Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzje zatwierdzające stawki jednostkowe opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej dla pięciu zarządców.
Po przeprowadzeniu na wniosek stron postępowań administracyjnych, w związku ze złożonymi projektami stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2013/2014, obowiązujący od dnia 15 grudnia 2013 r. Prezes UTK wydał w 25 kwietnia 2013 roku decyzje zatwierdzające stawki jednostkowe opłat dla trzech zarządców infrastruktury kolejowej: UBB Polska z siedzibą w Świnoujściu, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście z siedzibą w Gdyni, CTL Maczki – Bór z siedzibą w Sosnowcu.
We wtorek, 30 kwietnia, wydał natomiast decyzje zatwierdzające stawki jednostkowe opłat dla dwóch zarządców infrastruktury kolejowej: Jastrzębskiej Spółki Kolejowej z siedziba w Jastrzębiu-Zdroju oraz dla Infra Silesia z siedzibą w Rybniku.
Średnia stawka sieciowa na rozkład jazdy pociągów 2013/2014 zmienia się, w odniesieniu do obowiązującej na rozkład jazdy 2012/2013, dla poszczególnych zarządców w następującej wielkości:
-
dla UBB Polska – stawka pozostaje w wysokości dotychczas obowiązującej,
-
dla CTL Maczki – Bór – wzrost o 1,02%,
-
dla PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście – wzrost o 3,78%,
-
dla Jastrzębskiej Spółki Kolejowej Sp. z o.o. – wzrost 3,49%,
-
dla Infra SILESIA– wzrost o 4,93%.
W ocenie prezesa UTK przedłożone do zatwierdzenia, przez powyższych zarządców, projekty stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej nie naruszają wymogów przepisu art. 33 ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.), jak również przepisu § 16 ust. 4 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 35, poz. 74),zobowiązującego do skalkulowania stawek jednostkowych opłat w sposób zapewniający ochronę przed nieuzasadnionym wzrostem dotychczasowego poziomu opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.
Od wydanych decyzji służy zarządcom odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – sądu ochrony konkurencji i konsumentów, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.