NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Reżyser M:I7 zabiera głos w sprawie mostu w Pilchowicach. I pisze bzdury

| Jakub Madrjas 07.08.2020 89

Reżyser M:I7 zabiera głos w sprawie mostu w Pilchowicach. I pisze bzdury
Fot. Sebastian Łuczywo
Światowy wymiar, jaki przybrała sprawa mostu w Pilchowicach, doczekała się przedstawienia stanowiska głównego reżysera i scenarzysty, Christophera McQuarrie'a. Niestety, jest ono pełne nieścisłości i półprawd, które mogą jednak zmylić amerykańską opinię publiczną.
Scenarzysta-reżyser filmu Mission: Impossible 7 Christopher McQuarrie przesłał redakcji czasopisma Empire oświadczenie w sprawie mostu w Pilchowicach. Można się z nim zapoznać tutaj.

Swoje oświadczenie McQuarrie rozpoczyna od potwierdzenia wcześniej głoszonych przez osoby związane z produkcją tez, że w filmie z serii Mission: Impossible jak najwięcej efektów specjalnych ma być naturalnych, nie cyfrowych; to wyjaśnia chęć wysadzenia mostu w powietrze. Jak pisze reżyser, podczas prac przedprodukcyjnych rozważana była koncepcja sceny z udziałem mostu nad wodą - najchętniej częściowo zniszczonego. – Mimo że wątpiliśmy, że to możliwe, przeprowadziliśmy szerokie poszukiwania kraju gdziekolwiek na świecie, gdzie stałby, most którego trzeba się pozbyć. Cudowni ludzie z Polski odpowiedzieli z entuzjazmem – pisze.

Reżyser twierdzi, że most nie jest ani zabytkowy, ani oryginalny

Jak podaje, okazało się, że ci ludzie znali “nieczynny most kolejowy” w odpowiedniej lokalizacji. Co więcej, “miejscowi” byli chętni do promowania turystyki. – Lokalne drogi są jakie są, więc największą szansą jest rewitalizacja przestarzałej kolei, w tym wymiana pomostu (org. “decking”), którą inżynierowie uznali za strukturalnie niestabilny – pisze, dodając, że most nie został w całości zbudowany w 1906 roku, tylko częściowo odbudowany po zniszczeniu przez wycofujących się Niemców pod koniec drugiej wojny światowej. Jak twierdzi reżyser, to jeden z dwóch podobnych mostów w okolicy, z których żaden nie jest chronionym zabytkiem. – Żeby otworzyć okolicę na turystykę, most musi zostać zniszczony – podsumowuje.

Te stwierdzenia są nieprawdziwe, ponieważ obiekt jest zabytkiem, co potwierdziła generalny konserwator zabytków. Został zbudowany w całości, a Niemcy tylko częściowo go uszkodzili. Zaledwie trzy lata temu jeździły tu pociągi, a linia kolejowa nr 283, choć nie jest dla niej opracowywany rozkład jazdy ze względu na dopuszczalną prędkość pociągów 0 km/h, jest linią czynną i objętą kontraktem utrzymaniowym. Infrastrukturę linii wraz z mostem chciało - jeszcze przed zainteresowaniem filmowców - przejąć województwo dolnośląskie, w celu przywrócenia ruchu pociągów po naprawie torów. Rzeczywiście jednak, prezes PKP PLK przyznaje, że stan mostu jest zły i istnieje konieczność wymiany konkretnych elementów w celu przywrócenia ruchu pociągów.

Reżyser stwierdza również, że jezioro utworzone przez Zaporę Pilchowicką, nad którym przebiega most, jest sztuczne, co umożliwia zadbanie o środowisko podczas wybuchu (temu entuzjazmowi przeczy organizacja WWF). Najważniejsze jest jednak stwierdzenie, że “rozumiane było, że możemy zniszczyć tylko niebezpieczną część mostu, którą trzeba odbudować, a nie oryginalne kamienne filary, na których pewnego dnia będzie można odbudować most, jak to już raz uczyniono”. To oznaczałoby, że elementem mostu, który filmowcy chcą zburzyć jest cała kratownicowa, nitowana, unikatowa konstrukcja. To tak jakby filmowcy chcieli wysadzić w powietrze Wawel, ale bez naruszania fundamentów.

Partycypacja w odbudowie linii kolejowej? O tym ani słowa 

Jeśli chodzi o stronę finansową, reżyser zapowiada pokrycie ewentualnych kosztów zniszczeń, które spowodowałoby “i tak niezbędne” wyburzenie. W oświadczeniu nie ma ani słowa o partycypowaniu w odbudowie mostu, co zapowiadał wiceminister kultury. Reżyser stwierdza coś przeciwnego – że zniszczenie przez filmowców mostu zachęci rząd do odbudowy linii kolejowej. Można zatem przypuszczać, że po zniszczeniu mostu, gołe filary (w oryginalnym, nienaruszonym stanie) przekazane zostałyby województwu dolnośląskiemu do odbudowy uszkodzonego kawałka (czyli reszty mostu).

Obecne zamieszanie reżyser przypisuje złośliwej działalności jednej osoby, która nie dostała posady przy produkcji filmu – i w związku z tym, jego zdaniem, nastawiła polską opinię publiczną przeciwko projektowi, zagrażając filmowaniu w Polsce. Nie zdradza jednak jej personaliów. – Próbowano nawet ten zapomniany, niebezpieczny i nieużyteczny most uznać za zabytek w nadziei na zablokowanie jego odbudowy – uderza, choć nie wiadomo czy w obrońców mostu, czy w wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Na koniec Christopher McQuarrie podkreśla, że nigdy nie zdecydowałby się na niszczenie zabytków i wciąż ma nadzieję na kręcenie filmu w Polsce. – Będziemy bardzo szczęśliwi, usuwając po drodze zapomniane, nikomu niepotrzebne mosty – podsumowuje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pilchowice (12)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pilchowice (12)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5