Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Piętrowe push-pulle PKP Intercity pociągną... klasyczne wagony barowe?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
02-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Piętrowe push-pulle PKP Intercity pociągną... klasyczne wagony barowe?
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
Chciałoby się powiedzieć, że walka o wagony barowe w składach push-pull dla PKP Intercity wciąż trwa, lecz resort Infrastruktury po raz kolejny rozwiewa wątpliwości w tej sprawie. Nowe składy na pewno nie zostaną wyposażone w przestrzeń restauracyjną, lecz nie wyklucza, że piętrowe pociągi... będą zestawiane z klasycznymi wagonami barowymi.

Całkiem niedawno o wagony barowe w składach push-pull dla PKP Intercity pytała posłanka Paulina Matysiak. W obszernej odpowiedzi na jej interpelację, Ministerstwo Infrastruktury przekazało szereg argumentów warunkujących, zdaniem resortu, brak konieczności wyposażania jednego z wagonów w danym piętrowym składzie w przestrzeń barową. Więcej o licznych, choć nie do końca celnych argumentach, można przeczytać tutaj.

Jednym z najciekawszych uzasadnień tego, że wagony dla składów push-pull nie zostaną wyposażone w przestrzeń restauracyjną było podanie relacji w których mają kursować piętrowe składy. Zdaniem resortu, możliwość zjedzenia ciepłego posiłku nie będzie potrzebna na trasie… z Olsztyna do Krakowa przez Warszawę, czy też z Krakowa do Gdyni. Wszakże pokonanie wielu setek kilometrów pociągiem dalekobieżnym nie zachęca przecież pasażerów do zjedzenia czegoś więcej niż batonika czy paluszków, które mają być sprzedawane z automatów vendingowych (przewoźnik otworzył ostatnio oferty w przetargu na dostawę pierwszej partii takich urządzeń, a jedyna oferta przekracza jego budżet).

Push-pulle pociągną klasyczne “Warsy”?

W podobnym czasie, kiedy swoją interpelację wysyłała posłanka Matysiak, na podobne pismo zdecydował się poseł Michał Jaros, który dopytywał ministerstwo o możliwość zmiany przedmiotu zamówienia, a więc zabudowanie w nowych składach przestrzeni barowej. Odpowiedzi udzielił wiceminister Andrzej Bittel, który powtórzył identyczne argumenty jak w przypadku interpelacji posłanki Matysiak. Bittel zauważył też, że ewentualne wprowadzenie wagonów barowych znacząco zmieniałoby specyfikację zamówienia, co znacznie podniosłoby koszty, a także byłoby przesłanką do unieważnienia przetargu.

– Wykonanie pełnego zaplecza restauracyjnego w wagonie piętrowym (w zakresie znanym z obecnie używanych przez Spółkę wagonów restauracyjnych) z wysokim prawdopodobieństwem doprowadziłoby do przekroczenia nacisków osiowych w takim pojeździe, dlatego proponowane rozwiązanie nie było rozważane. Jednocześnie Spółka zapewniła, że istnieje możliwość dołączenia klasycznego wagonu restauracyjnego do składu typu push-pull, po uprzedniej analizie zasadności biznesowej takiego rozwiązania – napisał wiceminister infrastruktury.

Może dojść więc do sytuacji, że składy push-pull będą ciągnąć klasyczne wagony restauracyjne lub barowe.

Rozwiązanie niepraktykowane w Europie

Zestawy push-pull to pociągi, w których na jednym końcu znajduje się wagon sterowniczy, a na drugim lokomotywa. Są zazwyczaj jednolite, jeśli chodzi typ zastosowanego wagonu. Dołączenie wagonu restauracyjnego do takiego składu w teorii jest możliwe, ale zachodzi przy tym szereg problemów natury logistycznej (długotrwałe włączanie takiego pojazdu do składu i jego odłączanie, przy czym wagon taki nie może się znaleźć na końcu pociągu, bo nie będzie do niego przejścia z wagonu sterowniczego...). Lżejszy wagon jednopoziomowy w środku piętrowego ciężkiego składu to też sporo pytań o bezpieczeństwo poruszania się składu ze sporymi prędkościami na łukach i konieczność wykonania szeregu testów takiego rozwiązania. Dlatego w Europie takie rozwiązanie w zasadzie nie jest stosowane.

Więcej o przełomowym, jak na standardy PKP Intercity, zamówieniu, piszemy tutaj. Szeroko opisywaliśmy również trasy, na jakich mają pojawiać się składy piętrowe.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Czwarty przetarg na naprawy okresowe EP08 zakończył się fiaskiem

Tabor i technika

Pierwszy skład Talgo ICE-L dla DB przyjechał do Niemiec

Fotorelacje

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Czwarty przetarg na naprawy okresowe EP08 zakończył się fiaskiem

Tabor i technika

Pierwszy skład Talgo ICE-L dla DB przyjechał do Niemiec

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5