NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Skoda Vagonka chwali się największą obrabiarką aluminium w Europie

| Roman Czubiński 21.01.2021 14

Skoda Vagonka chwali się największą obrabiarką aluminium w Europie
fot. Ventura35 / CC BY-SA 4.0
Skoda Vagonka chwali się największą obrabiarką aluminium w Europie
Skoda Vagonka chwali się największą obrabiarką aluminium w Europie
Skoda Vagonka chwali się największą obrabiarką aluminium w Europie
Skoda Vagonka chwali się największą obrabiarką aluminium w Europie
Skoda Vagonka chwali się największą obrabiarką aluminium w Europie
Skoda Vagonka pochwaliła się otwarciem w Ostrawie największej w Europie obrabiarki do aluminium. Urządzenie jest częścią dużych inwestycji, których celem jest znaczne zwiększenie i przyspieszenie produkcji pojazdów z aluminiowym pudłem.
Grupa Skoda Transportation poinformowała, że wartość inwestycji w obchodzący 120-lecie zakład Skoda Vagonka w Ostrawie przekroczyła 100 milionów koron. Najważniejszą częścią wyposażenia zakładu jest obrabiarka do aluminium, której konstrukcja pozwala na pracę przy elementach o wymiarach przekraczających możliwości standardowych maszyn (nawet do 39x4,5 m). Obróbka jest przy tym możliwa z dokładnością do setnych części milimetra.

Gigant wielkości połowy basenu


Ważące 360 ton urządzenie ma prawie 50 metrów długości i 10 szerokości. Przystosowanie nowej hali do pracy tak ogromnego urządzenia wymagało odpowiednio solidnej konstrukcji fundamentów i ścian. Jak wyliczają przedstawiciele Skody w komunikacie prasowym, przy samej budowie fundamentów wykorzystano 700 metrów sześciennych betonu i 40 ton elementów konstrukcyjnych. Podczas całej inwestycji wydobyto ziemię wywiezioną w ok. 150 ciężarówkach. Największym wyzwaniem było jednak wbicie 138 betonowych słupów konstrukcyjnych na głębokość od 9 do 11 metrów. Całość zajmuje obszar równy połowie powierzchni basenu olimpijskiego.

Inwestycje w zakłady w Ostrawie, ale też Pilźnie i Šumperku mają zwiększyć możliwości wytwórcze grupy, usprawniając produkcję taboru kolejowego dla odbiorców czeskich i zagranicznych. Do pierwszych kontraktów, w których zostanie wykorzystana nowa maszyna, będzie należała produkcja taboru dla Kolei Łotewskich. Duże zamówienia na elektryczne zespoły trakcyjne złożyły też w ostatnim czasie klienci z Czech i Słowacji. W planach jest ponadto dostawa składów push-pull dla kraju morawsko-śląskiego.

Podwojenie mocy produkcyjnych


Uruchomienie nowej hali oznacza podwojenie powierzchni produkcyjnej Skody w Ostrawie oraz liczby pracowników, których teraz jest 900. – Rozwój produkcji oraz wprowadzanie innowacji są dziś dla nas kluczowe. Nowy zakład obróbki, z którym żaden inny podobny obiekt nie może się równać pod względem wielkości, pozwoli nam poprawić efektywność zarówno pod względem czasowym, jak i finansowym – mówi prezes Skoda Transportation Petr Brzezina. Jak dodaje, nowa inwestycja – wraz z modernizacją innych zakładów producenta w Pilznie i Šumperku – była możliwa dzięki nowemu właścicielowi firmy, grupie PPF.

Inwestycja w zakład i gigantyczną obrabiarkę jest częścią wartego prawie miliard koron programu inwestycyjnego „Nowa Vagonka”. Zakłada on znaczący wzrost produkcji zwłaszcza elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jeszcze bardziej – aż pięciokrotnie – ma zwiększyć się liczba opuszczających zakłady pojazdów z aluminiowym pudłem. W ofercie Skoda Transportation znajdują się także – między innymi – tramwaje, lokomotywy elektryczne oraz pociągi metra (w roku 2019 producent zdobył swój pierwszy kontrakt w Warszawie), trolejbusy i autobusy elektryczne. Do Ostrawy ma zostać przeniesione w najbliższym czasie także centrum badawczo-rozwojowe Skoda Digital, zajmujące się opracowywaniem systemów sterowania i diagnostyki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5