Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ekwador reaktywuje widowiskową trasę kolejową

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
11-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Po kilku latach całkowitej przerwy w działalności operacyjnej, kolej w Ekwadorze wznowi działalność w segmencie usług turystycznych. Na tory powróci słynny pociąg Nariz del Diablo, kursujący po jednej z najbardziej widowiskowych tras kolejowych na świecie.

Koronawirus zatrzymał pociągi na 5 lat

Regularne pociągi pasażerskie w Ekwadorze przestały kursować w 1998 roku. Od tej pory na wybranych odcinkach dawnej sieci kolejowej uruchamiane były jedynie składy turystyczne. Najciekawszym tego typu pociągiem był Nariz del Diablo, w tłumaczeniu „Nos diabła”, przemierzający kilkunastokilometrową trasę z Alausi do Sibambe w Andach.

Wybuch pandemii COVID-19 na początku 2020 r. zatrzymał wszystkie usługi turystyczne w Ekwadorze, w tym nieliczne pociągi o charakterze turystycznym. Wkrótce po ogłoszeniu lockdownu ówczesny prezydent Ekwadoru, Lenin Moreno nakazał likwidację publicznej spółki Ferrocarriles de Ecuador, zarządzającej siecią kolejową w krainie dwóch równików. Od tej pory nieużywana infrastruktura bez formalnego zarządcy zaczęła podupadać.

Chociaż proces postawionej w maju 2020 r. w stan likwidacji spółki nie został jeszcze zakończony, to pojawiła się szansa na powrót jeszcze w tym roku słynnego pociągu Nariz del Diablo.

Reaktywacja za 685000 dolarów

Rząd Ekwadoru sfinansuje kwotą 685000 USD ponowne otwarcie 12-kilometrowej linii Alausi – Sibambe, co umożliwi wznowienie usług turystycznych na tej malowniczej trasie. Ekwadorski wiceminister do spraw usług transportowych i robót publicznych, Camilo Ruíz, powiedział, że fundusze zapewnione w ramach specjalnej umowy podpisanej z gminą, zostaną wykorzystane na remont taboru, utrzymanie stacji w Alausí i Sibambe oraz na naprawę infrastruktury.

Finansowanie zostało przyjęte z zadowoleniem przez burmistrza San Pedro de Alausí, Remijio Roldana. Oczekuje się, że wznowienie usług turystycznych będzie stanowić istotny impuls zarówno dla lokalnej, jak i krajowej gospodarki.

Kolejowa wspinaczka w Andach

Pociąg Nariz del Diablo porusza się po wąskim torze w przylądkowym rozstawie szyn, wynoszącym 1067 mm. Stacja początkowa zlokalizowana jest w Alausi, miasteczka leżącego na wysokości 2340 m n.p.m, oddalonego 300 km na południe od Quito.

Podróż 12-kilometrową trasą do kanionu Sibambe trwa niecałą godzinę. W tym czasie pociąg ostro zjeżdża w dół, okalając słynną górę Nariz del Diablo i pokonuje różnicę wysokości wynoszącą 504 metry. Tor kluczy po zboczach góry, a wyjątkowo trudne ukształtowanie terenu wymusza dwukrotną zmianę kierunku jazdy. Stacja końcowa Sibambe położona jest na wysokości 1836 m n.p.m.

Pociąg zestawiony jest z sześcioosiowej lokomotywy spalinowej AD24 produkcji Astomu oraz czterech drewnianych wagonów w stylu neoklasycystycznym. Pasażerowie podróżują na wygodnych kanapowych fotelach z możliwością ich przestawienia w zależności od kierunku jazdy. Niestety ze względów bezpieczeństwa zabronione jest przebywanie na otwartych pomostach w czasie przejazdu. Przed likwidacją usług w 2020 r. bilet na przejazd Nariz del Diablo w obie strony kosztował 33 USD.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat temu pociągi wróciły do Darłowa

Pasażer

20 lat temu pociągi wróciły do Darłowa

Przemysław Jezierski 15 marca 2025

Włochy. Po kilkuletniej przerwie tramwaj wróci niedługo do Triestu

Pasażer

Wróciły pociągi Białystok – Ostrołęka [film]

Pasażer

Wróciły pociągi Białystok – Ostrołęka [film]

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego 18 marca 2024

Zobacz również:

20 lat temu pociągi wróciły do Darłowa

Pasażer

20 lat temu pociągi wróciły do Darłowa

Przemysław Jezierski 15 marca 2025

Włochy. Po kilkuletniej przerwie tramwaj wróci niedługo do Triestu

Pasażer

Wróciły pociągi Białystok – Ostrołęka [film]

Pasażer

Wróciły pociągi Białystok – Ostrołęka [film]

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego 18 marca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5