Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

SISKOM: Przystanek tramwajowy warunkowy w Warszawie to przystanek zbędny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-12-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
SISKOM: Przystanek tramwajowy warunkowy w Warszawie to przystanek zbędny
Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego zastanawia się nad sposobami uatrakcyjnienia i przyspieszenia komunikacji tramwajowej. Jednym z pomysłów są przystanki warunkowe i okresowe. O ocenę tej wstępnej koncepcji pytamy Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM.

Jak przestrzegają przedstawiciele ZTM-u, przystanki na żądanie i okresowe dla tramwajów to wstępna idea – do realizacji na przestrzeni kilku lat. Jest to jeden z wielu pomysłów zarządcy na zwiększenie prędkości komunikacyjnej tramwajów. Z pełnym stanowiskiem ZTM-u można zapoznać się tutaj.

SISKOM od dawna popiera dążenia do przyspieszenia tramwajów. Na pierwszym miejscu stawia jednak wprowadzenie priorytetów na skrzyżowaniach oraz optymalizację układu przystanków.

Przystanki warunkowe nie dają wystarczających korzyści

Zdaniem Jana Jakiela sam pomysł wprowadzenia przystanków warunkowych jest zły. – Tramwaj jako wysokowydajny środek transportu powinien obsługiwać duże potoki pasażerskie. Jeżeli w jakimś miejscu zainteresowanie przystankami jest tak niskie, że niektóre zatrzymania tramwajów mają wymiany +/-0, to znaczy, że już dawno przystanku tam nie powinno w ogóle być – przekonuje Jakiel.

Ewentualnie wprowadzenie przystanków warunkowych nie przyniesie szczególnych korzyści ruchowych. – Istotną kwestią jest brak możliwości przejazdu wzdłuż takiego przystanku z pełną prędkością (tak jak autobus), z uwagi na drogę hamowania oraz fakt, że wyprzedzanie tramwajów jest niewykonalne. Powyższe uwarunkowania powodują, że prowadzanie przystanków tramwajowych „nż” jest nieopłacalne. Pozwoli to jedynie medialnie pokazać, że coś się robi – zauważa prezes SISKOM-u.

Podobnie wygląda sytuacja z przystankami okresowymi. Co prawda jednak – jak przekonuje Jakiel – w nielicznych miejscach pozwoliłyby to na rozwiązanie problemu zbędnych postojów i zatrzymań. – Można sobie wyobrazić funkcjonowanie przystanku np. Cm. Prawosławny jako okresowego. Wykorzystanie tego przystanku jest znikome, jednak ma on „polityczną” lokalizację. Wprowadzenie przystanku okresowego, nieczynnego poza godzinami otwarcia cmentarza, pozwoli chociaż częściowo uniknąć niepotrzebnych zatrzymań – mówi Jakiel. Przystanek ten miał polecieć przy okazji niedawnej modernizacji trasy tramwajowej pomiędzy Dw. Wileńskim a Cm. Wolskim, ostatecznie jednak podjęto decyzję o jego odbudowie.

Zracjonalizować liczbę przystanków

Jak przekonuje Jan Jakiel, problemem warszawskiej sieci tramwajowej jest nadmierne zagęszczenie przystanków na niektórych trasach. Przystanki „na żądanie” nie stanowią  rozwiązania dla tego zagadnienia. – Weźmy przykład taki. Jedna osoba zatrzymuje tramwaj „na żądanie”, w środku jedzie 200 osób. Aby w systemie transportowym uzyskać korzystny bilans, to zysk tej osoby powinien być 200-krotnie wyższy niż strata pozostałych – mówi Jakiel. Z tego też powodu przystanki NŻ nie obronią się.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawskie węzły przesiadkowe do poprawki

Zintegrowany transport

Warszawskie węzły przesiadkowe do poprawki

jm, Rynek Kolejowy 20 kwietnia 2013

SISKOM o zwolnieniu Ruty: Kowal ukradł, Cygana powiesili

Kadry

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawskie węzły przesiadkowe do poprawki

Zintegrowany transport

Warszawskie węzły przesiadkowe do poprawki

jm, Rynek Kolejowy 20 kwietnia 2013

SISKOM o zwolnieniu Ruty: Kowal ukradł, Cygana powiesili

Kadry

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5