Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Siemens Mobility: Era wodoru dopiero się zaczyna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
13-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Siemens Mobility: Era wodoru dopiero się zaczyna
grafika: Siemens
Dla linii niezelektryfikowanych bardziej racjonalnym rozwiązaniem są na razie EZT z modułem bateryjnym, niż tabor wodorowy. Sytuacja ta może się jednak zmienić za kilka lat, gdy zacznie działać infrastruktura dystrybucji, a nowa technologia się upowszechni. Koniecznym krokiem jest przyjęcie przepisów regulujących produkcję, transport i magazynowanie nowego paliwa – przekonują w rozmowie z Rynkiem Kolejowym dotychczasowy i obecny prezes Siemens Mobility.

Łukasz Malinowski, Rynek Kolejowy: Siemens jest jednym z pierwszych producentów seryjnie wytwarzających wodorowe pojazdy szynowe…

Hubert Meronk, prezes Siemens Mobility: Mamy w ofercie zaawansowany technologicznie i efektywny energetycznie pojazd do ruchu regionalnego – Mireo, który oferujemy także w wersji z zasilaniem bateryjnym (Mireo B) oraz wodorowym (Mireo H). Prędkość naszego pociągu wodorowego to 160 km/h, zasięg w wersji dwuczłonowej wynosi 600 km, a trójczłonowej 1000 km. Tankowanie nie zajmuje więcej niż 15 minut, czyli tyle co tankowanie spalinowego zespołu trakcyjnego. Nie wystarczy jednak sam pojazd z napędem wodorowym, a równie ważna jest towarzysząca jemu infrastruktura.

Pojazdy wodorowe – także dla komunikacji miejskiej – są dziś znacznie droższe od spalinowych. Nie ma szans, by przewoźnicy i organizatorzy zaczęli inwestować w tę technologię bez finansowego wsparcia z funduszy publicznych. Jak postrzega tę kwestię Siemens Mobility?

Hubert Meronk: W dobie wyzwań klimatycznych i trudności na rynku energii pojawia się możliwość skorzystania przy zakupie taboru z funduszy przeznaczonych na transformację energetyczną. Duże środki na ten cel przeznaczono choćby w zawieszonym unijnym Funduszu Odbudowy, który może wspierać samorządy w takich inwestycjach. W związku ze wstrzymaniem wypłat funduszy pewne inicjatywy musiały zostać zamrożone, jednak z pewnością będą uruchamiane ponownie. Era wodoru dopiero się zaczyna. Nie ma jeszcze infrastruktury tankowania, nie ma nawet regulacji w sprawie jego przechowywania i dystrybucji.

Co musi stać się, by pojazdy wodorowe zaczęły się w Polsce sprzedawać?

Hubert Meronk: Sieć dystrybucji dopiero się kształtuje. Kilka wspólnych przedsięwzięć wodorowych realizują Lotos i Orlen. Jest inicjatywa budowy potężnej farmy wiatraków na Pomorzu oraz przyjęta niedawno „Polska Strategia Wodorowa” wyznaczająca kierunki działania. Jako Siemens stawiamy na prawdziwie ekologiczny „zielony” wodór, z odnawialnych źródeł energii i chcemy jednak być aktywnym uczestnikiem polskiego rynku – wraz z Siemens Energy, która dysponuje technologią do jego pozyskiwania. Chcemy realizować wspólnie kompleksowe przedsięwzięcia – od wyprodukowania wodoru do przewiezienia pasażera z punktu A do B.

Krzysztof Celiński (były prezes Siemens Mobility): Wspólnie z DB i Ministerstwem Transportu Badenii Wirtembergii realizujemy taki kompleksowy projekt w Tybindze - od wytwarzania, przez ekspresowe tankowanie i magazynowanie wodoru, po dostawę pociągu wodorowego. Taki pojazd będzie kursował między Tybingą, Horben i Pforzheim, zastępując jeżdżący tam spalinowy zespół trakcyjny. Szacujemy, że zmiana napędu pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2 w ciągu jednego roku. Pociągi wodorowe w Polsce to przyszłość.

Jakie jeszcze przeszkody stoją na polskim rynku przed pojazdami wodorowymi?

Krzysztof Celiński: Poważną przeszkodą jest fakt, ze polscy przewoźnicy na ogół nie mają własnych nieruchomości, a swoje zaplecza techniczne prowadzą w obiektach wynajętych. Nie mogą więc bez zgody właściciela posadowić tam stacji tankowania wodoru. Program wdrażania wodoru musi więc mieć szerszy zakres i liczniejszych uczestników.

Hubert Meronk: Mimo to program ten jest coraz bardziej dojrzały. PKP Energetyka zbudowała największy trakcyjny magazyn energii w Europie i planuje budowę kolejnych takich obiektów wraz z zasilającymi je farmami słonecznymi. Taka koncepcja pozwoli nam oferować rozwiązania, przy których kosztowna elektryfikacja kolejnych linii regionalnych nie będzie konieczna. Tym samym będzie to bardziej intratna finansowo inwestycja.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Zobacz również:

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

Biznes

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

inf. pras. Siemens Mobility 02 czerwca 2023

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

Tabor i technika

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

inf. pras. Siemens Mobility 01 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

PGE zapowiada drezynę na wodór

Innowacje

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 29 czerwca 2023

Zobacz również:

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

Biznes

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

inf. pras. Siemens Mobility 02 czerwca 2023

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

Tabor i technika

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

inf. pras. Siemens Mobility 01 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5