia przez SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe nakładów na więcej niż tylko bieżące utrzymanie zastanych parametrów technicznych – skomentował decyzję rzecznik SKPL, Albert Mikołajczyk.

Dodajmy, że odcinek Lipusz-Bytów znajduje się pod zarządem miasta Bytów, co jest niespotykanym rozwiązaniem. Do tej pory miasto zlecało spółce SKPL utrzymanie ruchu towarowego na tej trasie, natomiast na ten moment nie wiadomo kto będzie operatorem po wygaśnięciu obecnej umowy.

Stanowisko miasta


Jak zaznacza Weronika Kurkowska z bytowskiego magistratu, miasto czyni starania o wpisanie odcinku Bytów-Kościerzyna na listę podstawową w Krajowym Programie Kolejowym (KPK). Kurkowska dodaje też, że aktualnie dobiegają prace nad studium planistyczno-prognostycznym i wykonalności dla tego odcinka. Prace realizuje firma BBF z Poznania, na zlecenie PKP PLK.

– Wszystkie działania prowadzone przez Gminę Bytów od 2001 roku mają na celu przywrócenie ruchu pasażerskiego i towarowego, aby umożliwić dojazd pociągiem z Bytowa do Gdańska. W tym celu gmina Bytów dostosowała wszystkie rozwiązania techniczne w aktualnie rewitalizowanym dworcu multimodalnym, który w przyszłości umożliwi obsługę pasażerów korzystających z kolei – dodaje urzędniczka.

Kurkowska przyznaje też, że realizacja projektu zgłoszonego do programu Kolej+ była zbyt kosztowna dla władz gminy.

– Pomysł rewitalizacji linii kolejowej 212 w ramach projektu Kolej+ dotyczył odcinka Bytów – Korzybie (ok 43 km). Wymaga on znacznego zaangażowania finansowego samorządów. Gmina Bytów w związku z dużym zaangażowaniem w projekt z Bytowa do Lipusza nie jest w stanie wygenerować stosunkowo wysokich środków na nowe zadanie, którym byłaby rewitalizacja linii kolejowej z Bytowa do Korzybia. Niemniej połączenie kolejowe Bytowa przez Korzybie ze Słupskiem jest bardzo ważne i powinno być realizowane ze środków centralnych – informuje nas urzędniczka.

Województwo też chce powrotu pociągów


Jak do kwestii powrotu kolei do Bytowa odnoszą się władze województwa pomorskiego, które odpowiadają za organizację transportu szynowego?

– Zgodnie z obowiązującym Planem Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego linia komunikacyjna Bytów – Lipusz – Kościerzyna znajduje się w zestawieniu linii jako „Akceptowana wstępnie, ale wymagająca dalszych analiz”. Należy rozumieć, że organizowanie przewozów wymaga opracowania przez zarządcę infrastruktury stosownej dokumentacji projektowej. W chwili obecnej w regulaminie sieci prędkość na tej linii (212) wynosi 0 km/h – dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Piotrowski potwierdza też, że kończą się prace nad studium rewitalizacyjnym dla odcinka Bytów-Kościerzyna, a więc fragmentów linii 211 i 212. Dzieje się to w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa pomorskiego.

– Zamierzamy włączyć Bytów do obsługi transportem kolejowym. Zadanie inwestycyjne jest na liście Regionalnego Planu Transportowego dla Województwa Pomorskiego do 2030 roku będącego w trakcie opracowania. Poszczególne części tego Dokumentu podlegają konsultacjom społecznym. Linii komunikacyjnej Bytów – Lipusz – Kościerzyna zgodnie z przyjętym Planem Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego przyporządkowano III klasę częstotliwości – 4 - 10 par połączeń – odpowiada Piotrowski na pytanie o zamiary województwa wobec linii, a także możliwą ilość połączeń w ciągu doby.


Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5