NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Poznański ring kolejowy bez funduszy z CEF. Co dalej?

| Jakub Rösler 22.07.2022 2,8k

Poznański ring kolejowy bez funduszy z CEF. Co dalej?
Fot. ms
Towarowa kolejowa obwodnica Poznania ma zostać przystosowana do ruchu pasażerskiego. W tym celu PKP PLK rozpisała przetarg na prace budowlane obejmujące chociażby budowę nowych przystanków osobowych. Spółka liczyła, że na realizację projektu uda się zdobyć dofinansowanie unijne w ramach programu CEF. Tak się jednak nie stało, więc prace stanęły pod znakiem zapytania. Co stanie się dalej z projektem poznańskiego ringu kolejowego?
Modernizacja towarowej obwodnicy Poznania i przystosowanie jej do przewozów pasażerskich było zapowiadane od wielu lat. Na początku obecnego roku wreszcie udało się uruchomić postępowanie przetargowe dotyczące właściwych prac budowlanych. Już wtedy spółka PKP PLK szacowała, że wartość inwestycji to około 1,5 miliarda złotych. Od tamtego czasu minęło pół roku, podczas których doszło do rosyjskiej inwazji na Ukrainę, a także do rozpędzenia się inflacji. Można zakładać, że szacunki finansowe ze stycznia są już nieaktualne.

Baaaardzo duże różnice między ofertami a budżetem

Odzwierciedleniem tego jest kwota, jaką PKP PLK zamierzają przeznaczyć na właściwe prace w ramach rozpoczętego przetargu. Jest to kwota opiewająca na niespełna 1,911 miliarda złotych brutto. Sęk w tym, że żadna z ofert, które wpłynęły w tym postępowaniu nie mieści się w zakładanym budżecie, a najtańsza z nich, autorstwa konsorcjum firm DOM, Alusta, Intop Warszawa oraz AZD Praha, przekracza budżet PKP PLK o … 588 milionów złotych.

Poza powyższym konsorcjum, prace na towarowej obwodnicy Poznania chciałby jeszcze wykonać Budimex z ofertą na poziomie niespełna 2,96 miliarda złotych, Strabag, który wycenił prace na trochę ponad 3,551 miliarda złotych oraz Torpol z ofertą na prawie 2,764 miliarda złotych. Ponadto w przetargu wpłynęła także oferta firmy Intercor, opiewająca na 3,51 miliarda złotych oraz oferty konsorcjum Porr i Trakcji System z wyceną na poziomie prawie 2,952 miliarda złotych jak również oferta konsorcjum firm ZUE, NDI oraz NDI Energy opiewająca na kwotę prawie 2,516 miliarda złotych. Ostatnia, a także najdroższa oferta została zaoferowana przez konsorcjum SBM, Track Tec Construction oraz Schweerbau GmbH & Co.KG. Te firmy wyceniły prace na niewiele ponad 4,512 miliarda złotych.

Oferty znacznie przekraczają budżet PKP PLK, choć spółka liczyła na to, że poznański projekt uda się dofinansować dzięki środkom z programu CEF. Kilka tygodni temu ogłoszono wyniki tego europejskiego konkursu i mimo znacznych kwot, jakie uzyskały polskie projekty, wśród inwestycji zakwalifikowanych do dofinansowania zabrakło projektu dotyczącego towarowej obwodnicy stolicy Wielkopolski. Co więc z modernizacją linii kolejowych wchodzących w jej skład?

PKP PLK analizują sytuację

– PKP Polskie Linie Kolejowe analizują najlepsze rozwiązania dla zapewnienia finansowania projektu „Prace na obwodnicy towarowej Poznania”. Jedną z rozważanych możliwości jest zgłoszenie projektu do kolejnego konkursu CEF2. W przypadku uzyskania dofinansowania oddanie przystanków osobowych do użytku pasażerskiego możliwe będzie do końca perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2021-2027. Obecnie projekt jest na etapie postępowania przetargowego. Na ten moment nie jest znany konkretny termin jego rozstrzygnięcia i podpisania umowy – przekazał nam Radosław Śledziński z PKP PLK.

Na ten moment nie wiadomo więc czy i kiedy przetarg na właściwe prace budowlane zostanie rozstrzygnięty.

Relacje pociągów są niewiadomą

Uruchomienie regularnych kursów pasażerskich na towarowej obwodnicy Poznania miało sprawić, że jeszcze bardziej wzrośnie rola kolei w ramach transportu publicznego w obrębie Poznania. Na ten moment jednak ciągle nie wiadomo w jakich relacjach miałyby jeździć pociągi regionalne poruszające się kolejową obwodnicą. Rozważane są różne opcje tras, lecz szczegółów w tym zakresie ciągle brakuje. Miasto Poznań w ramach prac towarzyszących, zamierza wybudować węzły integracyjne przy nowo zaplanowanych przystankach kolejowych, takich jak Poznań Naramowice czy Poznań Uniwersytet. Na ten moment miasto będzie chciało wykonać niezbędną dokumentację dla tego zadania, co będzie możliwe dzięki otrzymaniu dofinansowania z RPO województwa wielkopolskiego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5