W piątek (16 maja) w Tallinie Rail Baltica Estonia podpisała umowę z konsorcjum odpowiedzialnym za zaprojektowanie i wykonanie odcinka linii kolejowej Rail Baltica, biegnącego z Pärnu do granicy Łotwy. Na Budimex przypadnie ok. 40 proc. udziału w realizacji robót budowlanych. Całkowita wartość umowy to ok. 1,4 mld zł.
W ramach podpisanej umowy Budimex SA, który wchodzi w skład tzw. Grupy Budowlanej, ma zagwarantowane ok. 40-procentowy udział w realizacji robót budowlanych. Przewidywana całkowita wartość umowy wynosi 332 miliony euro (ok. 1,4 miliarda złotych), zaś całkowita wartość robót budowlanych przewidziana została na kwotę około 313,7 milionów euro (ok. 1,33 miliarda złotych).
O tym, że Budimex złożył najkorzystniejszą ofertę w estońskim postępowaniu przetargowym,
dowiedzieliśmy się w marcu, ale spółka musiała jeszcze zaczekać na rozpatrzenie odwołań.
Początek Rail Baltica w Estonii
Inwestycja, która zostanie zrealizowana w Estonii, to część transgranicznego projektu Rail Baltica, który zakłada budowę linii kolejowej łączącej Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin oraz Helsinki. W marcu tego roku, w wyniku postępowania przetargowego została wybrana oferta konsorcjum, w skład którego wchodzą Bouygues Travaux Publics, KMG Infra OÜ i Budimex SA, które to firmy wspólnie wykonają roboty budowlane (tzw. Grupa Budowlana), oraz Ingérop Conseil et Ingénierie i WSP Finland Oy, które będą odpowiedzialne za projektowanie (tzw. Grupa Projektowa).
Podpisana umowa dotyczy realizacji odcinka odcinku Pärnu – Ikla, czyli jednego z dwóch planowanych w Estonii fragmentów linii Rail Baltica. W ramach projektu ma powstać ponad 58 kilometrów linii kolejowej normalnotorowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Najszybsze składy pasażerskie będą się po niej mogły poruszać z prędkością 249 km/h.
Umowa będzie realizowana w formule
Alliance, zakładającej ścisłą współpracę między zamawiającym i wykonawcami na każdym etapie inwestycji. Podejście to ma na celu ograniczanie ryzyka oraz współdzielenie odpowiedzialności przez wszystkie strony.
Zawarcie umowy otwiera proces inwestycyjny. W pierwszej kolejności powstać ma harmonogram prac, określający termin wykonania odcinka, oraz rozpoczęte mają zostać przygotowania do zainicjowania prac projektowych przez zamawiającego i konsorcjantów odpowiedzialnych za tę część zlecenia. Planowany termin zakończenia prac budowlanych to koniec 2030 roku.
Budimex z kolejnym kontraktem na Rail Baltica
Dla Budimeksu, jako członka międzynarodowego konsorcjum, będzie to już kolejny kontrakt na realizację Rail Baltica. – Estonia to jeden z najprężniej rozwijających się rynków bałtyckich pod względem infrastrukturalnym. Budowa linii Rail Baltica ma nie tylko unowocześnić lokalny transport kolejowy, ale przede wszystkim zbudować pomost pomiędzy krajami bałtyckimi oraz środkową i zachodnią częścią Europy. Ważny nie tylko ze względu na mobilność czy handel, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Cieszymy się, że jako Budimex SA mamy możliwość realizować aż dwa projekty w ramach tej historycznej inwestycji – mówi Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA.
– Podpisanie umowy to pierwszy kamień milowy. Przed nami intensywny okres prac, które zgodnie z formułą zamówienia realizować będziemy „ramie w ramię” z Inwestorem. Będzie to wieloletni i złożony technicznie projekt. Dla nas jako firmy to przede wszystkim znakomita okazja do zdobycia zaufania na kolejnym rynku bałtyckim i doświadczeń w realizacji kolei dużych prędkości, które mamy nadzieję wkrótce wykorzystać w Polsce – dodaje prezes Popko.
Kontrakt w Estonii to kolejna inwestycja z udziałem Budimex SA, powstająca w ramach europejskiego projektu Rail Baltica. Firma jako członek konsorcjum E.R.B. Rail realizuje także
230 kilometrów linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie – kontrakt na realizację tych prac podpisano niemal dokładnie rok temu.
Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęte zostały prace przygotowawcze wraz z uruchomieniem zaplecza budowy w miejscowości Iecava.
Obecnie na Łotwie rozpoczynają się pierwsze roboty liniowe.
Budimex na rynku kolejowym
Budimex SA, będąc liderem rynku krajowego, kontynuuje ekspansję zagraniczną. Łącznie realizuje już dwa zamówienia w krajach bałtyckich, a także jest wykonawcą i podwykonawcą projektów infrastrukturalnych w Niemczech, Czechach (tu ostatnio podpisano pierwszą umowę kolejową) i na Słowacji. Wartość portfela zamówień Grupy Budimex na rynkach zagranicznych pod koniec 2024 roku sięgnęła 1,2 miliarda złotych. Kontrakt na realizację kolejnego odcinka
Rail Baltica według szacunków zwiększy docelowo portfel Grupy Budimex nawet o 0,5 miliarda złotych.
Podpisanie umowy na realizację kolejnego odcinka Rail Baltica to duży sukces Budimeksu, który wpisuje się w realizację celu strategicznego spółki, jakim jest osiągnięcie pozycji jednej z największych firm budowlanych w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. W ostatnich miesiącach takich sukcesów brakuje jednak w Polsce – spółka jak dotąd nie złożyła najkorzystniejszej oferty w postępowaniach na realizację inwestycji kolejowych ogłaszanych przez PKP PLK.
– Chcielibyśmy w tym roku pozyskać kontrakty o wartości od 2,5 mld do 3 mld zł, ale na razie rzeczywiście nie idzie to dobrze. Z ośmiu otwartych dotąd postępowań w żadnym nie udało się nam zająć pierwszego miejsca –
mówił w niedawnej rozmowie z Rynkiem Kolejowym Dariusz Bac, dyrektor budownictwa kolejowego i elektroenergetycznego, Budimex.
– Dla nas kluczowe nie jest pozyskanie kontraktu, lecz pozyskanie kontraktu, który będzie potem rentowny –
podkreślał jednak w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury Artur Popko, prezes zarządu Budimex.
Największy projekt infrastrukturalny w historii Estonii
– To bezprecedensowy kontrakt w historii Estonii. Jestem przekonany, że już pokazaliśmy, ze jesteśmy liderem wdrażania nowych rozwiązań i nowej kultury prowadzenia inwestycji w Estonii. Najlepsze firmy z Estonii i Europy będą budowały Rail Baltica – powiedział Anvara Salometsa, prezes Rail Baltica Estonia.
– Dzisiaj podpisujemy największy kontrakt infrastrukturalny w historii Estonii. To wydarzenie wielkiej wagi. Jesteśmy dumni, że udało się doprowadzić do zawarcia kontraktu w formie allience, która oznacza nowe podejście do inwestycji kolejowych w Polsce. To strategiczna inwestycja zarówno z punktu widzenia naszej gospodarki, jak i bezpieczeństwa – powiedział estoński minister infrastruktury Kuldara Leisa. Podkreślał przy tym, że w obecnych czasach kluczowe jest znaczenie strategiczne nowej linii kolejowej, która pozwoli na szybkie przerzuty wojsk pomiędzy państwami nadbałtyckimi. Przypominał również, że Rail Baltica to przede wszystkim projekt europejski, a nie estoński czy nadbałtycki.
Estoński minister półżartem zaznaczył, że ma nadzieję, że kontrakt będzie realizowany szybko i sprawnie, a pomoże w tym przyjacielska rywalizacja pomiędzy trzema państwami.