NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

PKP Intercity: 21 miliardów złotych z budżetu do 2030

| Michał Szymajda 14.01.2021 85

PKP Intercity: 21 miliardów złotych z budżetu do 2030
Zdjęcie ilustracyjnefot. M. Szymajda
W ostatnich dniach 2020 roku Ministerstwo Infrastruktury podpisało z PKP Intercity umowę na 10-letnie świadczenie usługi publicznej w formie dotowanych dalekobieżnych i międzynarodowych przewozów kolejowych. 14 stycznia spółka poinformowała o założeniach umowy. PKP Intercity otrzyma od państwa bardzo duże pieniądze.
– PKP Intercity zostanie dofinansowane kwotą 21 miliardów złotych przez najbliższe 10 lat. Dzięki tej decyzji zmieni się oblicze transportu publicznego w Polsce. Stawiamy na nowoczesną kolej, która całkowicie zmieni swoje oblicze – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Tego typu umowy zawierane są po to, by polskie firmy mogły skutecznie konkurować nie tylko na naszym rynku, ale też na rynkach zagranicznych. Inwestycja rządu w PKP Intercity ma same plusy zarówno dla naszego pokolenia, jak i dla przyszłych pokoleń pasażerów – dodał Maciej Małecki, sekretarz stanu w ministerstwie aktywów państwowych.

21 miliardów złotych, które budżet państwa będzie lokować w spółce, to kwota olbrzymia, jeśli weźmiemy pod uwagę, że kończąca się w grudniu 2021 umowa Public Service Contract opiewa na kwotę 4,7 mld zł. Nowa będzie obowiązywać do końca trwania rozkładu jazdy 2029/2030, czyli do grudnia 2030.

Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk przedstawił dziennikarzom podstawowe założenia umowy. Docelowo liczba wykonywanych tzw. pociągokilometrów ma wzrosnąć z 370 (wykonywanych w latach 2011–2020) do 683 tysięcy pockm (od 2021 do końca 2030). To wzrost aż o 84%. Przy tym przewoźnik zakłada wzrost liczby pasażerów do 74 mln w roku 2030. W 2019 roku, a więc jeszcze przed pandemią, która pokrzyżowała plany operatora, było ich 48,9 mln.

– Umowa wieloletnia oznacza stabilność dla PKP Intercity, co jest ważne szczególnie w trudnych czasach pandemii. Oznacza to nie tylko nowe połączenia, nowy tabor, ale także nowe, sprawne narzędzia umożliwiające zakup biletów i korzystanie z oferty kolejowej – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45103)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45103)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5