W listopadzie samorząd województwa podlaskiego ogłosił przetarg na zakup dwunapędowych jednostek trakcyjnych. Choć region nie wskazuje jednoznacznie, na jaką trasę skierowane zostaną pojazdy, sugeruje, że zamówienie ma związek z obsługą odcinka do Łomży. Fabrycznie nowe zespoły trakcyjne powinny trafić do eksploatacji w 2029 r.
Zgodnie z
wcześniejszymi zapowiedziami w listopadzie województwo podlaskie ogłosiło
przetarg na zakup dwóch spalinowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie obejmuje również opcję na cztery kolejne egzemplarze. Będą to pierwsze hybrydy w parku taborowym tego samorządu regionalnego.
Początek eksploatacji za cztery lata
– Termin składania ofert upływa 30 grudnia tego roku. Maksymalny czas realizacji [dostawy] pierwszego pojazdu zgodnie z ogłoszeniem wyniesie 36, a drugiego – 37 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy – mówi Małgorzata Półtorak, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Choć region już dziś boryka się z problemami taborowymi, wskutek czego
od wielu miesięcy pojawiają się problemy z obsługą wszystkich połączeń rozkładowych, zakup nie przyniesie więc poprawy sytuacji w krótkim horyzoncie czasowym.
– Zakładamy, że pojazdy trafią do nas na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2029 r. – stwierdza nasza rozmówczyni. Tymczasem, pomimo ograniczeń wprowadzanych w styczniu 2026 r. na trasie z Siedlec do Czeremchy, do tego czasu zapotrzebowanie na tabor przystosowany do obsługi linii niezelektryfikowanych wzrośnie. W połowie przyszłego roku otwarty po modernizacji ma być bowiem
odcinek Śniadowo – Łomża.
Jednostki trafią do Polregio
Choć UMWP nie wskazuje wprost, na jakich trasach będzie wykorzystywany nowy tabor, można spodziewać się, że trafi on właśnie na linię 49. – Nowy tabor będzie wykorzystywany do obsługi połączeń uruchamianych w ramach zawartej umowy z operatorem Polregio z uwzględnieniem nowej trasy do Łomży – usłyszeliśmy od rzeczniczki samorządu. Hybrydy mogłyby pobierać prąd z sieci górnej pomiędzy Białymstokiem i Łapami, zaś od Łap do Łomży wykorzystywać silniki spalinowe.
W ciągu kilku lat obsługa Łomży może więc zostać całkowicie oparta o tabor dwutrakcyjny. Docelowo
pojazdy hybrydowe ma tam bowiem skierować również PKP Intercity. Narodowy przewoźnik planuje uruchomienie bezpośrednich kursów do Warszawy, ale data ich inauguracji
wciąż nie jest znana.