NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Tor w Żmigrodzie wkrótce także z systemami zmiennego zasilania

| Martyn Janduła 17.07.2017 3,7k

Tor w Żmigrodzie wkrótce także z systemami zmiennego zasilania
Tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwafot. Neo[EZN], wikimedia commons, CC BY-SA 3.0
Jak wskazuje Instytut Kolejnictwa, który jest właścicielem Okręgu Doświadczalnego w Żmigrodzie, polski tor techniczny jest istotny do badań podsystemów Kolei Dużych Prędkości. Aby to było jednak możliwe, Instytut planuje rozwój infrastruktury do testów. Ma to być odpowiedzią na ciągle rozwijający się przemysł taboru szynowego.
– Posiadanie w kraju własnego ośrodka, testowego okręgu badawczego, jest czymś bardzo istotnym z punktu widzenia możliwości bezpiecznego testowania krajowych produktów – zauważa dr Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa, który obecny był na ministerialnej konferencji dotyczącej Kolei Dużych Prędkości. Jak podkreślił doktor, okręg badawczy w Żmigrodzie jest wyłącznie jednym z ośmiu obiektów tego typu na świecie. Do wybudowania własnego toru doświadczalnego szykują się także Ukraińcy. Na razie zwrócili się o pomoc do polskiego Instytutu Kolejnictwa. – To świadczy, że jest to projekt wyjątkowy. Warto zatem jak najlepiej wykorzystać jego możliwości – dodał Żurkowski.

Instytut Kolejnictwa prowadzi badania wszystkich aspektów, które dotyczą kolei – od pojazdu po infrastrukturę, systemy zasilania, lakiernictwo czy herbicydy służące do odchwaszczania obszarów kolejowych. – Przed zaimplementowaniem jakiegokolwiek rozwiązania w infrastrukturze lub przed dopuszczeniem pojazdu do eksploatacji niezbędne jest przeprowadzenie badań w laboratorium Instytutu – podkreśla dr Artur Rojek z Instytutu Kolejnictwa. Dopiero później pojazd sprawdzany jest w warunkach eksploatacji rzeczywistej. Jak podaje, Instytut prowadzi bardzo dużo badań właśnie na torze doświadczalnym koło Żmigrodu.

Pierwsza jazda Pendolino była w Żmigrodzie

Nic dziwnego zatem, że plany rozwoju dotyczą doposażenia Okręgu Doświadczalnego, na który składa się przede wszystkim prawie 8-kilometrowa pętla. Jednak całość sieci obejmuje łącznie 10 torokilometrów szybkich torów. Obiekt jest istotny przede wszystkim w przypadku pojazdów prototypowych, które jeszcze nigdzie nie jeździły, bo pozwala w sposób bezpieczny i niezagrażający ruchowi przeprowadzić wszelkiego rodzaju badania eksploatacyjne. – Pierwsza samodzielna jazda Pendolino z własnym napędem odbywała się właśnie na torze koło Żmigrodu – zdradził Rojek.

Tor koło Żmigrodu wypracował już swoją renomę. Jak się okazuje, jest to jedyne miejsce, gdzie w bezpieczny sposób można przeprowadzać bardzo skomplikowane badania zderzeniowe. Korzystają z tego nawet Koreańczycy, którzy przyjeżdżają do polskiego Instytutu wykonywać badania. Teraz ośrodek koło Żmigrodu ma zaoferować znacznie więcej, bo plany zakładają doposażenie obiektu o nowe rozwiązania. – Ma to zaspokoić apetyty naszego przemysłu – komentuje Rojek.

Przetestują zmienne zasilanie

Instytut Kolejnictwa przewiduje rozwój infrastruktury badawczej o nowe układy zasilania sieci trakcyjnej o systemy 25 kV 50 Hz i 15 kV 16,7 Hz. – Myślimy również o założeniu systemów dla metra i tramwajów. Z tego względu planujemy też przebudowę układu sieci jezdnej, przebudowę systemu sieci powrotnej i ochrony przepięciowej dla systemów AC i DC, tak żeby można ją było wykorzystywać w systemach stało- jak i zmiennoprądowych – wyjaśnia Rojek.

Dalsze plany zakładają także budowę systemu ERTMS 2 wraz z GSM-R. Instytut chce też zwiększyć potencjał laboratorium zwarciowego, jak i zbudować stanowiska do badań urządzeń w systemach zmiennoprądowych 25 kV 50 Hz oraz 15 kV 16,7 Hz. Na torze doświadczalnym znalazłyby się cztery stacje separacji systemów, tak żeby można było uzyskać na połowie okręgu system np. 3 kV, a na drugiej połowie 25 kV. Pozwoliłoby to symulować przejście między systemami oraz badać pojazdy wielosystemowe. Jest to niezwykle istotne, gdyby przyjęto w Polsce realizację modelu mieszanego KDP, gdzie pociągi konwencjonalne, a także dużych prędkości, wzajemnie wykorzystywały swoją infrastrukturę.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5