NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Resort Infrastruktury odpowiada AllRail w sprawie nowych push-pulli dla PKP Intercity

| Michał Szymajda 29.11.2021 3,9k

Resort Infrastruktury odpowiada AllRail w sprawie nowych push-pulli dla PKP Intercity
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
W ubiegłym tygodniu Allrail – organizacja reprezentująca europejskich prywatnych operatorów kolejowych, przedstawiła swoje zastrzeżenia w stosunku planowanego zakupu aż 38 piętrowych zestawów push-pull przez PKP Intercity. Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało organizacji.
Przypomnijmy: Allrail zarzuca dysponentowi środków unijnych oraz PKP Intercity, że będzie korzystać z zupełnie nowych pojazdów kupionych w ramach pomocy publicznej, a do tego kursowanie ich w ramach siatki połączeń IC także będzie finansowane z publicznych pieniędzy. To, zdaniem Allrail, szkodzi pozostałym przewoźnikom, którzy mogliby kursować na tej trasie na własne ryzyko ekonomiczne. Tak w sezonie kursowały już pociągi Kolei Mazowieckich, starania o wejście na trasę podjęła też Arriva. Wszystkie uwagi w stosunku do tej sytuacji Allrail sformułował tutaj. 

Poprosiliśmy się o odniesienie się do treści pisma organizacji zarówno PKP Intercity jak i Ministerstwo Infrastruktury. W poniedziałek Szymon Huptyś, rzecznik resortu, wysłał nam stanowisko ministerstwa. Wyjaśnia w nim mechanizm kompensacyjny, ale nie odnosi się do zarzutów Allrail, dotyczące planowanego zakupu 38. piętrowych zestawów i wynikających z tego zagrożeń dla rynku.

– Zachowanie konkurencyjności na rynku kolejowych przewozów pasażerskich zapewni objęcie składów push-pull obowiązkiem rozliczenia tzw. nadrekompensaty. Oznacza to, że po zakończeniu aktualnie obowiązującej umowy o świadczenie transportu publicznego (stanie się to dopiero w 2030 roku – dop. red.), PKP Intercity będzie musiała przekazać Skarbowi Państwa część taboru odpowiadającą wartości niezamortyzowanego grantu, który spółka otrzymała od państwa albo spłacić to zobowiązanie. Mechanizm ten został uzgodniony z Komisją Europejską w kontekście przekazywania spółce grantów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – napisał rzecznik.

W praktyce nie oznacza to żadnych zmian w zaplanowanych zasadach eksploatacji taboru do czasu zakończenia dziesięcioletniej umowy z PKP Intercity. Przypomnijmy: w ramach 10-letniej umowy, która będzie obowiązywać do grudnia 2030, ministerstwo dofinansuje (już to robi) przewoźnika łączną kwotą 21 miliardów złotych. Piszemy o tym tutaj.

Czekamy na stanowisko PKP Intercity w tej sprawie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5