NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Przeworska Kolej Dojazdowa dostanie drugie życie po nawałnicach

| Michał Szymajda 29.07.2021 4,6k

Przeworska Kolej Dojazdowa dostanie drugie życie po nawałnicach
Fot. Starostwo Powiatowe w Przeworsku
Pociągi Przeworskiej Kolei Dojazdowej znów będą kursować po całej trasie z Przeworska do Dynowa, przez unikatowy 600-metrowy tunel. Udało się zgromadzić potrzebne na remont pieniądze, z osobnych pieniędzy przeprowadzona będzie też rewitalizacja kolei. W obu przypadkach pomocne okażą się unijne pieniądze.
Powiatowy Zarząd Dróg w Przeworsku podpisał właśnie z firmą Diag–Most umowę na wykonanie zadania pod nazwą „Odbudowa linii wąskotorowej Przeworskiej Kolei Dojazdowej Przeworsk-Dynów”. Prace są warte 3,5 mln złotych. Za tę kwotę Diag-Most ma naprawić i wzmocnić nasypy i skarpy, a także odbudować mosty. Roboty będą obejmować także torowisko i zostaną wykonane w miejscowości Zagórze, Hadle Kańczuckie, Hadle Szklarskie, Jawornik Polski, Szklary oraz Harta. Na kwotę, za którą zrealizowana będzie naprawa składają się pieniądze z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej i kredyt, który starostwo powiatowe zaciągnęło w wysokości 1,5 mln złotych.

Wielka woda zniszczyła przeworską kolej

Remont, który zleciło Starostwo jest konieczny, ponieważ w czerwcu 2020 roku wielka woda po olbrzymiej ulewie dosłownie zdemolowała kolej. Woda płynęła także przez unikalny wąskotorowy 600-metrowy tunel w Szklarach, jednak na szczęście nie doszło do jego zniszczenia. Największe straty na linii wąskotorowej są w Hadlach Szklarskich i Hadlach Kańczuckich. Z tego powodu, a także ze względu na epidemię koronawirusa, kolej w ogóle nie kursowała z turystami w 2020 roku. Obecnie kolej kursuje na odcinku Przeworsk – Łopuszka Mała. Uruchamiane są dwa kursy w wakacyjne soboty i niedziele. Rozkład jazdy i cennik można sprawdzić tutaj. https://kolejka-pogorzanin.pl/.

Duże pieniądze dadzą drugie życie kolejce

Z uwagi na katastrofę naturalną był też problem co zrobić z unijnymi pieniędzmi zdobytymi dla kolei z Regionalnego Programu Operacyjnego. Dopiero 17 marca 2021 zarząd województwa podkarpackiego podpisał umowę na rewitalizację zabytkowej kolei na długości 13 kilometrów wraz z remontem rozjazdów i przejazdów kolejowo-drogowych, nawierzchni torowej i oznakowania.

Jak czytamy na stronach urzędu marszałkowskiego, „prace remontowe pozwolą na przywrócenie pierwotnych parametrów linii kolejowej tj. dopuszczalnej prędkości pociągów V=35 km/h oraz poprawią bezpieczeństwo przejazdów kolejowych. Celem przedsięwzięcia będzie przywrócenie sprawności eksploatacyjnej linii kolejowej poprzez poprawę stanu technicznego torowiska, co pozwoli na ochronę przed dalszym niszczeniem zabytkowej linii kolejowej. Inwestycja przyczyni się do większego zainteresowania turystów przejazdami po linii wąskotorowej i przez to, do rozwoju turystycznego regionu.” Całkowita wartość tego projektu to 25 milionów złotych, przy dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 13,8 mln złotych.

Nie wiadomo, czy pociągi pojadą za rok

Niestety, na regularny ruch pociągów w bardzo wykluczonym komunikacyjnie regionie na razie nie ma co liczyć. Nie wiadomo jeszcze, czy z uwagi na planową rewitalizację kolei w przyszłym roku uda się pojechać pociągiem PKW choćby na części trasy. Warto podkreślić, że remont obiektów stacyjnych w Przeworsku i naprawę taboru finansowało dwa lata temu starostwo, które "in plus" zmieniło swoje podejście do zabytkowej, pięknie położonej kolei. W styczniu tego roku zakończono prace konserwatorskie i budowlane przy zabytkowym budynku lokomotywowni i hali napraw w Przeworsku pochodzącym z 1896 roku.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5