NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Skomplikowana własność linii 212 utrudni przywrócenie pociągów do Bytowa?

| Tomasz Larczyński 16.03.2016 1,2k

Skomplikowana własność linii 212 utrudni przywrócenie pociągów do Bytowa?
Fot. Leinad, GNU FDL
– Ja nie chcę być właścicielem linii kolejowej, bo to nie jest moje zadanie – mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski. Skomplikowana struktura własnościowa linii 212 może utrudnić przywrócenie na niej ruchu pasażerskiego.
Jak informowaliśmy we wtorek, w planowanym przez samorząd województwa pomorskiego nowym Regionalnym Programie Operacyjnym znajdzie się modernizacja linii Lipusz-Bytów. Urząd Marszałkowski chce przywrócić pociągi pasażerskie do największego miasta województwa odciętego od zbiorowego transportu szynowego.

Skomplikowana własność

Planowana do rewitalizacji linia 212 na odcinku Lipusz–Bytów obecnie jest nieczynna w ruchu pasażerskim. Wyróżnia się ona jednak nietypową strukturą własnościową – nie należy ona do PLK, lecz do miasta Bytów, które przejęło ją, by w ten sposób uchronić szlak przed fizyczną likwidacją. Obecnie w imieniu miasta linią zarządza grupa SKPL, utrzymując ją w minimalnym stanie dla przewozów towarowych.

Ani miasto, ani SKPL nie są jednak w stanie udźwignąć kosztów wkładu własnego do modernizacji, zresztą wszystkie strony traktowały taki stan zarządzania jako przejściowy. PKP PLK, jak pozbyło się tej linii, tak teraz nie pali się do jej odzyskania (choćby za darmo), więc logicznie jedynym osiągalnym właścicielem pozostaje województwo, a zarządcą – PKM. Zapytaliśmy o to wicemarszałka Ryszarda Świlskiego, który jednak unikał jednoznacznej odpowiedzi:

– Linie 211 i 212 muszą stanowić integralną część dla przedłużenia PKM. Bez tego nie ma sukcesu. Dlatego wpisaliśmy do RPO to zadanie, bo mamy świadomość, że POIiŚu czy z innego źródła, choćby z kontraktu, nie ma szansy na tej linii. Dzisiaj nie przesądzamy faktu, kto będzie zarządzał tą linią kolejową. To nie stanowi problemu. Dzisiaj badamy opłacalność tej linii. Mamy świadomość, że transport publiczny nigdy nie będzie transportem dochodowym. Meritum jest to, by połączyć w jednym czasie możliwość modernizacji 211 i 212 – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Świlski.

Województwo nie chce być zarządcą infrastruktury

Na pytanie, czy urząd marszałkowski rozmawiał na ten temat z Bytowem i czy ten będzie chciał się po modernizacji pozbyć tej linii, wicemarszałek przyznał, że chce zmiany własności. – Ja nie chcę być właścicielem linii kolejowej, bo to nie jest moje zadanie. Tak samo zadaniem Bytowa nie jest posiadanie linii kolejowej. Jest uprawniony ustawowo do tego podmiot, który powinien zarządzać liniami kolejowymi. My nie chcemy być zakładem kolejowym, zakładem taborowym, właścicielem linii kolejowej. My nie rościmy sobie prawa nawet do linii kolejowej 248 [PKM – przyp. RK.]  – stwierdził wicemarszałek. 

Czy linia 212 wróci do PKP PLK lub zostanie przekazana do zarządzania przez PKM? Będzie to pewne w momencie, kiedy trzeba będzie wskazać beneficjenta unijnego projektu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bytów (16)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bytów (16)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5