NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pociągiem Intercity do Darłowa

| Jakub Rösler 08.09.2021 9,7k

Pociągiem Intercity do Darłowa
Lokomotywa PKP Intercity na stacji Słupsk.fot. M. Szymajda
Ministerstwo Infrastruktury nie planuje uruchamiania połączeń dalekobieżnych do Mielna, ale w perspektywie 2030 roku takowe połączenia mają zacząć docierać do Darłowa. Ponadto nie jest planowana rewitalizacja linii 418 od Korzybia do Sławna. Resort analizuje możliwość reorganizacji połączeń kolejowych w tej części Polski i włączenie do sieci kolejowej takich miejscowości jak Żukowo Morskie czy Dąbki. Nie ma na razie planów uruchamiania połączeń dalekobieżnych po linii 405 od Piły Głównej, przez Szczecinek i Miastko do Słupska.
Powyższe zagadnienia zostały zawarte w odpowiedzi na interpelację posła Krzysztofa Gawkowskiego, który na prośbę mieszkańców Pomorza zapytał resort infrastruktury o możliwość rewitalizacji linii 418, od Korzybia do Sławna, a także budowę nowego peronu w Darłówku. Parlamentarzysta wskazuje, że w obecnej sytuacji podróżni muszą kończyć swoją podróż w Darłowie, gdzie muszą przesiadać się na autobusy lub decydować się na pieszą wędrówkę. Gawkowski pyta o możliwość zbudowania peronu przed jednostką wojskową w Darłówku, analogicznie jak ma to miejsce w Ustce, gdzie wybudowano nowy przystanek Ustka Uroczysko, za którym także znajdują się obiekty wojskowe.

Poseł wskazuje, że odbudowa kawałka linii 418, w połączeniu ze zmodernizowaną niedawno linią 405, mogłoby prowadzić do uruchomienia bezpośrednich połączeń Poznań-Darłowo, przez Piłę i Miastko. Gawkowski zapytał też ministerstwo o plany uruchamiania połączeń dalekobieżnych do Darłowa i Mielna, a także o pełne wykorzystanie linii 405 w ruchu dalekobieżnym. Obecnie pociągi dalekobieżne kursują po niej na odcinku Piła Główna - Szczecinek, a także Słupsk - Ustka.

Nie będzie rewitalizacji linii 418 od Korzybia do Sławna

Andrzej Bittel, który odpowiedział na interpelację z ramienia resortu podkreśla, że nie ma planów rewitalizacji linii 418 na wybranym odcinku. Ponadto dodaje, że od Korzybia do Sławna linia została rozebrana w 1997 roku. Bittel informuje też, że trwają prace nad studium wykonalności w sprawie budowy nowych linii kolejowych i włączenia do sieci kolejowej kilku nadmorskich miejscowości.

– Studium wykonalności obejmuje swym zakresem m.in. analizę możliwości przedłużenia linii kolejowej nr 418 z Darłowa poprzez Darłówko, Żukowo Morskie, Bobolin, Dąbki, Bukowo Morskie, Dobiesław do miejscowości Wiekowice wraz z wpięciem w linię kolejową nr 202 Gdańsk Główny – Stargard. W przypadku miejscowości Darłówko przedmiotowe studium zakłada budowę przystanku osobowego, który będzie wyposażony w dwa perony jednokrawędziowe, zewnętrzne o długości 400 m. Dojście do peronu od ulicy Nadmorskiej zrealizowane będzie za pomocą przejścia podziemnego w km 37,295, a od ulicy Lotników Morskich także od czoła peronu za pomocą pochylni w standardzie chodnika bezpośrednio z przejazdu kolejowo-drogowego znajdującego się w km 37,592. Planowana szerokość dojścia do peronu wyniesie 2,50 m – informuje Bittel.

Projekt jest przeznaczony do wykonania w ramach nowej perspektywy unijnej, ale będzie też uzależniony od dostępu środków finansowych. Nie ma natomiast planów, żeby peron w Darłówku miał powstać w ramach programu przystankowego.

Pociągiem IC do Darłowa, ale nie do Mielna

Bittel poinformował także, że w dokumentach strategicznych ministerstwa zawarto plan uruchomienia połączeń dalekobieżnych do Darłowa w perspektywie do roku 2030, a resort jak na razie nie planuje wycofywać się z tych założeń. Jednocześnie nie ma planów uruchamiania połączeń dalekobieżnych do Mielna. Wiąże się to z brakiem możliwości manewrowania na stacji w Mielnie, gdzie kończy się linia kolejowa 427. Aby uruchamiać pociągi dalekobieżne, należałoby na stacji w Koszalinie zmieniać lokomotywę na spalinową, a dodatkowo, z racji braku możliwości manewrów, dołączać drugą taką lokomotywę na końcu składu. Z racji problemów z taborem spalinowym byłoby to w obecnych warunkach niemożliwe do przeprowadzenia. Rozwiązaniem mogłoby być zastosowanie na tej trasie spalinowych zespołów trakcyjnych, tak jak ma to miejsce w przypadku PKP IC na południu Polski, ale ministerstwo milczy o takiej możliwości.

Ekspresy nie wjadą na linię 405 między Szczecinkiem, a Słupskiem


Nie będzie też, przynajmniej na razie, połączeń dalekobieżnych na odcinku Szczecinek-Miastko-Słupsk, po niezelektryfikowanym fragmencie linii numer 405. Powodem jest nie ujęcie tej trasy w planie transportowym, a także kwestia potencjału obecnej trasy, pomiędzy Szczecinkiem, a Słupskiem przez Koszalin. Jak tłumaczy resort, obecna trasa ma 9-krotnie większy potencjał, z racji przebiegu przez Koszalin. Dodatkowo, gdyby rozbić obecne połączenia na dwie trasy, zarówno przez Białogard, jak i Miastko, to Koszalin straciłby znaczną ilość połączeń dalekobieżnych w kierunku Piły i Poznania i byłby w dużo gorszej sytuacji niż Słupsk. Dodajmy, że miasta te mają bardzo zbliżone parametry ludnościowe. Resort uważa więc, że obsługa kolejowa Miastka, czy Korzybia powinna być w pierwszej kolejności zapewniona pociągami regionalnymi, z możliwością przesiadki na połączenia dalakobieżne w Słupsku i Szczecinku.

160 milionów złotych = 5 pociągów na dobę

Dodajmy, że po linii 405, na odcinku od Szczecinka do Słupska, mimo modernizacji i wydania ponad 160 milionów złotych kursują codziennie 4 pary pociągów regionalnych! 5 para zaczyna i kończy swój bieg w Miastku. Jest to niebywale uboga oferta, jak na nowo zmodernizowaną linie. Sytuacja jest identyczna jak z linią do Mielca, która ostatnio została oddana do użytku po długotrwałym remoncie i także obsługuje 4 pary połączeń dziennie! Jest to działanie niezgodne z rekomendacjami UTK, który sugeruje minimalną, dzienną liczbę połączeń na 8, a w szczególnych przypadkach na 6 dziennie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5