Budimex rozpoczął już prace nad budową infrastruktury kolejowej na linii Rail Baltica na Łotwie. Spółka czeka na rozstrzygnięcia w zakresie estońskiego odcinka linii.
W grudniu 2023 została podpisana umowa, a
w maju 2024 miało miejsce uroczyste rozpoczęcie realizacji projektu Rail Baltica na Łotwie. Inwestycja obejmuje budowę ok. 230 km nowej linii kolejowej o europejskim rozstawie szyn i 175 obiektów inżynieryjnych. Wykonawcą jest konsorcjum ERB Rail, utworzone przez Budimex, francuską spółkę Eiffage Génie Civil oraz włoską Rizzani de Eccher.
W grudniu 2024 zostały zorganizowane pierwsze spotkania z przedstawicielami lokalnych społeczności, ale dopiero teraz prace w terenie nabierają tempa.
– W lutym 2025 r. rozpoczęliśmy prace na Rail Baltica w terenie, a dokładnie budowę nasypu przy rzece Jecawa. Potwierdzam więc, że kontrakt ruszył, ale to jeszcze daleko do tego, żebyśmy mogli prezentować jakieś spektakularne postępy prac – przyznaje Dariusz Bac, dyrektor budownictwa kolejowego i elektroenergetycznego Budimex.
Budowa szlaku Rail Baltica to przełomowy moment dla Łotwy. Nowa linia kolejowa o rozstawie torów 1435 mm to zarówno symboliczne, jak i faktyczne połączenie tego kraju z Europą. Rail Baltica budowana jako część Transeuropejskiej Sieci Transportowej połączy kraje bałtyckie – Litwę, Łotwę i Estonię, a także pośrednio Finlandię – z Polską, a następnie resztą Europy. To jeden z najważniejszych kolejowych projektów europejskich, w których powstaje zupełnie nowa linia kolejowa. Cała trasa Rail Baltica ma mieć ok. 870 km długości
– Jest to kontrakt nieprzypominający swoją konwencją, ani swoją strukturą i sposobem zarządzania umów realizowanych w Polsce. Opiera się on na modelu
alliance – tu wszystko jest transparentne łącznie z zyskiem wykonawcy, który został oczywiście wcześniej określony przy składaniu oferty – przypomina Bac.
Konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, złożyło także najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii, na odcinku Pärnu – granica Łotwy. Łączna wartość kontraktu to ok. 332 miliony euro (ok. 1,4 miliardów złotych). – Kilka dni temu został odrzucony protest w tym postępowaniu, tutaj również liczymy na podpisanie kontraktu – podkreśla Bac.