NUMER 03/2020
NUMER 04/2020
Temat numeru:
Węgiel na kolei
szukaj
Śledź nas:

Powstanie koncepcja rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego

| inf. prasowa PKP PLK 12.03.2020 70

Powstanie koncepcja rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego
fot. PKP PLK
Więcej pociągów, wyższy komfort podróży przywrócenie połączeń na nieczynnych trasach oraz budowa nowych linii kolejowych – takie są założenia rozwoju kolei w Poznaniu i aglomeracji poznańskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wczoraj (11 marca) umowę na opracowanie koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego. Określony będzie zakres inwestycji, które usprawnią komunikację i zapewnią dogodny dostęp do kolei w jednym z największych węzłów kolejowych w Polsce. Dokumentacja za 1,9 mln zł będzie gotowa w połowie 2023 r.
W ramach kompleksowego opracowania powstaną cztery scenariusze rozwoju kolei w Poznaniu i okolicznych miejscowościach, zawierające co najmniej osiem szczegółowych wariantów planowanych inwestycji. Propozycje zostaną skonsultowane z samorządami oraz przewoźnikami, dzięki czemu uwzględnią potrzeby prognozowanego ruchu kolejowego. Analizowana będzie możliwość budowy nowych przystanków i połączeń kolejowych oraz reaktywacja nieczynnych obecnie tras. Materiały umożliwią dostosowanie Poznańskiego Węzła Kolejowego do rosnącego natężenia pociągów i zapewnienia lepszego dostępu do kolei przy coraz większej liczbie podróżnych.

– Rozpoczynając prace studialne, patrzymy w przyszłość, z wyprzedzeniem planujemy sprawny i efektywny rozwój kolei w aglomeracji poznańskiej. Dzięki temu dobrze przygotujemy inwestycje na najbliższe latach. Zwiększenie przepustowości i ułatwienie dostępu do pociągów pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału kolei w regionie,. Podobnie jak w aglomeracji poznańskiej, analizy i zmiany są m.in. w aglomeracjach szczecińskiej, warszawskiej, wrocławskiej – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych .

Wstępne studium wykonalności określi m.in. możliwość budowy nowej linii kolejowej ze stacji Poznań Główny do Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza przez lotnisko Poznań Ławica. Dokumenty odpowiedzą na pytanie o zasadność reaktywacji nieczynnych obecnie linii do Śremu i Międzychodu, a także potrzebę budowy dodatkowych torów z Poznania w stronę Gniezna, Kościana, Szamotuł, Środy Wielkopolskiej i Piły, co umożliwiłoby oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, przy rosnącej licznie pociągów regionalnych.

Analiza obejmie przebudowę torów na stacjach, m.in. Poznań Główny, Poznań Wschód i Poznań Starołęka w celu umożliwienia wjazdu na stacje większej liczby pociągów oraz lokalizacje nowych przystanków, zapewniających mieszkańcom dogodny dostęp do kolei oraz umożliwiających lepszą integrację pociągów z pozostałymi środkami transportu. Studium uwzględni również planowane dostosowanie kolejowej obwodnicy towarowej do potrzeb ruchu pasażerskiego, przy zachowaniu płynności przewozów cargo.

– Sprawne podróże koleją w obrębie miasta ułatwiłyby komunikację nie tylko w Poznaniu, ale i w całej aglomeracji. Większa liczba przystanków i dogodne połączenia to bowiem dogodne dojazdy do szkół i miejsc pracy, a w efekcie mniejsze korki, lepsza ochrona środowiska i poprawa komfortu życia. Stolica Wielkopolski wraz z okolicznymi miejscowościami jest silnym ośrodkiem gospodarczym, ale poprawa warunków transportu z pewnością będzie kolejnym impulsem do dalszego rozwoju – powiedział Łukasz Mikołajczyk, wojewoda wielkopolski.

Ważną częścią analizy jest usprawnienie przewozu ładunków z północy na południe i ze wschodu na zachód Polski m.in. przez przebiegające przez Poznań transportowe korytarze europejskie TENT-T Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk. Prace studialne uwzględnią konieczność przystosowania Poznańskiego Węzła Kolejowego do obsługi cięższych pociągów cargo o długości przekraczającej 750 m. Zapewni to bardziej efektywny przewóz ładunków. Planowana budowa nowych torów między stacjami: Poznań Franowo, Luboń i Poznań Górczyn umożliwi przewoźnikom uruchomienie większej liczby składów towarowych i zwiększy niezawodność przewozu ładunków.

Umowę na opracowanie „Wstępnego Studium Wykonalności Poznańskiego Węzła Kolejowego” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu. Dokumentację przedprojektową wykona firma WYG International Sp. z o.o. Prace studialne warte są ok. 1,9 mln zł ze środków własnych. Materiały będą gotowe w połowie 2023 r.

Najważniejsze założenia wstępnego studium wykonalności:

  • Analiza przebiegu nowej linii kolejowej do Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza przez lotnisko Ławica;
  • Możliwość nowego połączenia Poznań – Kalisz – Łódź – Warszawa;
  • Reaktywacja linii do Śremu i Międzychodu;
  • Budowa nowych torów do Gniezna, Kościana, Środy Wielkopolskiej;
  • Powstanie nowych stacji i przystanków.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Poznań (894)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Poznań (894)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2020
NUMER 04/2020
Temat główny najnowszego numeru naszego miesięcznika to przewozy węgla. Oprócz tego piszemy o konsultacjach studium linii kolejowych do CPK, i „małych” zarządcach infrastruktury, kolei w aglomeracjach i nowych lokomotywach dla PKP Intercity. Opisujemy też projekt dokończenia stacji Łódź Kaliska po – bagatela – 22 latach przerwy. To wyjątkowy numer - bo po raz pierwszy dostępny online, a do tego bezpłatnie! Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5