Skoda Vagonka pochwaliła się otwarciem w Ostrawie największej w Europie obrabiarki do aluminium. Urządzenie jest częścią dużych inwestycji, których celem jest znaczne zwiększenie i przyspieszenie produkcji pojazdów z aluminiowym pudłem.
Grupa Skoda Transportation poinformowała, że wartość inwestycji w obchodzący 120-lecie zakład Skoda Vagonka w Ostrawie przekroczyła 100 milionów koron. Najważniejszą częścią wyposażenia zakładu jest obrabiarka do aluminium, której konstrukcja pozwala na pracę przy elementach o wymiarach przekraczających możliwości standardowych maszyn (nawet do 39x4,5 m). Obróbka jest przy tym możliwa z dokładnością do setnych części milimetra.
Gigant wielkości połowy basenuWażące 360 ton urządzenie ma prawie 50 metrów długości i 10 szerokości. Przystosowanie nowej hali do pracy tak ogromnego urządzenia wymagało odpowiednio solidnej konstrukcji fundamentów i ścian. Jak wyliczają przedstawiciele Skody w komunikacie prasowym, przy samej budowie fundamentów wykorzystano 700 metrów sześciennych betonu i 40 ton elementów konstrukcyjnych. Podczas całej inwestycji wydobyto ziemię wywiezioną w ok. 150 ciężarówkach. Największym wyzwaniem było jednak wbicie 138 betonowych słupów konstrukcyjnych na głębokość od 9 do 11 metrów. Całość zajmuje obszar równy połowie powierzchni basenu olimpijskiego.
Inwestycje w zakłady w Ostrawie, ale też Pilźnie i Šumperku mają zwiększyć możliwości wytwórcze grupy, usprawniając produkcję taboru kolejowego dla odbiorców czeskich i zagranicznych. Do pierwszych kontraktów, w których zostanie wykorzystana nowa maszyna, będzie należała produkcja taboru dla Kolei Łotewskich. Duże zamówienia na elektryczne zespoły trakcyjne złożyły też w ostatnim czasie
klienci z Czech i Słowacji. W planach jest ponadto dostawa składów push-pull dla kraju morawsko-śląskiego.
Podwojenie mocy produkcyjnychUruchomienie nowej hali oznacza podwojenie powierzchni produkcyjnej Skody w Ostrawie oraz liczby pracowników, których teraz jest 900. – Rozwój produkcji oraz wprowadzanie innowacji są dziś dla nas kluczowe. Nowy zakład obróbki, z którym żaden inny podobny obiekt nie może się równać pod względem wielkości, pozwoli nam poprawić efektywność zarówno pod względem czasowym, jak i finansowym – mówi prezes Skoda Transportation Petr Brzezina. Jak dodaje, nowa inwestycja – wraz z modernizacją innych zakładów producenta w Pilznie i Šumperku – była możliwa
dzięki nowemu właścicielowi firmy, grupie PPF.
Inwestycja w zakład i gigantyczną obrabiarkę jest częścią wartego prawie miliard koron programu inwestycyjnego „Nowa Vagonka”. Zakłada on znaczący wzrost produkcji zwłaszcza elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jeszcze bardziej – aż pięciokrotnie – ma zwiększyć się liczba opuszczających zakłady pojazdów z aluminiowym pudłem. W ofercie Skoda Transportation znajdują się także – między innymi – tramwaje, lokomotywy elektryczne oraz pociągi metra (w roku 2019 producent zdobył
swój pierwszy kontrakt w Warszawie), trolejbusy i autobusy elektryczne. Do Ostrawy ma zostać przeniesione w najbliższym czasie także centrum badawczo-rozwojowe Skoda Digital, zajmujące się opracowywaniem systemów sterowania i diagnostyki.