Pierwsze siedem miesięcy 2025 r. przyniosło wyraźne spowolnienie na krajowym rynku zakupów pasażerskiego taboru kolejowego w porównaniu do rekordowego 2024 r. Wartość wszystkich kontraktów na dostawy nowego kolejowego taboru pasażerskiego osiągnęła poziom 1,8 mld zł, co stanowi i tak większą sumę niż w całym 2020 i 2021 r. Rynek pozostaje aktywny dzięki realizacji długoterminowych strategii przewoźników oraz wsparciu ze środków unijnych.
Po bezprecedensowych 13 mld zł wartości kontraktów w całym 2024 r. pierwsze miesiące 2025 r. pokazały powrót do bardziej typowych dla krajowego rynku poziomów inwestycji w tabor kolejowy. W okresie styczeń-lipiec bieżącego roku podpisano umowy na dostawy łącznie 48 pojazdów szynowych, z czego 28 to elektryczne zespoły trakcyjne, a 20 kolejnych to spalinowe zespoły trakcyjne. Kontakty dotyczą wyłącznie taboru regionalnego: 4- i 5-członowych EZT oraz 2-członowych SZT.
Zauważalny jest znaczący udział pojazdów spalinowych w ogólnej liczbie zamówionych jednostek. Ta tendencja odzwierciedla rosnącą świadomość przewoźników co do konieczności obsługi linii niezelektryfikowanych nowoczesnymi pojazdami. Z drugiej strony, ze względu na brak możliwości pozyskania dofinansowania taboru emisyjnego ze środków unijnych oraz brak rynku pasażerskich
pooli taborowych, zakupy SZT pozostają dość kosztowne (ok. 30 mln zł za 2-członowy pojazd). Zmienić to może Plan Społeczno-Klimatyczny, który przewiduje możliwość wsparcia pozyskiwania jednostek spalinowych.
Rok rozpoczął się od ważnej decyzji Kolei Śląskich, które
wykorzystały prawo opcji w umowie z Newagiem z sierpnia 2023 r. Przewoźnik domówił 2 dodatkowe 4-członowe elektryczne zespoły trakcyjne Impuls II o wartości 69,08 mln zł netto. Dzięki temu łączna wartość kontraktu wzrosła do 172,7 mln zł netto. Nowe pojazdy mają zostać dostarczone w 2026 r. i będą obsługiwać kluczowe trasy regionu, w tym połączenia Lubliniec – Katowice i Lubliniec – Częstochowa.
Decyzja Kolei Śląskich wpisuje się w szerszą strategię taborową przewoźnika, który planuje do 2030 r. zapotrzebowanie na około 100 pociągów. W 2025 r. spółka ma otrzymać łącznie 11 nowych składów Impuls II, co znacząco wzmocni jej flotę. Przewoźnik planuje już też kolejne zakupy – również w kontekście współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią nad tworzeniem kolei metropolitalnej.
Marzec 2025 r. okazał się szczególnie aktywny pod względem kontraktów na spalinowe zespoły trakcyjne. Koleje Dolnośląskie podpisały
umowę z Pesą Bydgoszcz na dostawę 10 dwuczłonowych pojazdów spalinowych o wartości 292,4 mln zł netto (29,24 mln zł za jednostkę). Pojazdy z rodziny Elf 3 będą wyposażone w ekologiczne silniki Rolls-Royce, pozwalające na wykorzystanie paliwa o blisko 90% mniejszej emisji CO
2. Pierwsze z nich pojawią się na Dolnym Śląsku najpóźniej w czerwcu 2027 roku. Umowa przewiduje również prawo opcji na zakup kolejnych 20 egzemplarzy, co pokazuje długoterminowe plany rozwoju przewoźnika w tym segmencie przewozowym. Nowe pojazdy będą obsługiwać linie niezelektryfikowane, m. in. połączenia do Ząbkowic Śląskich, Dzierżoniowa, Bielawy czy Świdnicy.
Również w marcu 2025 r. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zawarł z bydgoską Pesą umowę na
6 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych 231Ma o wartości ponad 233 mln zł brutto. Pojazdy z rodziny Elf 3, również wyposażone w silniki Rolls-Royce, będą obsługiwać trasy do Tłuszcza, Ostrołęki, Płocka, Nowego Dworu Mazowieckiego czy Siedlec. Dostawy mają zakończyć się w 2028 r.
W tym samym miesiącu Koleje Mazowieckie podpisały trzecią z czterech planowanych umów wykonawczych ze Stadlerem
na dostawę 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt 3 o wartości 669,6 mln zł. Inwestycja została wspomniana dofinansowaniem w wysokości 162 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027. Pięcioczłonowe pojazdy pomieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących, i będą wyposażone w nowoczesną sygnalizację kabinową ETCS poziomu 2.
W maju Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego wykorzystał prawo opcji, dokupując
dodatkowo 4 spalinowe zespoły trakcyjne od Pesy i zwiększając tym samym swoje zamówienie na dostawy SZT do 10 jednostek.
Ważnym wydarzeniem maja była umowa Województwa Lubuskiego z FPS H. Cegielski na dostawę
6 elektrycznych zespołów trakcyjnych Plus o wartości 199 mln zł. To pierwsza umowa producenta na dostawę tych pojazdów w wersji wyłącznie elektrycznej – wcześniej FPS dostarczyła (nie bez problemów) tylko dwie jednostki w wersji dwutrakcyjnej. Trójczłonowe pojazdy zabiorą na pokład 180 pasażerów na miejscach siedzących i będą obsługiwać kluczowe trasy województwa: Zielona Góra – Sulechów – Zbąszynek, Zielona Góra – Rzepin – Kostrzyn, Zielona Góra – Nowa Sól – Głogów oraz Rzepin – Świebodzin – Zbąszynek.
Pierwsze półrocze 2025 r. zamknął kontrakt Kolei Małopolskich z Newagiem na dostawę
6 elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls II o wartości ponad 330 mln zł. To druga umowa wykonawcza w ramach kontraktu ramowego na 25 składów o łącznej wartości ponad 1,3 mld zł. Pięcioczłonowe pojazdy pomieszczą 236 pasażerów na miejscach siedzących oraz 550 osób łącznie i będą obsługiwać połączenia w ramach systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Pierwsze siedem miesięcy 2025 r. przyniosło wyraźną zmianę w układzie sił na rynku producentów taboru kolejowego. W 2024 r. najwięcej zamówień zgarnął Newag. W pierwszej połowie tego roku liderem został Stadler z 37% udziału w rynku (umowy o łącznej wartości 669,6 mln zł), wyprzedzając pozostałych trzech dostawców pasażerskiego taboru kolejowego. Na drugiej pozycji uplasowała się Pesa z 33-procentowym udziałem (591,3 mln zł), a trzecie miejsce zajął Newag z 19% (339 mln zł). Stawkę zamknęła poznańska FPS H. Cegielski z 11-procentowym udziałem (199 mln zł).