Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podział Bombardiera. Skoda z wyłącznością na Talent

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ARD, RBB, Handelsblatt, Süddeutsche Zeitung, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podział Bombardiera. Skoda z wyłącznością na Talent
Fot. Florian Heyn /Flickr
Francuski koncern Alstom przejął w miniony piątek mieszczącą się w Niemczech kolejową część Bombardiera. Jednym z warunków wydanych przez Komisję Europejską jest sprzedaż części fabryk i technologii. W rozmowach bierze udział czeska Skoda Transportation. O ile wiadomo, nie ma zainteresowania ze strony polskich firm.

W piątek 29 stycznia Alstom ogłosił zakończenie procesu przejęcia Bombardier Transportation. Dzięki temu posunięciu francuska firma wysunęła się na drugie miejsce pod względem wielkości, ustępując jedynie chińskiemu CRRC. „Nowy” Alstom” notuje roczny obrót w wysokości 16 mld euro i zatrudnia 75 tysięcy osób w 70 krajach. Szef koncernu Henri Poupart-Lafarge zapowiedział, że nazwa Bombardier zniknie ze świata kolejowego, a cała produkcja wykonywana będzie pod szyldem Alstomu.

Bombardier do podziału, część blisko przejęcia przez Skodę

Jak informowaliśmy w ubiegłym roku, Komisja Europejska zgodziła się na fuzję pod warunkiem podjęcia antymonopolowych działań kompensujących. Najważniejsze z nich to rezygnacja z wytwarzania niektórych rodzin taboru (Alstom Coradia Polyvalent, Bombardier Talent 3), przekazanie na zewnątrz części technologii (w tym związanych z projektem taboru dużej prędkości V300 Zefiro, znanego szerzej jako Frecciarossa 1000) oraz pozbycie się dwóch zakładów (we francuskim Reichshoffen i niemieckim Hennigsdorfie). Aby nie dopuścić do monopolizacji poszczególnych sektorów rynku, interfejsy niektórych wyrobów Bombardier Transportation z zakresu sygnalizacji pokładowej oraz systemów kontroli ruchu pociągów mają zostać udostępnione innym podmiotom.

Jak donoszą niemieckie media, wyłączność na negocjacje w sprawie przejęcia hal produkcyjnych w Hennigsdorfie, w których produkowane są obecnie składy Talent 3, oraz zakładów w alzackim Reichshoffen, gdzie produkowana jest seria Coradia Polyvalent otrzymała czeska Skoda Transportation. Nowy właściciel czeskiego producenta taboru prowadzi intensywne inwestycje rozwojowe o wartości aż miliarda koron.

Warto zauważyć, że niemiecki oddział Bombardiera to największy dostawca pociągów dla Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn). W Niemczech kolejowe zakłady Bombardiera i Alstomu zatrudniają łącznie 9 tysięcy osób. 2,2 tys. pracowników liczą zakłady w Hennigsdorfie, 1 tys. w Bautzen. Po 800 osób pracuje w Görlitz, Mannheim i Siegen, w Kassel 600. Mniejszymi ośrodkami są Braunschweig i Berlin. Na razie nie są planowane tutaj żadne zwolnienia załóg, choć Francuzi nie mogą zagwarantować tego na dłuższą metę.

Szef koncernu Henri Poupart-Lafarge szacuje, że proces sanacji firmy zająć może nawet do 5 lat. Jak czytamy, jednym z głównych problemów są opóźnienia w dostawie zamówionych pociągów. Obecnie na wyprodukowanie czekają m.in. tramwaje dla Göteborga, Essen i Wiednia. Również berlińskie zakłady komunikacyjne (BVG) zamówiły ponad 100 tramwajów o wartości 571 mln euro.

Zefiro dla Hitachi. A co z polskimi firmami?

Kolejny aspekt działalności Bombardiera, czyli szybkie składy Zefiro, przypadły, zdaniem włoskich mediów, japońskiemu Hitachi Rail, który budował je już w kooperacji z kanadyjską firmą i jest ważnym graczem na tamtejszym rynku.

Po opublikowaniu komunikatu Komisji Europejskiej w sprawie warunków fuzji pojawiły się rozważania, czy w podziale elementów Bombardiera wezmą udział polskie firmy. Według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", taka możliwość była analizowana zarówno w Newagu, jak i w Pesie, ale nie było tu tzw. okazji rynkowych. Konstrukcje pociągów regionalnych (jakimi są Coradia Polyvalent i Talent) są bowiem bardziej zaawansowane technologicznie u polskich producentów niż u Skody. Z kolei wejście na rynek taboru dużych prędkości jest właściwie niemożliwe przy braku dużego rynku wewnętrznego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakie są nowe RegioPantery Skody dla CD?

Tabor i technika

Jakie są nowe RegioPantery Skody dla CD?

Jakub Madrjas 24 czerwca 2023

Škoda pokazuje pierwszy tramwaj dla Mannheim, Heidelberga i Ludwigshafen

Zintegrowany transport

Skoda Transportation: Duży zysk, ambitne plany

Biznes

Skoda Transportation: Duży zysk, ambitne plany

Roman Czubiński 20 czerwca 2022

Škoda zakończyła dostawy Regio Panter na Słowację

Infrastruktura

Nowe piętrowe zestawy push-pull dla Kolei Czeskich od Škody [zdjęcia]

Tabor i technika

Nowe piętrowe push-pulle Skody na testach

Tabor i technika

Nowe piętrowe push-pulle Skody na testach

Michał Szymajda 16 kwietnia 2021

Zobacz również:

Jakie są nowe RegioPantery Skody dla CD?

Tabor i technika

Jakie są nowe RegioPantery Skody dla CD?

Jakub Madrjas 24 czerwca 2023

Škoda pokazuje pierwszy tramwaj dla Mannheim, Heidelberga i Ludwigshafen

Zintegrowany transport

Skoda Transportation: Duży zysk, ambitne plany

Biznes

Skoda Transportation: Duży zysk, ambitne plany

Roman Czubiński 20 czerwca 2022

Škoda zakończyła dostawy Regio Panter na Słowację

Infrastruktura

Nowe piętrowe zestawy push-pull dla Kolei Czeskich od Škody [zdjęcia]

Tabor i technika

Nowe piętrowe push-pulle Skody na testach

Tabor i technika

Nowe piętrowe push-pulle Skody na testach

Michał Szymajda 16 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5