Niedawne zmiany prawne dotyczące kolei wąskotorowych zwiększają szanse na ich wykorzystanie w codziennym ruchu planowym. Samorząd województwa mazowieckiego twierdzi, że linie z torem węższym niż normalny mogą z powodzeniem uzupełniać system komunikacyjny. Mówi jednak także o potrzebie wykonania głębszych analiz konkretnych przypadków.
Niedawno weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury, które
znacznie podnosi limit prędkości dopuszczalnych na liniach wąskotorowych. O ile jeszcze na początku roku nie było możliwe prowadzenie ruchu szybciej niż 40 km/godz., aktualnie od strony formalnej dopuszczalne jest uruchamianie pociągów jadących nawet 80 km/godz. Choć aby wykorzystać nowe uwarunkowania w praktyce, konieczne byłyby inwestycje zapewniające odpowiedni standard torów i taboru, dokument otworzył drogę do przywrócenia regularnego ruchu rozkładowego na niektórych liniach zamkniętych bądź wykorzystywanych tylko jako turystyczne.
UMWM: wąskotorówki mogą działać, jeśli mają odpowiedni standard
Czy wobec tego samorząd województwa mazowieckiego zamierza dążyć do włączenia wybranych odcinków w regionalny system transportowy? Droga do tego celu jest bardzo daleka, ale podjęcie działań w tym kierunku nie wydaje się wykluczone. Pytane o tę kwestię Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego powołało się na swoją odpowiedź udzieloną w 2023 r. w ramach ankiety dotyczącej planowanej wówczas przez CPK budowy nowej linii kolejowej z Centralnego Portu Komunikacyjnego do Grójca i Warki.
– W naszej opinii system kolei wąskotorowej może być komplementarny do systemu kolei tradycyjnej. Odpowiednie parametry techniczne kolei wąskotorowej, pożądany czas przejazdu oraz zadowalająca oferta przewozowa przy jednoczesnym zintegrowaniu węzłów i punktów przesiadkowych mogą stanowić alternatywę w dojazdach do pracy czy szkoły – usłyszeliśmy. Najbardziej prawdopodobne byłoby przy tym wznowienie przewozów na dawnej Grójeckiej Kolei Dojazdowej na odcinku z Piaseczna do Grójca.
Potrzebne badanie zapotrzebowania na przewozy
– Możliwość organizacji przewozów przez samorząd województwa z wykorzystaniem w ruchu regularnym Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej nigdy nie była przedmiotem analiz – zaznacza UMWM. Region zastrzega więc, że ewentualne decyzje w tej sprawie musiałyby zostać poprzedzone badaniami zapotrzebowania społecznego. Niezbędne miałoby być też określenie aktualnego stanu technicznego linii, przystanków i taboru, a także zakresu niezbędnych inwestycji.
Urząd marszałkowski podkreśla, że analizy musiałyby uwzględniać wskazanie źródła finansowania prac. Przypomnijmy, że Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa to system o szerokości toru 1000 mm. Regularny ruch pasażerski był tam prowadzony do roku 1991. W 2002 r. ówczesne PKP przekazały zarząd nad koleją samorządowi powiatu piaseczyńskiego.