Na okres wakacji pociągi powrócą na modernizowany szlak Kraków - Zakopane. Utrudnienia w ruchu potrwają jeszcze kilka lat.
Jak informuje PKP PLK, przebudowa jednotorowej linii na odcinkach Skawina – Sucha Beskidzka oraz Chabówka – Zakopane wymaga ograniczenia kursowania pociągów, jednak prace zaplanowano tak, by na wakacje podróżni pojechali pociągiem z Krakowa pod Giewont. Na trasie będzie 14 połączeń z Krakowa do Zakopanego oraz 20 do Suchej Beskidzkiej.
Większość prac na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka zrealizowano
22 czerwca pociągi pojadą nowymi torami między Skawiną a Suchą Beskidzką oraz między Nowym Targiem i Szaflarami. Podróżni skorzystają z 9 przebudowanych stacji i przystanków: Rzozów, Radziszów, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów. Obiekty są dobrze oświetlone i wyposażone w nowe wiaty i ławki. Orientację ułatwiają tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się dostęp do pociągów ułatwią ścieżki naprowadzające i pochylnie.
Na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka zrealizowano już większość prac. To m.in. wymiana 34 km torów i przebudowa i 55 obiektów inżynieryjnych, w tym w mostu w Przytkowicach i wiadukt w Woli Radziszowskiej. Nowe urządzenia zwiększyły już poziom bezpieczeństwa na 18 przejazdach kolejowo-drogowych. Zamontowana sygnalizacja jest sprawdzana na kilkunastu kolejnych skrzyżowaniach.
Zaplanowano także budowę nowego przystanku Radziszów Centrum. Stacja Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona zostanie wyposażona w trzy windy, umożliwiające wygodną obsługę osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zakończenie prac między Skawiną a Suchą Beskidzką planowane jest do grudnia - informuje PLK.
Trwają prace na odcinku Chabówka - Zakopane
PLK podaje, że pomiędzy Chabówką a Zakopanem są już nowe tory na odcinku Nowy Targ – Szaflary. Po wakacjach kolejna faza robót obejmie m.in. odcinek Sieniawa – Nowy Targ. Efektem prac będzie m.in. wyższy poziom obsługi na 12 stacjach i przystankach. Dostęp do kolei ułatwi nowy przystanek w Chabówce. Prace, oprócz torów i sieci trakcyjnej, obejmują min. wiadukty, mosty, przepusty. Po zakończeniu przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzeń sterowania zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Zaplanowano również budowę łącznicy w Chabówce. Powstanie nowy odcinek toru o długości ok. 600 m, między liniami Sucha Beskidzka – Chabówka i Chabówka – Zakopane. Łącznica umożliwi bezpośrednią jazdę do Zakopanego, usprawni komunikację kolejową i pozwoli na kilkuminutowe skrócenie czasu jazdy pociągów.
Środkowy odcinek kolejowej Zakopianki bez wykonawcy
Niestety przetarg na wykonanie prac na linii 98 Sucha Beskidzka – Chabówka
został unieważniony. Oznacza to coraz mniejsze zgranie czasowe inwestycji - ponownie trzeba będzie zamykać linie kolejowe, które mogły być modernizowane podczas trwających właśnie utrudnień. Linia do Chabówki jest bowiem jednotorowa, a jej zamknięcie wymusi zamknięcie odcinka Chabówka – Zakopane po modernizacji.
PKP PLK podaje, że zakończenie wszystkich prac zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym ma nastąpić do końca 2023 r., ale staje się to coraz mniej realne. Podróż z Krakowa do Zakopanego po modernizacji ma trwać ok. 2h 15 min.