Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tor w Żmigrodzie wkrótce także z systemami zmiennego zasilania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tor w Żmigrodzie wkrótce także z systemami zmiennego zasilania
fot. Neo[EZN], wikimedia commons, CC BY-SA 3.0Tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa
Jak wskazuje Instytut Kolejnictwa, który jest właścicielem Okręgu Doświadczalnego w Żmigrodzie, polski tor techniczny jest istotny do badań podsystemów Kolei Dużych Prędkości. Aby to było jednak możliwe, Instytut planuje rozwój infrastruktury do testów. Ma to być odpowiedzią na ciągle rozwijający się przemysł taboru szynowego.

– Posiadanie w kraju własnego ośrodka, testowego okręgu badawczego, jest czymś bardzo istotnym z punktu widzenia możliwości bezpiecznego testowania krajowych produktów – zauważa dr Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa, który obecny był na ministerialnej konferencji dotyczącej Kolei Dużych Prędkości. Jak podkreślił doktor, okręg badawczy w Żmigrodzie jest wyłącznie jednym z ośmiu obiektów tego typu na świecie. Do wybudowania własnego toru doświadczalnego szykują się także Ukraińcy. Na razie zwrócili się o pomoc do polskiego Instytutu Kolejnictwa. – To świadczy, że jest to projekt wyjątkowy. Warto zatem jak najlepiej wykorzystać jego możliwości – dodał Żurkowski.

Instytut Kolejnictwa prowadzi badania wszystkich aspektów, które dotyczą kolei – od pojazdu po infrastrukturę, systemy zasilania, lakiernictwo czy herbicydy służące do odchwaszczania obszarów kolejowych. – Przed zaimplementowaniem jakiegokolwiek rozwiązania w infrastrukturze lub przed dopuszczeniem pojazdu do eksploatacji niezbędne jest przeprowadzenie badań w laboratorium Instytutu – podkreśla dr Artur Rojek z Instytutu Kolejnictwa. Dopiero później pojazd sprawdzany jest w warunkach eksploatacji rzeczywistej. Jak podaje, Instytut prowadzi bardzo dużo badań właśnie na torze doświadczalnym koło Żmigrodu.

Pierwsza jazda Pendolino była w Żmigrodzie

Nic dziwnego zatem, że plany rozwoju dotyczą doposażenia Okręgu Doświadczalnego, na który składa się przede wszystkim prawie 8-kilometrowa pętla. Jednak całość sieci obejmuje łącznie 10 torokilometrów szybkich torów. Obiekt jest istotny przede wszystkim w przypadku pojazdów prototypowych, które jeszcze nigdzie nie jeździły, bo pozwala w sposób bezpieczny i niezagrażający ruchowi przeprowadzić wszelkiego rodzaju badania eksploatacyjne. – Pierwsza samodzielna jazda Pendolino z własnym napędem odbywała się właśnie na torze koło Żmigrodu – zdradził Rojek.

Tor koło Żmigrodu wypracował już swoją renomę. Jak się okazuje, jest to jedyne miejsce, gdzie w bezpieczny sposób można przeprowadzać bardzo skomplikowane badania zderzeniowe. Korzystają z tego nawet Koreańczycy, którzy przyjeżdżają do polskiego Instytutu wykonywać badania. Teraz ośrodek koło Żmigrodu ma zaoferować znacznie więcej, bo plany zakładają doposażenie obiektu o nowe rozwiązania. – Ma to zaspokoić apetyty naszego przemysłu – komentuje Rojek.

Przetestują zmienne zasilanie

Instytut Kolejnictwa przewiduje rozwój infrastruktury badawczej o nowe układy zasilania sieci trakcyjnej o systemy 25 kV 50 Hz i 15 kV 16,7 Hz. – Myślimy również o założeniu systemów dla metra i tramwajów. Z tego względu planujemy też przebudowę układu sieci jezdnej, przebudowę systemu sieci powrotnej i ochrony przepięciowej dla systemów AC i DC, tak żeby można ją było wykorzystywać w systemach stało- jak i zmiennoprądowych – wyjaśnia Rojek.

Dalsze plany zakładają także budowę systemu ERTMS 2 wraz z GSM-R. Instytut chce też zwiększyć potencjał laboratorium zwarciowego, jak i zbudować stanowiska do badań urządzeń w systemach zmiennoprądowych 25 kV 50 Hz oraz 15 kV 16,7 Hz. Na torze doświadczalnym znalazłyby się cztery stacje separacji systemów, tak żeby można było uzyskać na połowie okręgu system np. 3 kV, a na drugiej połowie 25 kV. Pozwoliłoby to symulować przejście między systemami oraz badać pojazdy wielosystemowe. Jest to niezwykle istotne, gdyby przyjęto w Polsce realizację modelu mieszanego KDP, gdzie pociągi konwencjonalne, a także dużych prędkości, wzajemnie wykorzystywały swoją infrastrukturę.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5