NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Podział Bombardiera. Skoda z wyłącznością na Talent

| Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas/ARD, RBB, Handelsblatt, Süddeutsche Zeitung 04.02.2021 4,4k

Podział Bombardiera. Skoda z wyłącznością na Talent
Fot. Florian Heyn /Flickr
Francuski koncern Alstom przejął w miniony piątek mieszczącą się w Niemczech kolejową część Bombardiera. Jednym z warunków wydanych przez Komisję Europejską jest sprzedaż części fabryk i technologii. W rozmowach bierze udział czeska Skoda Transportation. O ile wiadomo, nie ma zainteresowania ze strony polskich firm.
W piątek 29 stycznia Alstom ogłosił zakończenie procesu przejęcia Bombardier Transportation. Dzięki temu posunięciu francuska firma wysunęła się na drugie miejsce pod względem wielkości, ustępując jedynie chińskiemu CRRC. „Nowy” Alstom” notuje roczny obrót w wysokości 16 mld euro i zatrudnia 75 tysięcy osób w 70 krajach. Szef koncernu Henri Poupart-Lafarge zapowiedział, że nazwa Bombardier zniknie ze świata kolejowego, a cała produkcja wykonywana będzie pod szyldem Alstomu.

Bombardier do podziału, część blisko przejęcia przez Skodę

Jak informowaliśmy w ubiegłym roku, Komisja Europejska zgodziła się na fuzję pod warunkiem podjęcia antymonopolowych działań kompensujących. Najważniejsze z nich to rezygnacja z wytwarzania niektórych rodzin taboru (Alstom Coradia Polyvalent, Bombardier Talent 3), przekazanie na zewnątrz części technologii (w tym związanych z projektem taboru dużej prędkości V300 Zefiro, znanego szerzej jako Frecciarossa 1000) oraz pozbycie się dwóch zakładów (we francuskim Reichshoffen i niemieckim Hennigsdorfie). Aby nie dopuścić do monopolizacji poszczególnych sektorów rynku, interfejsy niektórych wyrobów Bombardier Transportation z zakresu sygnalizacji pokładowej oraz systemów kontroli ruchu pociągów mają zostać udostępnione innym podmiotom.

Jak donoszą niemieckie media, wyłączność na negocjacje w sprawie przejęcia hal produkcyjnych w Hennigsdorfie, w których produkowane są obecnie składy Talent 3, oraz zakładów w alzackim Reichshoffen, gdzie produkowana jest seria Coradia Polyvalent otrzymała czeska Skoda Transportation. Nowy właściciel czeskiego producenta taboru prowadzi intensywne inwestycje rozwojowe o wartości aż miliarda koron.

Warto zauważyć, że niemiecki oddział Bombardiera to największy dostawca pociągów dla Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn). W Niemczech kolejowe zakłady Bombardiera i Alstomu zatrudniają łącznie 9 tysięcy osób. 2,2 tys. pracowników liczą zakłady w Hennigsdorfie, 1 tys. w Bautzen. Po 800 osób pracuje w Görlitz, Mannheim i Siegen, w Kassel 600. Mniejszymi ośrodkami są Braunschweig i Berlin. Na razie nie są planowane tutaj żadne zwolnienia załóg, choć Francuzi nie mogą zagwarantować tego na dłuższą metę.

Szef koncernu Henri Poupart-Lafarge szacuje, że proces sanacji firmy zająć może nawet do 5 lat. Jak czytamy, jednym z głównych problemów są opóźnienia w dostawie zamówionych pociągów. Obecnie na wyprodukowanie czekają m.in. tramwaje dla Göteborga, Essen i Wiednia. Również berlińskie zakłady komunikacyjne (BVG) zamówiły ponad 100 tramwajów o wartości 571 mln euro.

Zefiro dla Hitachi. A co z polskimi firmami?

Kolejny aspekt działalności Bombardiera, czyli szybkie składy Zefiro, przypadły, zdaniem włoskich mediów, japońskiemu Hitachi Rail, który budował je już w kooperacji z kanadyjską firmą i jest ważnym graczem na tamtejszym rynku.

Po opublikowaniu komunikatu Komisji Europejskiej w sprawie warunków fuzji pojawiły się rozważania, czy w podziale elementów Bombardiera wezmą udział polskie firmy. Według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", taka możliwość była analizowana zarówno w Newagu, jak i w Pesie, ale nie było tu tzw. okazji rynkowych. Konstrukcje pociągów regionalnych (jakimi są Coradia Polyvalent i Talent) są bowiem bardziej zaawansowane technologicznie u polskich producentów niż u Skody. Z kolei wejście na rynek taboru dużych prędkości jest właściwie niemożliwe przy braku dużego rynku wewnętrznego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (1228)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Niemcy (1228)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5