Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Drugie podejście do modernizacji towarowej obwodnicy Poznania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Drugie podejście do modernizacji towarowej obwodnicy Poznania
Mat. PKP PLK
PKP PLK ogłosiły powtórny przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych związanych z modernizacją kolejowej obwodnicy Poznania. Trasa ma zostać dostosowana do prowadzenia pociągów pasażerskich dzięki budowie kilku nowych przystanków oraz nowej łącznicy na Strzeszynie. Kolejowa spółka ponownie liczy na zdobycie środków na inwestycję z programu CEF2.

Kolejowa spółka podała, że, zgodnie z zapowiedziami, ponownie ubiega się o dofinansowanie całego projektu ze środków europejskich w ramach instrumentu “Łącząc Europę” - CEF2. W pierwszym podejściu do wyboru wykonawcy całej inwestycji PKP PLK otrzymały bardzo drogie oferty, znacznie przekraczające budżet zarządcy infrastruktury. W połączeniu z brakiem unijnego dofinansowania skutkowało to tym, iż przetarg unieważniono, a inwestycja została odłożona. Teraz rozpoczęła się drugie podejście do realizacji tego ogromnego projektu.

Niecałe 4 lata na realizację projektu

Przedmiotem nowego postępowania ogłoszonego przez PKP PLK jest zaprojektowania oraz wykonanie właściwych prac budowlanych w ciągu linii kolejowych 272, 352, 354, 394, 395, 801, 802, 803 oraz 805 i 853, a więc na tzw. Kolejowej obwodnicy Poznania. Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 43 miesięcy od dnia rozpoczęcia prac. O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecyduje wyłącznie cena brutto oferty.

PKP PLK zastrzegły, że wybór wykonawcy może zostać dokonany poprzez przeprowadzenie aukcji elektronicznej. Będzie tak, jeśli dwie złożone oferty nie zostaną odrzucone, a jednocześnie żadna z nich nie zmieści się w budżecie zamawiającego. Aukcji nie będzie wtedy, gdy minimum jedna z czterech lub dwie z pięciu złożonych i nieodrzuconych ofert zmieszczą się w budżecie spółki. Kryterium licytowanym będzie całkowita cena brutto, a minimalne postąpienie to 10,5 mln złotych (taką kwotę będzie można obniżać jednorazowo cenę w trakcie licytacji).

Pociągi pasażerskie mają rozpędzać się do 120 km/h

W ramach zamówienia wykonawca opracuje dokumentację projektową oraz zrealizuje właściwe prace budowlane. Inwestycja ma dostosować poszczególne linie objęte zakresem zamówienia do prędkości od 60 do 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz do 80 km/h dla składów towarowych. Będzie to możliwe dzięki całkowitej wymianie szyn na nowe. Takie samo działanie ma odnosić się do rozjazdów.

Oczywiście inwestycja obejmie swoim zakresem także prace dotyczące podtorza i odwodnienia. Podtorze zostanie dodatkowo wzmocnione, co obejmie także określone nasypy kolejowe. Prace będą dotyczyć też wszystkich obiektów inżynieryjnych (w zależności od ich stanu technicznego) oraz przejazdów kolejowo-drogowych i sieci trakcyjnej.

Konieczna budowa nowej łącznicy

Inwestycja ma na celu przystosowanie określonych linii do ruchu pociągów pasażerskich. Aby w pełni wykorzystać potencjał towarowej obwodnicy, niezbędna będzie budowa nowej łącznicy kolejowej spinającej posterunek odgałęźny Poznań Suchy Las znajdujący się na linii 354 ze stacją Poznań Piątkowo. Łącznica ma figurować jako linia kolejowa 853. Pozwoli to domknąć ring wokół stolicy Wielkopolski i umożliwi trasowanie pociągów np. w relacji wokół miasta.

Dużo nowych przystanków

Aby po towarowej obwodnicy pojechały pociągami z pasażerami, niezbędne będzie też wybudowanie lub odnowienie przystanków osobowych. Ich wizualizacje, autorstwa stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, można znaleźć tutaj. Na linii 352 zaplanowano budowę nowego przystanku Swarzędz Nowa Wieś. Na przystanku mają zostać zlokalizowane dwa perony jednokrawędziowe o długości 200 metrów, szerokości 5 metrów oraz wysokości 76 cm. Perony znajdą się przy obu torach linii 352.

Na nowej łącznicy, a więc lk 853, zaplanowano budowę jednokrawędziowego peronu o roboczej nazwie Poznań Piątkowo. Ma mieć on identyczną charakterystykę jak krawędzie na linii 352. Poza tym zaplanowano także budowę przystanków Poznań Zieliniec (2 perony, po jednym przy każdym z torów) na linii 394 i Poznań Koziegłowy (2 perony, po jednym przy każdym torze) na linii 395. Na linii 395 powstaną również przystanki Poznań Naramowice i Poznań Uniwersytet. Przystanki Koziegłowy i Zieliniec mają mieć identyczną charakterystykę jak perony wspomniane we wcześniejszym akapicie z tym wyjątkiem, że ich szerokość ma wynosić nie 5, a 4 metry.

Perony na Naramowicach i rejonie pętli tramwajowej na Sobieskiego będą miały już po 5 metrów szerokości oraz jedną krawędź przy każdym z torów. Długość to także 200 metrów.

Nowe perony i rozbiórka torów na Franowie

Ostatnie dwa przystanki jakie mają zostać objęte zadaniem to Poznań Kobylepole oraz Poznań Franowo. Na Franowie wykonawca ma zlikwidować kilka torów stacyjnych, rozebrać wszystkie sześć starych peronów oraz zbudować dwa nowe, jednokrawędziowe o długości 300 metrów. Będą one wysokie na 76 cm oraz szerokie na 5 metrów - peron numer 1 zlokalizowany przy torze nr 1 oraz na 3,3-5 metrów w przypadku peronu przy torze drugim. Na Kobylepolu powstanie jeden peron zlokalizowany przy torze drugim linii 354. Jego długość to także 200 metrów, a szerokość to 5 metrów.

Wszystkie platformy przystankowe będą miały identyczną wysokość, a więc 76 cm. Perony mają zostać również wyposażone w elementy małej infrastruktury czyli wiaty, kosze na śmieci, tablice informacyjne czy ławki.

Zmiany także w zakresie SRK

Inwestycja obejmie także system sterowania ruchem kolejowym. Wyburzone oraz wyremontowane zostaną niektóre budynki nastawni, a na stacji Poznań Franowo powstanie zupełnie nowa nastawnia dysponująca. Będzie ona odpowiadała za sterowanie ruchem na kilku posterunkach, w tym chociażby Poznań Piątkowo, Koziegłowy, czy też na stacjach Poznań Franowo oraz Poznań Starołęka.

Natomiast przy ulicy Kolejowej powstanie budynek z funkcją sterowania i zarządzania ruchem kolejowym, a także z częścią administracyjną. Będzie to spora budowla, o powierzchni użytkowej 1800 metrów kwadratowych, które będą przeznaczone dla około 600 pracowników.

Do nowego budynku ma zostać przeniesione sterowanie ruchem kolejowym na linii 3 (odcinek Rzepin – Koło), linii 271 (fragment Rawicz – Luboń k. Poznania) oraz na linii 351, pomiędzy Poznaniem POD a stacją Miały.

Utrzymany ruch pociągów za cenę (zapewne) zmniejszenia oferty do Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego

PKP PLK chcą, aby w trakcie robót budowlanych na liniach objętych zamówieniem utrzymany został ruch kolejowy, z uwzględnionymi tymczasowymi zamknięciami torowymi. O tym kiedy oraz które tory ulegną zamknięciu mówi załącznik do dokumentacji. Jedną z ważniejszych informacji jest to, iż PKP PLK planują jednotorowy ruch na linii 272, łączącej Poznań z Jarocinem i Ostrowem Wielkopolskim, przez okres aż 39 tygodni, a więc prawie 10 miesięcy. Będzie to spowodowane pracami na obu torach wspomnianej linii. Zapewne wpłynie to więc na ofertę regionalną i spowoduje ograniczenia w kursowaniu pociągów Kolei Wielkopolskich i Polregio w kierunkach Kalisza/ Łodzi czy Ostrowa Wielkopolskiego.

Relacje pociągów niewiadomą?

Przy okazji realizacji tego projektu nie można nie wspomnieć o wątpliwościach i niewiadomych w kwestii tego, jakie pociągi będą korzystały z towarowej obwodnicy, o czym pisaliśmy tutaj. Do wątku planowanych relacji pociągów kursujących obwodnicą wrócimy w najbliższych dniach.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

8 ofert na modernizację towarowej obwodnicy Poznania

Infrastruktura

8 ofert na modernizację towarowej obwodnicy Poznania

Jakub Rösler 20 marca 2023

PLK unieważniła przetarg na kolejową obwodnicę Poznania

Infrastruktura

Poznański ring kolejowy bez funduszy z CEF. Co dalej?

Infrastruktura

Skąd dokąd pojadą pociągi po towarowej obwodnicy Poznania?

Infrastruktura

Zobacz również:

8 ofert na modernizację towarowej obwodnicy Poznania

Infrastruktura

8 ofert na modernizację towarowej obwodnicy Poznania

Jakub Rösler 20 marca 2023

PLK unieważniła przetarg na kolejową obwodnicę Poznania

Infrastruktura

Poznański ring kolejowy bez funduszy z CEF. Co dalej?

Infrastruktura

Skąd dokąd pojadą pociągi po towarowej obwodnicy Poznania?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5