NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Hybrydowe Mireo Plus. Z bateriami lub ogniwami

| Jakub Madrjas 17.06.2020 2k

Hybrydowe Mireo Plus. Z bateriami lub ogniwami
fot. Siemens
Jednym z najciekawszych produktów w portfolio Siemens Mobility jest obecnie platforma zespołów trakcyjnych Mireo. Producent rozwija obecnie dwa warianty hybrydowe pojazdu – wodorowy i bateryjny – pod wspólnym oznaczeniem Mireo Plus.
Wjazd pociągu Mireo na stację rozpoczął konferencję dotyczącą strategii Siemens Mobility, prowadzoną przez prezesów firmy – Sabrinę Sousanne i Michaela Petera. Oczywiście nie jest to przypadek – producent bardzo intensywnie rozwija swoją nową platformę zespołów trakcyjnych. Prezesi pochwalili się uzyskaniem dopuszczenia do ruchu w Niemczech w ciągu 38 miesięcy – o pół roku wcześniej, niż wynosi średnia rynkowa. Dosłownie na kilka dni przed konferencją pierwsze Mireo rozpoczęły kursowanie w Badenii-Wirtembergii.

Hybryda na baterie…

Obecnie rozwijane są nowe, hybrydowe wersje pojazdów pod wspólnym oznaczeniem Mireo Plus, przeznaczone do obsługi tras niezelktryfikowanych lub częściowo pozbawionych sieci trakcyjnej. Wersja Mireo Plus B (przeznaczona dla połączeń regionalnych) pobiera energię z sieci trakcyjnej i może ją magazynować w bateriach litowych-jonowych umieszczonych pod podłogą. Dwuczłonowy skład ma zasięg do 90 kilometrów a trójczłonowy – do 120 kilometrów, przy założonej nieforsownej eksploatacji baterii). Producent podkreśla, że oszczędności emisji CO2 Mireo Plus B, sięgają 24 ton rocznie względem analogicznego pociągu spalinowego. W marcu złożono pierwsze zamówienie na ten pojazd – 20 jednostek zamówił land Badenii-Wirtembergii.

…albo na wodór

Z kolei Mireo Plus H to opracowywany wspólnie z kanadyjskim producentem ogniw wodorowych Ballard Power Systems hybrydowy pociąg wodorowy. Jak poinformowała Sabrina Sousanne, uruchomiony w 2018 roku projekt jest bliski finalizacji. Przypomnijmy, że firmy, dzięki finansowaniu z Niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej na poziomie około 12 milionów euro mają wspólnie opracować nową generację ogniw paliwowych i zintegrować ją z nowoczesną platformą pociągów Mireo. Nowe ogniwa wodorowe o trzykrotnie dłuższej żywotności, o połowę większej gęstości mocy i o 5 procent wyższej efektywności niż dotychczas mają być gotowe do 2021 roku. Zasięg wodorowego Mireo ma sięgać od 600 do 900 kilometrów.

– Wodór pozwala na osiągnięcie większego zasięgu niż baterie, ale też masa pojazdu jest większa. Oba systemy mają więc swoje zalety – podkreśla Sabrina Soussan. Po uruchomieniu pierwszego Mireo Plus H, Siemens zamierza integrować ogniwa wodorowe z pozostałymi platformami swoich pojazdów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (1164)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Niemcy (1164)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5