Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Skomplikowana własność linii 212 utrudni przywrócenie pociągów do Bytowa?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Skomplikowana własność linii 212 utrudni przywrócenie pociągów do Bytowa?
Fot. Leinad, GNU FDL
– Ja nie chcę być właścicielem linii kolejowej, bo to nie jest moje zadanie – mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski. Skomplikowana struktura własnościowa linii 212 może utrudnić przywrócenie na niej ruchu pasażerskiego.

Jak informowaliśmy we wtorek, w planowanym przez samorząd województwa pomorskiego nowym Regionalnym Programie Operacyjnym znajdzie się modernizacja linii Lipusz-Bytów. Urząd Marszałkowski chce przywrócić pociągi pasażerskie do największego miasta województwa odciętego od zbiorowego transportu szynowego.

Skomplikowana własność

Planowana do rewitalizacji linia 212 na odcinku Lipusz–Bytów obecnie jest nieczynna w ruchu pasażerskim. Wyróżnia się ona jednak nietypową strukturą własnościową – nie należy ona do PLK, lecz do miasta Bytów, które przejęło ją, by w ten sposób uchronić szlak przed fizyczną likwidacją. Obecnie w imieniu miasta linią zarządza grupa SKPL, utrzymując ją w minimalnym stanie dla przewozów towarowych.

Ani miasto, ani SKPL nie są jednak w stanie udźwignąć kosztów wkładu własnego do modernizacji, zresztą wszystkie strony traktowały taki stan zarządzania jako przejściowy. PKP PLK, jak pozbyło się tej linii, tak teraz nie pali się do jej odzyskania (choćby za darmo), więc logicznie jedynym osiągalnym właścicielem pozostaje województwo, a zarządcą – PKM. Zapytaliśmy o to wicemarszałka Ryszarda Świlskiego, który jednak unikał jednoznacznej odpowiedzi:

– Linie 211 i 212 muszą stanowić integralną część dla przedłużenia PKM. Bez tego nie ma sukcesu. Dlatego wpisaliśmy do RPO to zadanie, bo mamy świadomość, że POIiŚu czy z innego źródła, choćby z kontraktu, nie ma szansy na tej linii. Dzisiaj nie przesądzamy faktu, kto będzie zarządzał tą linią kolejową. To nie stanowi problemu. Dzisiaj badamy opłacalność tej linii. Mamy świadomość, że transport publiczny nigdy nie będzie transportem dochodowym. Meritum jest to, by połączyć w jednym czasie możliwość modernizacji 211 i 212 – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Świlski.

Województwo nie chce być zarządcą infrastruktury

Na pytanie, czy urząd marszałkowski rozmawiał na ten temat z Bytowem i czy ten będzie chciał się po modernizacji pozbyć tej linii, wicemarszałek przyznał, że chce zmiany własności. – Ja nie chcę być właścicielem linii kolejowej, bo to nie jest moje zadanie. Tak samo zadaniem Bytowa nie jest posiadanie linii kolejowej. Jest uprawniony ustawowo do tego podmiot, który powinien zarządzać liniami kolejowymi. My nie chcemy być zakładem kolejowym, zakładem taborowym, właścicielem linii kolejowej. My nie rościmy sobie prawa nawet do linii kolejowej 248 [PKM – przyp. RK.]  – stwierdził wicemarszałek. 

Czy linia 212 wróci do PKP PLK lub zostanie przekazana do zarządzania przez PKM? Będzie to pewne w momencie, kiedy trzeba będzie wskazać beneficjenta unijnego projektu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Zrównoważona mobilność w Polsce Wschodniej. Rusza pierwszy nabór

Zintegrowany transport

Zrównoważona mobilność w Polsce Wschodniej. Rusza pierwszy nabór

Redakcja/inf. pras. 13 lipca 2023

Świlski: 1 września wciąż realnym terminem uruchomienia PKM

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Zrównoważona mobilność w Polsce Wschodniej. Rusza pierwszy nabór

Zintegrowany transport

Zrównoważona mobilność w Polsce Wschodniej. Rusza pierwszy nabór

Redakcja/inf. pras. 13 lipca 2023

Świlski: 1 września wciąż realnym terminem uruchomienia PKM

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5