Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pomorskie kupi 20 Impulsów dla SKM Trójmiasto

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
27-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pomorskie kupi 20 Impulsów dla SKM Trójmiasto
Wiz. Newagpropozycja malowania przedstawiona przez Newag w "Gazecie Wyborczej"
Radni sejmiku województwa pomorskiego zatwierdzili zakup przez samorząd kolejnych 19 składów dla SKM Trójmiasto od Newagu - informuje Michał Jamroż z "Gazety Wyborczej".

W sierpniu ubiegłego roku województwo pomorskie podpisało nietypową umowę z Newagiem na dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne z opcją na dokupienie dodatkowych 29 pojazdów. W grudniu zarząd Województwa Pomorskiego podjął uchwałę w sprawie skorzystania z prawa opcji zwiększającego przedmiot zamówienia o dostawę kolejnej 1 sztuki do obsługi przewozów regionalnych za 25,9 mln zł netto.

Jak informuje Michał Jamroż z "Gazety Wyborczej", dziś (27 marca) na sesji sejmiku województwa podjęto decyzję o skorzystaniu z prawa opcji i zakupie wszystkich składów oraz podpisano umowę z Newagiem i SKM. Jak czytamy, będą one miały więcej par drzwi na człon – trzy zamiast dwóch (co umożliwi szybszą wymianę pasażerów). W pojazdach nie ma być toalet, aby zapewnić maksymalną pojemność. Drugi element, który ma ułatwić wymianę pasażerów, to układ wnętrza pojazdu, ale tego jeszcze nie zaprezentowano. 

Takich pociągów nie ma nikt w Polsce

- Takie wymagania oznaczały, że producent musiał przygotować zupełnie nową konstrukcję, bo dziś na naszym rynku nie ma składów o takich parametrach - podkreśla "GW".  Warto dodać, że pociągi dla SKM będą miały wózki osobne na człon, a nie wspólne Jacobsa. Można się spodziewać równej podłogi, bez wzniosów w przejściach międzywagonowych.

Jak czytamy, nowe składy dostały oznaczenie 58W. Przyśpieszenie określono na co najmniej 1,1 m/s2, w wymogach zapisano dostosowane do obsługi peronów 960 mm. Ostateczne malowanie nie zostało jeszcze zatwierdzone - do tekstu załączona jest propozycja producenta.

Nowy skład będzie miał ok. 77 metrów długości i ok. 200 miejsc siedzących. Dla porównania, obecny czteroczłonowy Impuls SKM ma długość 74,4 m i 152 miejsca siedzące. Z kolei czteroczłonowy EN71 ma długość 88,8 m i 264 miejsca siedzące, a trzyczłonowy EN57 ma 64,9 m i 180 miejsc siedzących. Pojazdy te będą dedykowane do obsługi linii SKM na odcinku Gdańsk – Wejherowo oraz w przyszłości jej przedłużenia, czyli PKM Południe.

Żonglerka dofinansowaniem


Jak przypomina red. Jamroż, cena pojazdu regionalnego to 31,8 mln zł, a pojazdu aglomeracyjnego to 38,1 mln zł. Środki mają pochodzić z unijnego difinansowania - 690,7 mln zł (POiŚ - 132 608 000 / FEP 558 160 000), a wkład własny został zabezpieczony środkami województwa w wysokości 422,2 mln zł. Aż tak duży zakup nie udałby się, gdyby urzędnicy nie porozumieli się ze spółką PKP SKM Trójmiasto w sprawie przejęcia ich dofinansowania na zakup 10 pojazdów, co zapowiadaliśmy tutaj.

- Przejęcie dofinansowania przez urząd marszałkowski nie oznacza jednak, że na pomorskie tory trafi dodatkowych 10 pociągów. Dofinansowanie SKM trzeba wykorzystać do końca tego roku, więc jedyną opcją, aby ono nie przepadło, było pokrycie z niego zakupu taboru w już ogłoszonym i rozstrzygniętym przetargu. Z dofinansowania SKM sfinansowany będzie więc zakup ośmiu składów regionalnych. Co ciekawe, brakujące dwa składy to będą te jeżdżącą już po torach, a ich wcześniejszy zakup zostanie rozliczony w ramach obecnego dofinansowania.W związku z tym, że nowe składy regionalne będą kupione z dofinansowania SKM, w pierwszym okresie (zanim dotrą składy aglomeracyjne) będą kursować na linii SKM. Tak więc nowy tabor pojawi się na niej już za kilka miesięcy - czytamy w artykule. 

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Tabor i technika

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Jakub Rösler 16 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Zobacz również:

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Tabor i technika

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Redakcja 03 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Tabor i technika

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Jakub Rösler 25 września 2025

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Tabor i technika

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Jakub Rösler 16 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Zobacz również:

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Tabor i technika

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Redakcja 03 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Tabor i technika

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Jakub Rösler 25 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij