NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Ruszą przygotowania do rewitalizacji linii kolejowej do Łomży

| Jakub Madrjas 09.06.2020 255

Ruszą przygotowania do rewitalizacji linii kolejowej do Łomży
fot. Kasper Fiszer
Czy Łomża odzyska kolej pasażerską? PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przygotowanie rewitalizacji krótkiej linii kolejowej prowadzącej z tego miasta do Śniadowa, skąd pociągi mogą pojechać do Ostrołęki i Łap. Planowana jest też budowa nowej łącznicy.
W 2017 roku rozebrany został jedyny pasażerski peron w Łomży – udało się przeprowadzić prace utrzymujące ciągłość ruchu towarowego. Do miasta prowadzi jedna linia kolejowa nr 49 do stacji Śniadowo na linii nr 36 Ostrołęka – Łapy. 

Rewitalizacja linii nr 49 była planowana do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Jednak w kwietniu 2019 roku, ze względu na konieczność podniesienia kosztorysu projektów realizowanych w rejonie granicy Polski, finansowanie rewitalizacji odcinka Śniadowo – Łomża obcięto z 35,9 mln zł do nieco ponad 1 mln zł. W efekcie województwo zrezygnowało z realizacji prac w perspektywie unijnej 2014-2020, ograniczając się do prac przygotowawczych.

Ruszają przygotowania do rewitalizacji i budowy łącznicy

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg na ]te prace. Zamówienie obejmuje opracowanie rezultatów studium wykonalności, wniosku o dofinansowanie i dokumentacji projektowej na roboty budowlane oraz pełnienie nadzoru autorskiego nad realizacją robót. Co ciekawe, specyfikacja zamówienia zakłada przygotowanie wniosku o dofinansowanie prac budowlanych jeszcze z funduszy unijnych na lata 2014-2020. 

Kolejnym elementem zamówienia jest pozyskanie decyzji środowiskowej i koncepcji programowo-przestrzennej dla budowy łącznicy kolejowej pozwalającej na ominięcie stacji Śniadowo i umożliwiającej bezpośredni dojazd do Łomży od strony Łap/Białegostoku. Wykonawca ma też przygotować dokumenty potrzebne do  rozpisania dwóch oddzielnych przetargów - na rewitalizację linii 49 oraz na budowę wspomnianej łącznicy. 

Będzie Kolej Plus i CPK?

Warto zauważyć, że rewitalizacja linii nr 49 możliwa jest nie tylko z funduszy unijnych w ramach kolejnej perspektywy unijnej. Inwestycja pojawiła się już w pierwszych propozycjach do programu Kolej Plus, a zaledwie przed tygodniem podano, że zupełnie nowa linia z Ostrołęki (bez objazdu przez Śniadowo) ma zostać zbudowana w ramach programu CPK w pierwszej kolejności, począwszy od 2023 roku. To nie wszystko - plan transportowy ministerstwa zakłada zagwarantowanie obsługi trasy Łapy – Śniadowo – Ostrołęka – Chorzele – Szczytno – Olsztyn od grudnia 2028 roku.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5