NUMER 03/2019
NUMER 03/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Plany rozwojowe Grupy PKP
szukaj
Śledź nas:

Polska będzie miała nowe napięcie sieci trakcyjnej. 25 kV na nowych liniach

| Jakub Madrjas 28.02.2019 525

Polska będzie miała nowe napięcie sieci trakcyjnej. 25 kV na nowych liniach
Fot. Adam Kilian
Polska będzie miała nowe napięcie sieci trakcyjnej. 25 kV na nowych liniach
Polska będzie miała nowe napięcie sieci trakcyjnej. 25 kV na nowych liniach
Praktycznie pewne jest już, że nowe linie kolejowe, które mają być budowane w ramach tzw. komponentu kolejowego CPK zostaną zelektryfikowane w systemie 25 kV prądu zmiennego.
Aktualnie prowadzony przez PKP Intercity i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dialog techniczny na pociągi “lotniskowe” do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada zamówienie pociągów wielosystemowych - wyposażonych zarówno w systemy zasilania dla prądu stałego 3 kV, jak i prądu przemiennego 15 kV i 25 kV. Jak potwierdził “Rynek Kolejowy”, potrzeby te wynikają nie tylko z ewentualnej możliwości wykorzystywania taboru w połączeniach międzynarodowych, co z chęci wdrożenia nowego systemu zasilania sieci trakcyjnej w Polsce.

Różne systemy zasilania są jedną z ważniejszych barier dla interoperacyjności kolei w Europie. Stosowane w Polsce napięcie 3 kV prądu stałego u naszych sąsiadów wykorzystywane jest tylko częściowo w sieci trakcyjnej Czech, Słowacji i Ukrainy. Generalnie kraje na południe i wschód od Polski stosują system 25 kV, a np. Niemcy, Austria i Szwajcaria - 15 kV. “Polskie” napięcie 3kV spotkamy np. w Belgii i we Włoszech.

Oparte na prądzie przemiennym systemy zasilania mają zalety, takie jak lżejsza i tańsza sieć jezdna czy rzadziej rozmieszczone podstacje (od 30 do 50 km). Przewoźnicy mogą też uzyskać mniejsze zużycie energii - podczas konferencji “Kolej na Energię” prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz na podstawie doświadczeń przewoźnika w Czechach szacował oszczędności na sześć procent.

Kwestie dotyczące zmiany napięcia na polskiej sieci kolejowej przeanalizował Instytut Kolejnictwa. Według udostępnionych “Rynkowi Kolejowemu” przez IK wyników, stwierdzono że długość linii kolejowej zelektryfikowanej w systemie 25 kV 50 Hz powinna wynosić powyżej 60 kilometrów, a na linii nie powinien być prowadzony ruch lokalny. Warto zauważyć, że do Instytut Kolejnictwa chce rozwinąć swój tor doświadczalny w Żmigrodzie o systemy zasilania prądu przemiennego.

Według informacji “RK”, pewne jest już, że w systemie 25 kV będą elektryfikowane nowe linie kolejowe, budowane w ramach komponentu kolejowego CPK. Bardzo prawdopodobna jest również zmiana napięcia na Centralnej Magistrali Kolejowej. Wynika to z planów wprowadzenia w przyszłości na CMK prędkości maksymalnej powyżej 230 km/h, którą tą prędkość wskazuje się jako górną granicę efektywności systemu 3 kV. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2019
NUMER 03/2019
Ten numer „Rynku Kolejowego” jest pierwszym zamykanym przez nas w tym roku, więc zdecydowaliśmy się na pokazanie planów Grupy PKP na najbliższą przyszłość. Nadal głównymi tematami pozostają budowa struktury holdingowej, wspólny bilet czy tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Zarządy spółek mówią o postępach i wytężonej pracy, ale część pasażerów i wykonawców patrzy na te kwestie inaczej. O tym wszystkim w raporcie i innych tekstach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5