Członkowie stowarzyszenia SISKOM dokonali audytu wszystkich stacji i przystanków kolejowych położonych na terenie I strefy biletowej w Warszawie. Celem badania była diagnoza głównych barier, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają korzystanie z obiektów kolejowych różnym grupom użytkowników. Spośród 49 przebadanych stacji i przystanków kolejowych jedynie 14 (29%) zostało uznanych za dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
W ostatnich latach dzięki rozwojowi połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej oraz Kolei Mazowieckich transport kolejowy na terenie Warszawy zyskał na znaczeniu, stając się istotnym środkiem komunikacji publicznej. Pomimo stopniowej wymiany taboru oraz remontów poszczególnych obiektów kolejowych wielu pasażerów wciąż nie może w pełni korzystać z przejazdów koleją aglomeracyjną w stolicy.
Członkowie stowarzyszenia SISKOM dokonali audytu wszystkich stacji i przystanków kolejowych położonych na terenie I strefy biletowej w Warszawie. Celem badania była diagnoza głównych barier, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają korzystanie z obiektów kolejowych różnym grupom użytkowników. Efektem prac jest publikacja o objętości 80 stron, która dostarcza pasażerom kompletnej informacji o istniejących przeszkodach na poszczególnych stacjach i przystankach. Raport może być także punktem wyjścia dla ustalenia standardów projektowania obiektów kolejowych w taki sposób, aby były one dostępne możliwie najszerszej grupie pasażerów.
Mniej niż 30% stacji i przystanków jest dostępnych
Spośród 49 przebadanych stacji i przystanków kolejowych jedynie 14 (29%) zostało uznanych za dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyodrębniono 3 główne przyczyny niedostępności: brak alternatywy dla schodów prowadzących na peron (14 obiektów – 29%), niesprawne windy lub podnośniki w momencie badania (11 obiektów – 22%), zbyt strome podjazdy lub przejście przez tory w złym stanie technicznym (10 obiektów – 20%).
Zbadano także obecność innych urządzeń na przystankach i stacjach, mających ułatwić korzystanie z nich różnym grupom użytkowników. Jedynie w 9 (18%) przypadkach zainstalowane były pasy ostrzegawcze dla osób niewidomych na wszystkich peronach, ścieżki prowadzące znajdowały się zaś jedynie na 3 niedawno zmodernizowanych obiektach: PKP Warszawa Stadion, PKP Warszawa Centralna oraz PKP Lotnisko Chopina.
Na połowie przystanków nie można kupić biletu
Bezpieczne stojaki rowerowe znajdowały się w pobliżu jedynie 6 obiektów, ponadto w 5 przypadkach zaobserwowano stojaki niespełniające wymagań rowerzystów (22%). W okolicy obiektów kolejowych w Warszawie brakuje często miejsc, gdzie można by było nabyć bilet. Na 23 przystankach (46%) nie ma jakiejkolwiek możliwości kupna biletu, zaś na kolejnych 10 (20%) nie ma dostępu dla osób z niepełnosprawnością ruchową ze wszystkich peronów do kas lub automatów biletowych. W przypadku 24 obiektów (49%) nie istniały żadne wyznaczone miejsca do parkowania samochód w pobliżu. Więcej szczegółowych danych można znaleźć w raporcie.
Do raportu dołączone zostały także komentarze ekspertów, między innymi prof. dr. hab. Bohdana Jałowieckiego (EUROREG UW) "(...)To znakomite opracowanie może także oświecić władze samorządowe, które tego światła bardzo potrzebują(...)" dr. hab. inż. Piotra Olszewskiego, prof. PW oraz mgr Przemysława Olszewskiego (Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej) "(...)Przeprowadzony audyt może stać się wzorem postępowania dla innych miast(...)" a także dr. hab. psych. Adama Tarnowskiego, prof. WIML (Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego) "(...)Podstawowe znaczenie ma uświadomienie wszystkim prawa osób z niepełnosprawnością do pełnego korzystania z przestrzeni publicznej. Z punktu widzenia realizacji tego celu omawiany raport jest kamieniem milowym(...)".
Modernizacja infrastruktury kolejowej na terenie stolicy będzie w najbliższych latach dużym wyzwaniem inwestycyjnym nie tylko dla Polskich Kolei Państwowych. Aby uniknąć dotychczasowych błędów, należy przede wszystkim stworzyć jednolite standardy projektowania, które będą zabezpieczały interesy wszystkich grup pasażerów. Ponadto, dzięki lepszej koordynacji działań poszczególnych instytucji, w tym także miejskich urzędów, możliwe jest zwiększenie atrakcyjności przejazdów koleją w Warszawie.
Raport powstał w ramach projektu „Warszawska Mapa Barier” stowarzyszenia SISKOM, który poświęcony jest mapowaniu barier architektonicznych w stolicy. W ramach projektu stowarzyszenie od 2 lat współpracuje ze znanymi w stolicy organizacjami pozarządowymi, zabiegającymi o dostępną przestrzeń: Fundacją Mama, Towarzystwem Przyjaciół Szalonego Wózkowicza, Zielonym Mazowszem oraz szeregiem innych podmiotów. Do tej pory zidentyfikowano ponad 850 utrudnień na terenie Warszawy, podzielonych na 6 kategorii.
Raport można pobrać tutaj.