Węgierskie Koleje Państwowe (MÁV) ogłosiły w październiku przetarg na dostawę 93 używanych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie ma trafić do Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB), które niedawno kupiły u Stadlera w ramach opcji kolejnych 286 składów z platformy Flirt. Używane pojazdy powinny trafić na Węgry w latach 2029-2035.
W przetargu określono, że do 2035 roku ma zostać dostarczonych 41 pociągów typu GTW AK Stadlera o długości 40 metrów oraz 39 pociągów GTW AKL i 13 pociągów GTW AJU o długości 56 metrów. Wybrany w przetargu dostawca będzie musiał zmodyfikować składy do eksploatacji na Węgrzech i uzyskać homologację typu.
Jak przekazują media, rząd Węgier rozmawiał już ze Szwajcarskimi Kolejami Federalnymi (SBB) i innymi podmiotami na temat zakupu używanego taboru kolejowego, który miałby zastąpić niektóre z najstarszych jednostek MÁV. Z kolei minister transportu i budownictwa Węgier János Lázár ogłosił 17 października, że rząd udostępni finansowanie na tę transakcję i przekaże dodatkowe środki.
Przypomnijmy, że SBB wraz z Thurbo i RegionAlps podpisało umowę ramową ze spółką Stadler na dostawę 510 jednopiętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt. Tym samym SBB skorzystało z opcji zakupu 286 składów w 2021 roku. Zastąpią one 110 elektrycznych zespołów trakcyjnych we flocie SBB, w tym 93 zespoły trakcyjne typu GTW firmy Stadler wyprodukowane w latach 2002–2005.
Pociągi GTW, mogące jechać z prędkością do 140 km/h, będą wymagały znacznych modyfikacji: konieczna będzie wymiana zasilania trakcji z 15 kV 16,7 Hz na 25 kV 50 Hz, a pociągi będą musiały zostać wyposażone w toalety dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Pociągi elektryczne zostaną również wyposażone w system ERTMS. Wymiany mogą wymagać także sprzęgi.
Wycofywanie pociągów SBB rozpocznie się dopiero w 2026 roku. Jednak, ze względu na długi czas potrzebny na odbudowę i certyfikację pociągów, pierwszych 16 jednostek powinno trafić do służby na Węgrzech nie wcześniej niż przed 2029 rokiem. Dostawa pozostałych składów miałaby się zakończyć już w 2035 r., kiedy to lokomotywy klasy 431/432/433, obsługujące obecnie niektóre połączenia, które zostaną zastąpione elektrycznymi zespołami trakcyjnymi GTW, będą miały od 50 do 70 lat, a elektryczne zespoły trakcyjne klasy 414 Ganz będą miały 45 lat.
Oczekuje się, że szwajcarskie zespoły trakcyjne przyczynią się do zwiększenia niezawodności i obniżenia kosztów eksploatacji dzięki wykorzystaniu energii pozyskanej z hamowania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.