Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przeworska Kolej Dojazdowa dostanie drugie życie po nawałnicach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przeworska Kolej Dojazdowa dostanie drugie życie po nawałnicach
Fot. Starostwo Powiatowe w Przeworsku
Pociągi Przeworskiej Kolei Dojazdowej znów będą kursować po całej trasie z Przeworska do Dynowa, przez unikatowy 600-metrowy tunel. Udało się zgromadzić potrzebne na remont pieniądze, z osobnych pieniędzy przeprowadzona będzie też rewitalizacja kolei. W obu przypadkach pomocne okażą się unijne pieniądze.

Powiatowy Zarząd Dróg w Przeworsku podpisał właśnie z firmą Diag–Most umowę na wykonanie zadania pod nazwą „Odbudowa linii wąskotorowej Przeworskiej Kolei Dojazdowej Przeworsk-Dynów”. Prace są warte 3,5 mln złotych. Za tę kwotę Diag-Most ma naprawić i wzmocnić nasypy i skarpy, a także odbudować mosty. Roboty będą obejmować także torowisko i zostaną wykonane w miejscowości Zagórze, Hadle Kańczuckie, Hadle Szklarskie, Jawornik Polski, Szklary oraz Harta. Na kwotę, za którą zrealizowana będzie naprawa składają się pieniądze z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej i kredyt, który starostwo powiatowe zaciągnęło w wysokości 1,5 mln złotych.

Wielka woda zniszczyła przeworską kolej

Remont, który zleciło Starostwo jest konieczny, ponieważ w czerwcu 2020 roku wielka woda po olbrzymiej ulewie dosłownie zdemolowała kolej. Woda płynęła także przez unikalny wąskotorowy 600-metrowy tunel w Szklarach, jednak na szczęście nie doszło do jego zniszczenia. Największe straty na linii wąskotorowej są w Hadlach Szklarskich i Hadlach Kańczuckich. Z tego powodu, a także ze względu na epidemię koronawirusa, kolej w ogóle nie kursowała z turystami w 2020 roku. Obecnie kolej kursuje na odcinku Przeworsk – Łopuszka Mała. Uruchamiane są dwa kursy w wakacyjne soboty i niedziele. Rozkład jazdy i cennik można sprawdzić tutaj. https://kolejka-pogorzanin.pl/.

Duże pieniądze dadzą drugie życie kolejce

Z uwagi na katastrofę naturalną był też problem co zrobić z unijnymi pieniędzmi zdobytymi dla kolei z Regionalnego Programu Operacyjnego. Dopiero 17 marca 2021 zarząd województwa podkarpackiego podpisał umowę na rewitalizację zabytkowej kolei na długości 13 kilometrów wraz z remontem rozjazdów i przejazdów kolejowo-drogowych, nawierzchni torowej i oznakowania.

Jak czytamy na stronach urzędu marszałkowskiego, „prace remontowe pozwolą na przywrócenie pierwotnych parametrów linii kolejowej tj. dopuszczalnej prędkości pociągów V=35 km/h oraz poprawią bezpieczeństwo przejazdów kolejowych. Celem przedsięwzięcia będzie przywrócenie sprawności eksploatacyjnej linii kolejowej poprzez poprawę stanu technicznego torowiska, co pozwoli na ochronę przed dalszym niszczeniem zabytkowej linii kolejowej. Inwestycja przyczyni się do większego zainteresowania turystów przejazdami po linii wąskotorowej i przez to, do rozwoju turystycznego regionu.” Całkowita wartość tego projektu to 25 milionów złotych, przy dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 13,8 mln złotych.

Nie wiadomo, czy pociągi pojadą za rok

Niestety, na regularny ruch pociągów w bardzo wykluczonym komunikacyjnie regionie na razie nie ma co liczyć. Nie wiadomo jeszcze, czy z uwagi na planową rewitalizację kolei w przyszłym roku uda się pojechać pociągiem PKW choćby na części trasy. Warto podkreślić, że remont obiektów stacyjnych w Przeworsku i naprawę taboru finansowało dwa lata temu starostwo, które "in plus" zmieniło swoje podejście do zabytkowej, pięknie położonej kolei. W styczniu tego roku zakończono prace konserwatorskie i budowlane przy zabytkowym budynku lokomotywowni i hali napraw w Przeworsku pochodzącym z 1896 roku.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

Pasażer

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

inf pras. 29 maja 2023

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

Pasażer

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

inf. pras oprac. JM 23 kwietnia 2023

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Infrastruktura

Pierwszy od 40 lat pociąg towarowy z trakcją parową [zdjęcia]

Fotorelacje

Powiat średzki ma lokomotywę [zdjęcia] [film]

Fotorelacje

Powiat średzki ma lokomotywę [zdjęcia] [film]

Jakub Madrjas 02 kwietnia 2022

Zobacz również:

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

Pasażer

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

inf pras. 29 maja 2023

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

Pasażer

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

inf. pras oprac. JM 23 kwietnia 2023

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Infrastruktura

Pierwszy od 40 lat pociąg towarowy z trakcją parową [zdjęcia]

Fotorelacje

Powiat średzki ma lokomotywę [zdjęcia] [film]

Fotorelacje

Powiat średzki ma lokomotywę [zdjęcia] [film]

Jakub Madrjas 02 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5