Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rail Baltica będzie gotowa dopiero w 2030 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
06-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rail Baltica będzie gotowa dopiero w 2030 roku
Fot. PKP Polskie Linie KolejowePrzebudowa linii kolejowej w Białymstoku
Choć na Litwie budowa linii Rail Baltica postępuje, to znacznie gorzej jest na Łotwie, a najgorzej - w Estonii. W materiałach informacyjnych zaczęto podawać nowy termin jej otwarcia - zamiast 2026 roku będzie to dopiero 2030 rok. 

Obecnie trwają wszystkie prace przygotowawcze do budowy Rail Baltica w kierunku granicy litewsko-łotewskiej na Litwie . Na tym odcinku zostały już zakończone procedury pozyskiwania gruntów, a od 169 km do Łotwy ogłoszono postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na budowę 65 kilometrowej nowej linii kolejowej. Potwierdził to dla „Rynku Kolejowego” Andrius Jovaiša z Kolei Litewskich, kierownik projektu ds. współpracy z Polską.

Litwa dalej chce zakończyć prace w 2026 roku


– Ambicją Litwy pozostaje taka sama – zbudować Rail Baltica do końca 2026 roku. Litwa jest w pełni gotowa do osiągnięcia tego celu. Ogłoszono już zamówienia publiczne na prace kontraktowe od Kowna w kierunku granicy litewsko-łotewskiej, jednym z największych projektów jest most na Wilii. Wykonano w tym celu wszystkie prace przygotowawcze: wykupiono i przygotowano niezbędne grunty, zakończono prace projektowe i zabezpieczono część finansowania – napisał Andrius Jovaiša. Dodał, że terminowe i wystarczające finansowanie pozostaje podstawowym warunkiem dalszej realizacji projektu Rail Baltica w ustalonych terminach. – Ostatnio, wraz ze wzrostem cen materiałów i robót budowlanych, koszt projektu jest przeliczany. Analiza kosztów i korzyści projektu zostanie zaktualizowana w 2023 roku – dodał.

– Projekt postępuje we wszystkich trzech krajach bałtyckich. Niemniej jednak Covid-19 opóźnił niektóre prace. W miarę rozwoju projektu zidentyfikowaliśmy możliwości zmian w projektach, które zapewniają dodatkowe korzyści, ale ich wprowadzenie zajęło więcej czasu – powiedział Mark S. Loader, członek zarządu w spółce joint RB Rail AS. Co to oznacza?

Aż o cztery lata później


– Zaangażowanie wszystkich partnerów projektu w krajach bałtyckich i UE pozostaje niezmienione – ukończenie pierwszych prac już w 2026 r. przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej realizacji całej linii Rail Baltica – wraz z resztą sieci Morze Północne – Bałtyk i inną bazową siecią transportową korytarze w UE – nie później niż do 2030 roku – mówi Agnis Driksna, prezes RB Rail AS. W praktyce oznacza to koniec prac przy Rail Baltice nie jak wcześniej informowano w 2026, lecz aż cztery lata później.

Największe problemy są jednak nie na Łotwie, lecz w Estonii. Jak informuje portal euractiv powołując się na Baltic News Network, powody opóźnienia projektu są poważne. Chodzi bowiem między innymi o sam projekt trasy. Estoński Sąd Najwyższy nakazał unieważnienie pierwotnego planu. Nowa wersja ma powstać przed końcem tego roku. Ważną kwestią jest również finansowanie - może okazać się że potrzeba więcej pieniędzy, także z budżetu UE.

Całość prac przy projekcie Rail Baltica oszacowano na ponad 6 mld euro, z czego ok. 1,5 mld euro przypadnie na Estonię. UE sfinansuje projekt aż w 85 proc. Ukończenie projektu w Polsce planowane jest na 2027 rok. Obecnie trwają prace przy odcinku Czyżew – Białystok oraz przy węźle Białystok. Kończone są ostatnie inwestycje związane z projektem na odcinku od Warszawy do Czyżewa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij