Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jest specyfikacja zamówienia na dalekobieżne piętrowe push-pulle dla PKP Intercity. Jakie będą?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
25-07-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jest specyfikacja zamówienia na dalekobieżne piętrowe push-pulle dla PKP Intercity. Jakie będą?
Fot. ms, rynek-kolejowyPiętrowy wagon kolei SBB
PKP Intercity opublikowało specyfikację zamówienia na dostawę 38 piętrowych zestawów push-pull wraz z lokomotywą. Znalazły się w niej kilka zaskakujących rozwiązań.

W ramach zamówienia na 38 piętrowych zestawów, które utworzą 38 pociągów, zakupione będzie 38 lokomotyw, 38 wagonów sterowniczych oraz 228 wagonów środkowych. To takie, które znajdą się pomiędzy pierwszym wagonem sterowniczym a lokomotywą. 190 z 228 wagonów środkowych ma być zwykłymi wagonami z miejscami do siedzenia, a 38 wagonami „combo”, które uwzględnia potrzeby specjalnej grupy podróżnych i załogi pociągu, znajdują się z nich też automaty z napojami i przekąskami (o tym niżej).

28 metrowe wagony na 30 lat

Wszystkie wagony mają mieć długość 28 metrów. Wykonawcy mogą je zbudować albo ze stali o wysokiej odporności na korozję, albo z aluminium. Przewiduje się przynajmniej 30-letnią eksploatację wagonów. W wagonach znajdą się stopnie wysuwane, które zagwarantują dostęp do wagonów z peronów, gdzie są one niższe niż 760 mm.

Do każdego z wagonu wejdziemy przez duże jednoskrzydłowe drzwi. Po każdej stronie wagony będą dwa takie wejścia, choć zamawiający dopuszcza inne rozwiązanie dla wagonu „combo”. Po wejściu do przedsionka, aby dalej przejść na pokład górny lub dolny, będziemy musieli otworzyć drzwi, które odgradzają go od przestrzeni z siedzeniami. Takie rozwiązanie zapewni lepsze wyciszenie przestrzeni pasażerskiej i jest stosowane m.in. w dalekobieżnych piętrowych zestawach dla Kolei Belgijskich czy dla Kolei Szwajcarskich.

W drugiej klasie będą zarówno siedzenia umieszczone za sobą, jak i ze stolikami, w układzie klubowym. W pierwszej klasie będzie mniej siedzeń i będą umieszone rzadziej (układ 2 + 1, a nawet 1 +1 tam gdzie będzie wąsko). W każdym wagonie środkowym i sterowniczym mają być dwie toalety. W wagonach będzie możliwość zmiany natężenia oświetlenia, co jest bardzo istotne w wypadku przewozów nocnych. We wszystkich wagonach będzie informacja pasażerska, informacja o zajętości miejsc powiązana z systemem centralnym zakupu biletów oraz klimatyzacja.

Wagony "combo" w nowych piętrusach

Inaczej będą wyglądać wagony „combo”. W każdym pociągu znajdzie się jeden taki pojazd. W nim, na dolnym pokładzie znajdzie się przedział do pracy i odpoczynku dla załogi pociągu, przestrzeń do przewozu wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Będą tu także dwa automaty – jeden do sprzedaży napojów, a drugi – do przekąsek. W Wagonie należy zabudować miejsca na większy bagaż oraz stojaki umożliwiające przewóz nart. Na dolnym pokładzie będzie też przystosowana do obsługi niepełnosprawnych oraz jedna duża toaleta.

Co ciekawe, w tej maksymalnie bezbarierowej przestrzeni nie pomyślano o przewozie rowerów. Rowery będzie można przewozić po dwie sztuki w każdym z wagonów środkowych, a nie w combo. Zamawiający zaznacza, że chciałby, by pasażerowie mogli je mocować w pozycji poziomej (wymusza to także wysokości sufitów piętrowych wagonów). Takie rozwiązanie z niezłym efektem zastosowano w zestawach IC200 dla Kolei Szwajcarskich produkcji Bombardiera, i ze skutkiem fatalnym – w ezt produkcji Hitachi (to projekt ex-Ansaldo) dla Kolei Włoskich. PKP  Intercity będzie gwarantować przewóz rowerów o rozmiarze kół nawet 29 cali.

PKP Intercity wymaga zastosowania foteli w standardzie „intercity”, regulowanych zarówno w drugiej jak i w pierwszej klasie. Miejmy nadzieje, że tym razem wybór padnie na naprawdę wygodne fotele, a nie takie, które podróż zamieniają w męczarnie.

Łącznie w każdym siedmiowagonowym zestawie push-pull ma być 650 stałych miejsc siedzących, przy czym siedzenia uchylne oraz umieszczone bokiem do kierunku jazdy, nie wliczają się do tej sumy.

Jakie oferty będą punktowane najlepiej?

Minimalna, wymagana w dokumentacji prędkość maksymalna wagonów, podobnie jak 45 lokomotyw, to 200 km/h. Elektrowozy, które poprowadzą pociągi z taką lub nawet większą prędkością, będą dwusystemowe (DC – 3kV AC – 25kV 50Hz) i będą mogły kursować w Polsce i w Czechach. PKP Intercity będzie chciało punktować pojazdy szybsze, co uwzględniono w specyfikacji. Ta zakłada następującą punktację:

• Cena – 73 punkty (w tym wartość dostawy wszystkich pojazdów to 60 punktów, a stawka za świadczenie usług utrzymania za 1 km przebiegu lokomotywy - 13 punktów)
• Okres gwarancji ogólnej elektrowozów i wagonów w zakresie ram wózków oraz konstrukcji - 5 punktów
• Maksymalna liczba zdarzeń powodujących utratę zasadniczych cech eksploatacyjnych w przebiegu rocznym lokomotyw – 5 punktów
• Deklarowany współczynnik gotowości Lokomotyw – 5 punktów
• Współczynnik niezawodności Lokomotyw – 5 punktów
• Wskaźnik ilości stałych miejsc siedzących na metr bieżący całkowitej długości składu – 5 punktów;
• Prędkość maksymalna – 2 punkty.

Zamówienie spore, ale jednorazowe

Warto zaznaczyć, że PKP Intercity nie dopuszcza możliwości złożenia ofert częściowych, to znaczy, że producent nie może zaoferować wyłącznie lokomotywy, bądź wagonów dla zestawów. Niestety zamówienie jest krótkowzroczne i nie przewiduje się zastosowania prawa opcji na następne pociągi. To, podobnie jak brak wymogu doświadczenia przy produkcji piętrowych zestawów push-pull, będzie zniechęcać dużych producentów do udziału w przetargu i przestawienia konkurencyjnych ofert.

Serwis gwarancyjny lokomotyw ma działać w trybie 24 godzinnym w Warszawie, Gdyni, Łodzi i Krakowie. To wiele mówi o relacjach, gdzie pojawiać się będą zestawy. Piszemy o nich tutaj.

Dostawy wszystkich pojazdów objętych umową mają się zakończyć do 31 maja 2026 r. a dostawy pierwszych pojazdów w postaci 3 lokomotyw, 2 wagonów sterowniczych i 12 wagonów Środkowych mają mieć miejsce do 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Producent będzie mieć więc 2 i pół roku na zaprojektowanie, budowę i dopuszczenie zupełnie nowych, skomplikowanych technicznie pojazdów na obszarze dwóch krajów. To niewiele.

Po dopuszczeniu do ruchu pierwszego zestawu będzie miała miejsce eksploatacja obserwowana, podczas której pojazdy przejadą 150 tysięcy kilometrów. W trakcie trwania eksploatacji obserwowanej zamawiający będzie na bieżąco przekazywał wykonawcy informacje o stwierdzonych usterkach oraz awariach.

Oferty w przetargu można składać do 12 września 2022 roku.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5